• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Japanese Extensive Reading Materials and the Transformation of Learners' and Teachers' Awareness: Reevaluating the Significance of Reading

Research Project

Project/Area Number 19K00729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Ikeda Yoko  茨城大学, 人文社会, 教授 (30288865)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂野 永理  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 特命教授 (30271406)
坂井 美恵子  大分大学, 国際教育研究推進機構, 教授 (60288868)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本語教育 / 多読 / 初級 / 教材作成 / 実践研究 / 多読教材の作成 / 国際シンポジウム / 多読教材の公開 / 読解教育 / 教材研究 / 動機付け
Outline of Research at the Start

本研究では、学習者の「読みたい」という意欲を育む授業が重要であると考え、実現の方策として多読教育に着目した。日本語学習者を対象にアンケート及び聞き取り調査を行い、読むことに関する意識、興味、学習環境に関して探索的な調査を行う。同時に、どのような教材が読む意欲を高めるのか、多読用教材の語彙、文型、難易度やジャンルに関する分析を行う。さらに、多読教育が学習者と教師にもたらす影響と変容に関して、アンケートと聞き取り調査をもとに明らかにする。学習者、教材、教師を対象とした包括的な調査研究により、これからの読解教育に関する提言を行う。

Outline of Final Research Achievements

In this study, a comprehensive and exploratory investigation and analysis were conducted regarding Japanese language learners, teachers, and Japanese graded readers. (1) Interviews with learners revealed that even those who struggled with reading experienced a positive shift in their perception of reading through extensive reading. (2) Teachers practicing extensive reading indicated that extensive reading is viewed as an inclusive learning approach that accommodates diverse learners, both in university curricula and individual learner support. (3) Regarding extensive reading materials, a comprehensive analysis of vocabulary, difficulty levels, and genres in Japanese graded readers was conducted, along with the creation of Japanese graded reading materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育における多読教育の可能性について、学習者、教師、多読教材に関して包括的な研究を行った。本研究では、多読の経験が学習者や教員にどのような意識の変容をもたらしたか調査し、読む過程自体を楽しむ学習者の意識の変容や、多様な学習者が共に学ぶことを可能にする方法として多読の可能性を指摘した。
さらに理解しながら楽しく読むことを可能にする段階別読み物とはどのような読み物か、出版されている日本語段階別読み物の語彙や難易度等も分析し、日本語の段階別読み物作成のための基礎研究を行うとともに、初級日本語学習者用の段階別読み物を作成した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 9 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (5 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] マッセイ大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マッセイ大学(ニュージーランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語段階別読み物の作成に関する一考察2024

    • Author(s)
      池田庸子・坂野永理・坂井美恵子
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 7 Pages: 53-61

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多読授業を実践する日本語教師の意識の変容-日本で教える教師の語り-2023

    • Author(s)
      池田庸子
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 6 Pages: 11-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンラインへの移行に伴う多読授業の新たな試みと評価2023

    • Author(s)
      坂井美恵子・池田庸子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 26

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The integrated effects of extensive reading and speed reading on L2 Japanese learners' reading fluency2023

    • Author(s)
      Tabata-Sandom, M., Banno, E., & Watanabe, T.
    • Journal Title

      Journal of Extensive Reading

      Volume: 10 Pages: 1-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多読授業を実践する日本語教師の意識の変容-アメリカの大学で教える教師の語り-2022

    • Author(s)
      池田庸子
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 5 Pages: 81-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語上級レベル学習者の多読の読書傾向と段階別読み物を読む理由2021

    • Author(s)
      坂井美恵子
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 8-1 Pages: 1-11

    • NAID

      120007161383

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読書が苦手な学習者の語りからみた多読授業の効果と影響2021

    • Author(s)
      池田庸子
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 4 Pages: 39-46

    • NAID

      120007118939

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多読における上級レベル学習者の読書傾向とやさしい本を読む理由2021

    • Author(s)
      坂井美恵子
    • Journal Title

      2020年度日本語教育学会関東支部集会予稿集

      Volume: - Pages: 15-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Reviewed work: Teaching Extensive Reading in Another Language2020

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Journal Title

      Reading in a Foreign Language

      Volume: 32(1) Pages: 61-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語多読授業における学習者の自己評価2020

    • Author(s)
      池田庸子
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 3 Pages: 45-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者による多読用書籍の選書とその評価2019

    • Author(s)
      坂野永理
    • Journal Title

      岡山大学全学教育・学生支援機構教育研究紀要

      Volume: 4 Pages: 88-100

    • NAID

      120006812104

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Creating effective Japanese graded readers for elementary learners2023

    • Author(s)
      Mieko Sakai, Yoko Ikeda, Eri Banno
    • Organizer
      Extensive Reading Around the World
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Impact of ER Experiences on L2 Japanese Teacher Perceptions2023

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom, Yoko Ikeda
    • Organizer
      JALT2023 International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンラインへの移行に伴う多読授業の新たな試みと評価2022

    • Author(s)
      坂井美恵子・池田庸子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Advanced L2 English learners’ experiences of a one-year online extensive reading project2022

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      ALANZ-ALAA-ALRAANZ Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current Issues and Development of Graded Readers for Japanese Language Learners2021

    • Author(s)
      Yoko Ikeda, Eri Banno, Mieko Sakai
    • Organizer
      Extensive Reading Around the World 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning to read in English: Experiences of online extensive reading from nine mature L2 English learners living in NZ2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      The 17th National Conference for Community Languages and ESOL (CLESOL)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] An autoethnographic study of an advanced learner of English: My L2 identity in reading and listening2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      Applied Linguistics in Aotearoa New Zealand (ALANZ) Symposium 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多読における上級レベル学習者の読書傾向とやさしい本を読む理由2021

    • Author(s)
      坂井美恵子
    • Organizer
      2020 年度日本語教育学会関東支部集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多読教材の開発2021

    • Author(s)
      坂野永理
    • Organizer
      国際シンポジウム:日本語教育における多読・速読の理論と実践
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多読支援のための授業活動と創作プロジェクト2021

    • Author(s)
      池田庸子
    • Organizer
      国際シンポジウム:日本語教育における多読・速読の理論と実践
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多読授業の学生が楽しく読み続けられるようにー教師の工夫ー2021

    • Author(s)
      岩見晴子
    • Organizer
      国際シンポジウム:日本語教育における多読・速読の理論と実践
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 流暢さを高めるためにはどうすればいいか2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      国際シンポジウム:日本語教育における多読・速読の理論と実践
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] やってみよう!速読体験2021

    • Author(s)
      Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      国際シンポジウム:日本語教育における多読・速読の理論と実践
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 初級学習者用多読教材の開発2019

    • Author(s)
      坂野永理、池田庸子、坂井美恵子
    • Organizer
      第23回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 言語教育における多読2023

    • Author(s)
      I.S.P. Nation、Rob Waring、Mitsue Tabata-Sandom、坂野 永理、坂井 美恵子、渡部 倫子、池田 庸子、松下 達彦
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249581
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックスVol.12023

    • Author(s)
      坂野永理・池田庸子・品川恭子・坂井美恵子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      The Japan Times出版
    • ISBN
      4789018318
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックスVol.22023

    • Author(s)
      坂野永理・池田庸子・品川恭子・坂井美恵子
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      The Japan Times出版
    • ISBN
      4789018326
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックスVol.32023

    • Author(s)
      坂野永理・池田庸子・品川恭子・坂井美恵子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      The Japan Times出版
    • ISBN
      4789018342
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 初級日本語よみもの げんき多読ブックスVol.42023

    • Author(s)
      坂野永理・池田庸子・品川恭子・坂井美恵子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      The Japan Times出版
    • ISBN
      4789018350
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 初級多読教材

    • URL

      http://genkireading.sakura.ne.jp/genki-books/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 多読研究集会2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本語教育における多読・速読の理論と実践―多読と速読で読みの流暢さを伸ばそう!―2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi