• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of multicultural Service-Learning: the analysis of Japanese language tutors' cognitive developments

Research Project

Project/Area Number 19K00723
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

KITADE KEIKO  立命館大学, 文学部, 教授 (60368008)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村山 かなえ  立命館大学, 国際教育推進機構, 嘱託講師 (10589948)
安田 裕子  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (20437180)
遠山 千佳  立命館大学, 法学部, 教授 (40383400)
山口 洋典  立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (90449520)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords日本語学習支援者 / サービス・ラーニング / 市民性教育 / ピア・ラーニング / 越境的学習 / ナラティブ / 地域日本語教育 / 官学連携 / 地域コミュニティ / 多文化共生 / 多文化サービス・ラーニング / 省察 / 日本語教育人材 / 教育的オンライン実践 / ピアサポート / 多文化サービスラーニング / 中道態 / ジレンマ / サービスラーニング / 日本語支援 / 日本語教師教育
Outline of Research at the Start

「生活者としての外国人」に対する日本語教育人材育成の必要性が叫ばれている。本研究は、このような人材を育成する方法としてサービス・ラーニング(以下、SL)を取り入れた多文化SLを開発する。本研究では支援者側の学びに注目し、SLの理念設計である互恵性、能動的学習、体験への省察を導入することで、多文化間で学び合い、地域コミュニティと連携することのできる日本語教育人材および市民性の育成方法を提案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a service-learning regular course and clarify learning through multicultural volunteer activities. In 2022, we launched of a service-learning regular course, and establish a foundation for collaboration with several local multicultural exchange and Japanese language classes in 2023. In addition, we presented the significance of learning through volunteerism and the perspectives necessary for its design based on various surveys, including out-of-school learning through participation in international exchange volunteer activities on campus, clarification of online multicultural service learning implementation and learning, and clarification of relationships in multicultural conviviality promotion projects in government-academic collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義は、サービス・ラーニング正課科目の開発や正課外の多文化ボランティアを通した学びの明示化により、多文化共生や地域在住外国人への支援を通した市民性の育成、そして地域と大学のより充実した連携の在り方の必要性とモデルを示したことが挙げられる。また、学術的意義としては、サービス・ラーニングと日本語教師教育の関係や、異文化理解の振返りワークショップなど、従来の日本語教育分野の枠組みを越えた学際的な知見の融合と成果発表にある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (81 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (24 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 20 results) Presentation (50 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 10 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 日本のホスピタリティ産業における外国人材のキャリア形成について―複線径路等至性モデリングによる異文化適応のプロセスの観点から2023

    • Author(s)
      宮城貴子・安田裕子
    • Journal Title

      観光ホスピタリティ教育

      Volume: 16 Pages: 35-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 再論・大学と震災とボランティアセンター:国際ボランティア学会第23回大会トークセッション2023

    • Author(s)
      川原直也、八重樫綾子、赤澤清孝、其田雅美、山口洋典
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 23 Pages: 21-32

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における居場所づくり:越境知としてのボランティア学を求めて2023

    • Author(s)
      坂中俊介、蔵田 翔、佐藤すみれ、山口洋典、横関つかさ
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 23 Pages: 43-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Understanding Serendipity in Buying Behavior2022

    • Author(s)
      Kosuge, R., & Yasuda, Y.
    • Journal Title

      Annals of Business Administrative Science

      Volume: 21 Pages: 75-90

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異文化間交流における類型化の試み―包摂性を目指した多言語交流実践例から―2022

    • Author(s)
      北出慶子
    • Journal Title

      日本学報

      Volume: 133 Pages: 245-258

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PBLの風と土:(21)自己と社会の関係性を市民性向上で醸成2022

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 49 Pages: 207-212

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(22)大学と地域が共に見上げる北極星として2022

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 50 Pages: 209-214

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(23)協力的な関係にて学びと成長の旅仲間に2022

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 51 Pages: 166-171

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(24)よりよい地域のために大学は地域と共に2022

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 51 Pages: 176-181

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 脳卒中患者における不安を中心とした経時的心理変化―TEM(複線径路等至性モデリング)による分析2022

    • Author(s)
      原田梓・安田裕子・三田村仰
    • Journal Title

      対人援助学研究

      Volume: 12 Pages: 28-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] トランスビューからマルチビューへの展開を通した経験の物語化への方法論:ボランティア体験の言語化を促進する実践的研究へアプローチとして2022

    • Author(s)
      山口 洋典・北出 慶子・遠山 千佳・村山 かなえ・安田 裕子
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 22 Pages: 97-113

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(18)活動させる教育を共に場をつくる学習へ2021

    • Author(s)
      山口 洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 12(2) Pages: 207-212

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際教育交流が生む学生ピア・サポートの多様性―多文化サービス・ラーニングの可能性を巡ってー2021

    • Author(s)
      村山かなえ、北出慶子、遠山千佳、安田裕子、山口洋典
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 21 Pages: 139-158

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PBLの風と土:(16)身体性を重視して異文化対応に身構えを2021

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 11(4) Pages: 178-183

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(14)学びの集団の成熟を通じた個々人の成長2020

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 11(2) Pages: 206-211

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(15)所属の獲得と相互承認による学びと成長2020

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 11(3) Pages: 206-211

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人・留学生支援ボランティア活動を通した学びと課題 ―日本語教育人材育成のための多文化サービス・ラーニング開発に向けた系統的レビューの試み―2020

    • Author(s)
      北出慶子
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 31(3) Pages: 19-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(11)自らの未知なる環境に身を置いてみよう2020

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 10(3) Pages: 180-185

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域参加学習において言語化を促進する意味とその方途2020

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 31(3) Pages: 73-87

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 留学生と大学院生の対話を通した日本語支援による相互の学びー学習者の日本語習得過程に注目してー2020

    • Author(s)
      遠山千佳
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 31(3) Pages: 39-60

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際教育交流における学びのコミュニティと場作り -大学教員の役割と求められる技量とは-2020

    • Author(s)
      村山かなえ
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 31(3) Pages: 61-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学内における学生の正課外活動への支援体制と課題 - BBPでの実践を題材に-2020

    • Author(s)
      カンダボダ P. B., 石川涼子, 筆内美砂, 村山かなえ, 羽谷沙織
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 115-135

    • NAID

      120006847141

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] PBLの風と土:(9)サービス・ラーニングは中道を歩むもの2019

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 10(1) Pages: 207-212

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学地域連携による学生住民の地域混住を通したコミュニティの活性化2019

    • Author(s)
      山口洋典・赤澤清孝・深尾昌峰
    • Journal Title

      都市住宅学

      Volume: 106 Pages: 14-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] TEM/TEAによる対象理解―基礎を学ぶ2023

    • Author(s)
      安田裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の多文化共生活動への参画と市民性教育を目指した地域と大学との連携―大阪茨木市x立命館大学の連携初期段階からの報告2023

    • Author(s)
      北出慶子・遠藤知佐・西村聖子・山口洋典
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第9回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 越境する人とその支援者の発達を支える:日本語教育におけるTEA2023

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      2022年度 立命館大学 人間科学研究所年次総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach: TEA)―基礎編2022

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach: TEA)―応用編2022

    • Author(s)
      サトウタツヤ・安田裕子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンラインコメントセッション2022

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ
    • Organizer
      TEAと質的探究学会第1回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 質的アプローチの多様性への理解をひろげる―「生きづらさ」をめぐるデータ分析から2022

    • Author(s)
      松嶋秀朗・西名諒平・戈木クレイグヒル滋子・細馬宏道・安田裕子・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] インターナルブランディングにおいて周縁的ストーリーが果たす役割2022

    • Author(s)
      杉浦愛・小菅竜介・安田裕子
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際共修ルーブリック―開発とそのプロセス―2022

    • Author(s)
      末松和子、北出慶子、村田晶子、尾中夏美、髙橋美能、秋庭裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 参加学生はキャンパスアジア留学経験をどのように捉えたか―就職活動というライフ・トランジションにおける留学への意味付け―2022

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育でつながる―越境コミュニケーションと日本語教育―2022

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      韓国日本研究団体 第11回国際学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] キーノートスピーチ「ポストCOVID-19における越境的支援のかたち」2022

    • Author(s)
      今井紀明・宗田勝也・山口洋典
    • Organizer
      国際ボランティア学会第23回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理事会企画シンポジウム① 対人援助学における環境と個人の相互作用(研究法の観点から 行動分析学と質的研究法TEA―ものの見方ととらえる世界の共通性)2022

    • Author(s)
      藤信子・中鹿直樹・村本邦子・安田裕子・土田菜穂
    • Organizer
      対人援助学会第13回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語学習支援者の育成と多文化サービス・ラーニング2022

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本語教育&サービスラーニング研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化理解をめざした学びのコミュニティの育み方と大学の国際化 ―「越境的学習」「対話」「ナラティヴ」「リフレクション」から見える 教職員の学びの一考察―2022

    • Author(s)
      村山かなえ・岡本香織・佐藤輝一
    • Organizer
      第28回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Intercultural Collaborative Learning Online: How the Learners Reflected on Their Learning2022

    • Author(s)
      Kanae Murayama
    • Organizer
      56th RELC International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The process of learning and growing of peer supporters through place management: for curriculum and co-curriculum hybridization2021

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi, Kanae Murayama, Keiko Kitade, Chika Tohyama and Yuko Yasuda
    • Organizer
      PBL2021 International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How Service-Learners Deepen Their Relationships and Design Their Lives: Introducing the Metaphor of Earth, Wind, and Waves in Disaster Revitalization Programs2021

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi, Megumi Akiyoshi, Toru Kawai, Seishi Miyashita
    • Organizer
      IARSLCE 2021 Virtual Gathering
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Construction of an alternative ‘future I-position’ through semiotic meaning-making: Re-analysing the interviews of a college student in career transition2021

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      The 11th International Conference on the Dialogical Self
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生が見据えるライフコース・キャリアにおける日本語教師という職業-日本語教育課程の学生が新卒で日本語教師に進まないことを決めるまでのプロセスー2021

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      日本語教育学会 春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい時代の日本語教育人材育成のための連携・意義・教育観ー「日本語教育者ネットワーク」の活動から―2021

    • Author(s)
      嶋津百代・北出慶子・杉本香・中谷潤子
    • Organizer
      日本語教育学会 春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育でつながる社会―これからの言語・文化学習に向けて2021

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      中央大学人文科研究所
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] How to Go Beyond Borders: An Online Collaborative Case in Japan and Canada2021

    • Author(s)
      Timothy Mossman・Kanae Murayama・Koichi Haseyama
    • Organizer
      JALT2021: the 47th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 展結について2021

    • Author(s)
      サトウタツヤ・土元哲平・田中千尋・宮下太陽・安田裕子・森直久
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach: TEA)―基礎編2021

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach: TEA)―応用編2021

    • Author(s)
      サトウタツヤ・安田裕子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グローバルコモンズにおける教職員の関わりと学びの在り方 ―学生どうしをつなぐ学びの実践が多文化理解コミュニティを構築するまで―2021

    • Author(s)
      村山かなえ・加藤薫・三皷悠太
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 言語文化的マイノリティの支援を通したE-サービス・ラーニングモデルの開発2021

    • Author(s)
      北出慶子・遠山千佳・山口洋典
    • Organizer
      国際ボランティア学会 第22回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化コミュニティでの越境的な対話を通じた発達の径路2021

    • Author(s)
      北出慶子・遠山千佳・村山かなえ・安田裕子・山口洋典
    • Organizer
      日本発達心理学会 第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] いま、求められているシームレスな対人支援2021

    • Author(s)
      矢藤優子・肥後克己・安田裕子・サトウタツヤ・鈴木華子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グローバルコモンズで共に育む学びと広がりー学生ピア・サポートと国際教育交流の視点からー2020

    • Author(s)
      村山かなえ
    • Organizer
      第3回ボランティア・サービスラーニング(VSL)研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Forming Student Peer Support Communities on Campus2020

    • Author(s)
      Timothy MOSSMAN, Kanae MURAYAMA
    • Organizer
      JALT2020 Online: the 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティブを通した意味生成における多声的空間の場とその意義ー国際交流学生スタッフ経験についてのTEM(複線経路等至性モデリング)図を通したマルチビュー・ダイアローグの試みー2020

    • Author(s)
      山口洋典, 北出慶子, 遠山千佳, 村山かなえ, 安田裕子
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル化時代における言語教育と言語教師の成長-「ポスト教授法」時代の言語教師とその支援方法を考える-2020

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      大阪大学 マルチリンガルセンター
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複線径路・等至性モデリング(TEA)と言語教育2020

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      複線径路・等至性モデリング(TEA)国際学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複線径路等至性アプローチ(Trajectory Equifinality Approach: TEA)―基礎編2020

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 交流委員会企画「ポスト質的心理学とこれからのアクションリサーチ -世界的危機の恒常化時代を迎えて-」2020

    • Author(s)
      日比野愛子・宮本匠・山口洋典・大石尚子・香川秀太・河合直樹
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化理解を促すための中道的言語文化と表現の可能性 ―Story Circlesを通じた対話的理解の省察的実践―2020

    • Author(s)
      山口洋典・北出慶子・遠山千佳・村山かなえ
    • Organizer
      国際ボランティア学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 成長し続ける教師のための省察的実践と未来展望の創造 ―持続可能性のある教師コミュニティへ―2020

    • Author(s)
      中井好男・北出慶子・大河内瞳・平野莉江子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 越境による「第三の知」創造を目指した実践 ―交差と衝突による変容から言語文化教育の展望を考える2020

    • Author(s)
      北出 慶子、香川 秀太、山口 洋典、義永 美央子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語・多文化越境経験とライフキャリア ―海外留学・就職活動経験についての語りとその意味付け―2020

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      TEAと日本語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Reconceptualizing language education from the perspective of learners’ life transitions through the study of transnational students2019

    • Author(s)
      Keiko Kitade
    • Organizer
      International Society for Language Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本教師教育のためのサービス・ラーニング科目開発ー言語教師教育と市民性教育ー2019

    • Author(s)
      北出慶子
    • Organizer
      第4回日本サービス・ラーニング・ネットワーク全国フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公募シンポジウム「震災経験の意味を考究することは被災者支援にどのようにつながるか?」(指定討論スライドタイトル:「忘れ去る」ことのできない構造と状況の中で当事者と研究者が相まみえる作法)2019

    • Author(s)
      山口洋典
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Sense making Metaphorical Thinking on Networking in Disaster Revitalization : From the Narratives of 10 Years Activity in Shiodani village, Ojiya, Niigata Japan2019

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi
    • Organizer
      The 10th conference of the international society for Integrated Disaster Risk Management (IDRiM 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Helping learners verbalize their experiences by improving daily writing habits through a reflective and active service-learning curriculum2019

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi
    • Organizer
      2019 IARSLCE Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What happens on ‘Bifurcation Points’: Based on the methodology of Trajectory Equifinality Approach (TEA)2019

    • Author(s)
      Yuko Yasuda
    • Organizer
      the 18th International Society for Theoretical Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 未来志向のものづくり―質的なアプローチがなせること2019

    • Author(s)
      安田裕子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究(TEM)の実習デザイン―5日間で伝わること・伝わらないこと2019

    • Author(s)
      安田裕子
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An extensive approach to promote studying abroad2019

    • Author(s)
      村山かなえ
    • Organizer
      the 45th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] カタログTEA―図で響きあう2023

    • Author(s)
      サトウタツヤ、安田裕子、上川多恵子、宮下太陽、 伊東美智子、小澤伊久美(編)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788517973
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Discourses of Identity Language Learning, Teaching, and Reclamation Perspectives in Japan2023

    • Author(s)
      Keiko Kitade In Mielick, M., Kubota, R., Lawrence, L. (eds)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031119880
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] TEAによる対人援助プロセスと分岐の記述―保育、看護、臨床・障害分野の実践的研究2022

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ(編)福田 茉莉、境 愛一郎、上田 敏丈、香曽我部 琢、 中坪 史典、 中本 明世、髙橋 美保、田口 理恵、 河原 智江、大川 聡子、和田 美香、 山根 佐智子、 三田地 真実、ジョン・W・クレスウェル、 廣瀬 眞理子
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414300208
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ナラティブでひらく言語教育2021

    • Author(s)
      北出 慶子、嶋津 百代、三代 純平
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517318
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] The Concise Encyclopedia of Applied Linguistics2020

    • Author(s)
      Carol Chapelle (Ed.) 分担執筆:Keiko Kitade
    • Total Pages
      1288
    • Publisher
      Wiley-Blackwell
    • ISBN
      9780080965024
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 留学生とともに学ぶ国際共修―効果的な授業実践へのアプローチ2019

    • Author(s)
      末松和子・秋庭裕子・米澤由香子(編) 分担執筆:北出慶子
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915769
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ワードマップ 質的研究法マッピング2019

    • Author(s)
      サトウタツヤ・春日秀朗・神崎真実(編) 分担執筆:安田裕子
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516470
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi