• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of acquiring the ability to autonomously control motivation

Research Project

Project/Area Number 19K00724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionSuzuka University (2021-2022)
Kansai University (2019-2020)

Principal Investigator

YAMAMOTO AKIHIKO  鈴鹿大学, 国際地域学部, 助教 (60781804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 末吉 朋美  関西大学, 国際教育センター, 留学生別科特任常勤講師 (20761034)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords自律的動機づけ / 学習の記録 / 留学生 / 振り返り / 動機づけ / 自律的 / 自己評価 / 日本語学習者
Outline of Research at the Start

本研究は日本語学習者の動機づけの変化の過程に注目し、学習者が自身をどのように自律的に動機づけているかを探ることを目的とする。日本語上級クラスで行っている「学習の記録」をもとに、動機づけに関するコメントを抽出し分析を進める。さらに、教師の働きかけは学習者の自律的動機づけにどのような影響を与えているのかについても検討する。本研究によって学習者の自律的動機づけの構造が解明されれば、学習者に適した支援を行うことができ、ひいては円滑なクラス運営につながるであろう。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to determine how learners of Japanese control their own motivation. For the analysis, comments on the learners' "Record of Study" reflection activity, the Autonomous Motivation Questionnaire, and interviews with learners and teachers were used.
The results showed that highly motivated learners confirmed their own sense of competence, analyzed their weaknesses, and gave themselves specific assignments. They also made effective use of others to motivate themselves, such as by actively interacting (asking questions and exchanging opinions) with teachers. Furthermore, the high degree of autonomy was found to be owed to the suppression of heteronomous motivation as well as to the enhancement and maintenance of autonomous motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで学習者自身の内発的動機づけを高めることが、学習者の自律性を高めていくことと考えられてきた。しかし、本研究によって、学習者の自律性を高めていくためには非自律的動機づけを抑制することの重要性が明らかになった。自ら学習を選択した留学生が多いため、自律的動機づけが高い学習者が多いが、その発達段階はいくつかのタイプに分類される。各学習者が現在どのような自律的動機づけの段階にあるかがわかれば、教師がその学習者に対して、どのような働きかけを行えばよいかの目安にもなろう。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] ケース・スタディでみる日本語学習者の自律的動機づけの変化2023

    • Author(s)
      末吉 朋美、山本 晃彦
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 14 Pages: 45-56

    • DOI

      10.32286/00028089

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/24079

    • Year and Date
      2023-03-22
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自律的動機づけに対する他律内発的動機づけの関与 ―留学生の日本語学習の場面から―2023

    • Author(s)
      山本 晃彦、音成 佐矢子
    • Journal Title

      鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要

      Volume: 6 Pages: 151-164

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生の自律的動機づけに他律内発的動機づけが与える影響2022

    • Author(s)
      山本 晃彦、音成 佐矢子
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 0 Pages: 236

    • DOI

      10.20587/pamjaep.64.0_236

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習場面における自律的動機づけの傾向 : 学部留学生を対象として2022

    • Author(s)
      山本 晃彦, 音成 佐矢子
    • Journal Title

      鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要

      Volume: 5 Pages: 243-254

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of &quotLearning Records&quot on Autonomous Motivation2021

    • Author(s)
      山本 晃彦, 末吉 朋美
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 106-107

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_106

    • NAID

      130008139421

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習者は自身の動機づけにどのように働きかけているか2020

    • Author(s)
      山本晃彦 末吉朋美
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 11 Pages: 31-42

    • NAID

      120006849574

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学生の語りからみる自律的動機づけの 変化に関する一考察―K大学留学生セ ンターの留学生を対象に―2022

    • Author(s)
      末吉 朋美、山本 晃彦
    • Organizer
      第27回 留学生教育学会 年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生の自律的動機づけに他律内発的動機づけが与える影響2022

    • Author(s)
      山本 晃彦、音成 佐矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者のための自律的動機づけ尺度作成の試み2022

    • Author(s)
      山本 晃彦, 末吉 朋美
    • Organizer
      日本語教育学会 2021 年度第 5 回支部集会【関西支部】
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的動機づけと自己評価の関連2020

    • Author(s)
      山本晃彦 末吉朋美
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi