• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

シリア出身の日本語学習者の学習環境とアイデンティティ形成過程の動態について

Research Project

Project/Area Number 19K00727
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKanazawa University (2022-2023)
Akita University (2019-2021)

Principal Investigator

市嶋 典子  金沢大学, 国際学系, 教授 (90530585)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords言語意識 / 難民 / 移民 / 市民性 / 平和構築 / アイデンティティ / 実践研究 / 複文化 / 複言語 / 内戦 / 日本語学習環境
Outline of Research at the Start

本研究では,シリアに留まり日本語を学び続ける日本語学習者,海外に難民,移民として移住したシリア出身の日本語学習者の日本語学習環境の実態とアイデンティティ形成過程を明らかにしていく。これらを総合的に考察した上で,内戦状況下にある日本語学習者のための支援方略を構築することを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、海外に難民、移民として移住したシリア出身の日本語学習者、シリアに留まり日本語を学び続ける日本語学習者の日本語学習環境の実態とアイデンティティ形成過程について考察した。その上で、日本語教育実践の試案を構築した。
2023年度は主に、シリアに留まり日本語を学び続ける日本語学習者、日本在住のシリア出身の日本語学習者にインタビューを実施し、彼、彼女らの生活状況や言語意識、日本語とアイデンティティの関係を考察した。シリアに留まり日本語を学び続ける日本語学習者は、日本語を、平和時の経験と記憶が内在したものであり、その経験と記憶を想起することで、自身の存在意義を確認していることが見られた。さらに、日本語は、生きがいのある日常をつくる媒体であり、内戦状況下においても、日本語を学ぶという営みを続け、内戦とは異なる日常を構成し、維持しようとしていた。また、内戦状況下、日本語学習を断念し、ドイツ語やフランス語など、他の言語学習へとシフトし、その後、日本語学習を再開するという事例も見られた。複数の言語を学ぶことで、自身らの将来への希望をつなぎ、内戦状況下の困難を乗り越えようとしている姿勢が明らかになった。
これらの調査結果を踏まえた上で,日本語教育実践の試案として「活動型日本語教育」を示した。「活動型日本語教育」においては、ローカルな場での言語や社会文化、政治の特殊性を理解し、それにもとづいた文脈を重視した教育が必要であることを主張した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

主に、シリアに留まり、日本語を学び続ける日本語学習者に、オンラインにより、複数回、インタビューを実施することができた。同一人物に複数回、インタビューを実施することで、学習者の生活環境や学習環境の変化、それに伴う、言語意識やアイデンティティの生成過程を縦断的に考察することができた。一方で、シリアは、依然として、電気の供給が不安定なこともあり、インタビューのできる時間が限られていた。引き続き、インタビュー調査をすすめ、インタビューデータの収集を充実させてきたい。

Strategy for Future Research Activity

収集したインタビューデータを分析、考察した上で、発表や講演を行い、研究成果を広く周知していく予定である。また、日本語教育実践の試案についても、実践研究を重ねたうえで、より精緻化していく予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (6 results)

  • [Int'l Joint Research] Ca' Foscari University of Venice (イタリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Civil War, the State, and the Japanese Language: Views of a Japanese-Language Learner in Syria2022

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Journal Title

      Overseas Language Diffusion and the “Localist” Approach ( V2-Solution Inc. )

      Volume: 1 Pages: 171-210

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring how the novice Japanese language learners and teachers develop dialogue process2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 40-60

    • DOI

      10.14960/gbkkg.18.40

    • NAID

      130008024798

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2020-12-28
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国語の学びとアイデンティティーシリアの日本語学習者による語りをてがかりにー2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 8 Pages: 39-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero (ARZ) Workshop.2020

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Journal Title

      Japanese Language Education in Europe

      Volume: 24 Pages: 258-267

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Change of awareness about Japanese language and citizenship of a Japanese language learners from Syria2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 17 Issue: 0 Pages: 71-87

    • DOI

      10.14960/gbkkg.17.71

    • NAID

      130007807226

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ことばを教える・ことばを学ぶ―複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2019

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      『留学生交流・指導研究(国立大学留学生指導協議会)』

      Volume: 21 Pages: 91-92

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 彼/彼女らはなぜ日本語を学び続けるのか―シリア難民アリの場合から2024

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      非営利型一般社団法人日本語まなびサポート北陸設立記念講演会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「シティズンシップとことばの学び―シリア出身の日本語学習者の語りから」2022

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      第6回現地主義アプローチ研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか―教師間の対話による協働的評価2021

    • Author(s)
      広瀬和佳子・市嶋典子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th International Conference of the European Association for Japanese Studies共催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「生き方を探求するためのことばの学び―『忘却された日本語学習者』の声」2021

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      オンライン研究会『対外言語普及の新たな焦点と「現地主義アプローチ」』
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 相互文化性における文化観の混在と矛盾2020

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero Workshop.2019

    • Author(s)
      Noriko Ichishima
    • Organizer
      Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「シティズンシップとことばの学び―シリア出身の日本語学習者の語りから」『ことばの教育と平和―争い・隔たり・不公正を乗り越えるための理論と実践』2023

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 「内戦下、日本語とともに生きる―ことばを学ぶ意味」『複数の言語で生きて死ぬ』2022

    • Author(s)
      山本冴里(編)市嶋典子・有田佳代子・福島青史・松井孝浩・鄭京姫・細川英雄・山本冴里
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      487424890X
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「活動型」日本語クラスの実践 ー教える・教わる関係からの解放2022

    • Author(s)
      マルチェッラ・マリオッティ 市嶋典子
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • ISBN
      9784883199075
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/index.html

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/index.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 市嶋典子

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 紛争地域シリアで,希望を持ち日本語を学習する人たち

    • URL

      https://www.miraibook-research.net/theme/l2473/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ichishima.thyme.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi