• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey and research on indirect citation instruction in academic writing

Research Project

Project/Area Number 19K00731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Mukai Rumiko  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 名誉教授 (90309716)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 裕子  山梨学院大学, 学習・教育開発センター, 准教授 (70734507)
中村 かおり  拓殖大学, 外国語学部, 教授 (70774090)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsアカデミック・ライティング / 間接引用 / 分野による違い / 引用指導 / 引用形態 / 初年次から専門への接続 / 語り調 / 解釈 / 初年次から専門段階への接続 / 複数文に渡る引用 / 語り / 指導者の意識 / 典型的な引用表現 / ライティング教育 / 論文のタイプ / 学術的文章の種類 / 引用表現 / 非典型的引用 / 直接引用と間接引用の複合型 / 引用個所の判断 / 直接引用 / 存在提示 / 歴史語り / 読解 / 知識の再構築 / 文章の展開 / 文章の構成 / 読解力 / 指導方法
Outline of Research at the Start

アカデミック・ライティングにおいて引用は不可欠であるが、その指導は形式の説明が中心で、運用のための指導は十分に行われているとはいいがたい。とりわけ「間接引用」については、その使用実態の解明が進んでいないこともあり、単に原文を要約して引用するという説明にとどまっている。そこで、本研究では、アカデミック・ライティングにおける「間接引用」の指導法開発に向けて、これまで曖昧だった「間接引用」の総体を明確にし、実際にレポートや・論文で間接引用を行うのに必要な能力を明らかにして、指導への提言を行う。

Outline of Final Research Achievements

We demonstrated that to provide appropriate citation instruction for academic writing, it is necessary to go beyond the traditional explanations (citation method, citation expression, and source presentation method) and view citations in the form in which they function in the text, i.e., in “citation form”. To clarify the relationship between “citation form” and writing style, we explored the characteristics of writing styles in different academic fields and research methods. As a result, it became clear that the narrative style of writing citations is used when analyzing materials in the humanities and that the choice of “citation form” shows characteristics that differ according to the field. This study also indicated that citation instruction, an issue in writing instruction at universities, should be conducted in stages from the first year as students move into their major fields of study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、引用指導を書き方指導につなげるため、引用を含む文の形を「引用形態」という用語を用いて、引用方法・引用表現・出典提示方法等を包括する視点を示した。また、研究が進んでいなかった学術分野・研究手法によって異なる文章の書き方や引用表現の用い方などについて、具体的な違いを明らかにすることができた。そのうち、文学分野の語り調の書き方、そこで用いられる「引用形態」の特徴を示したことで、学術論文を構造からの分析だけなく、書き方の側面から分析する必要性も示すことができた。これらの成果は、アカデミック・ライティングにおける引用指導の位置付けを明確にし、効果的な指導法を進めるのに貢献すると思われる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 日本語アカデミック・ライティング指導の枠組みづくりの検討―あるベテラン教師に対するPAC 分析を手がかりとして―2024

    • Author(s)
      中村かおり
    • Journal Title

      拓殖大学日本語教育研究

      Volume: 9 Pages: 113-143

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学におけるアカデミック・ライティング指導を考える<座談会「アカデミック・ライティングにおける引用指導について」報告>2023

    • Author(s)
      向井留実子・近藤裕子・中村かおり
    • Journal Title

      山梨学院大学紀要「標」

      Volume: 創刊号 Pages: 93-106

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初年次ライティング指導で「アカデミック」を出発点とする意義 ―内容と形式の両立を目指した概念型授業デザインの活用―2023

    • Author(s)
      中村かおり
    • Journal Title

      拓殖大学語学研究

      Volume: 149 Pages: 55-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] レポート・論文作成のための引用指導の課題ー初年次生と大学院生に対する 引用箇所判断の調査から2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 13 Pages: 121-136

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2022

    • Author(s)
      中村かおり・近藤裕子・向井留実子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 2021日本語教育シンポジウム 第24回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集

      Volume: 25 Pages: 579-583

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読解学習を論理的な文章作成につなぐための一考察2020

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(2) Pages: 8-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 読解力の高い日本語学習者はエッセイの論理性をどのように再構築するか2019

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(1) Pages: 46-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ライティング初学者に向けた引用指導の課題2023

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      豪州日本研究学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初年次ライティング教育のゴールとアプローチ2023

    • Author(s)
      近藤裕子
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術的文章における引用形態の使い分けに関する調査報告―文学を専門とする研究者へのインタビュー結果から―2023

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学術論文における「~によると」「~によれば」の使用環境2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 書き手の意図から見た引用形態の使い分け2022

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文章作成のための引用指導における引用文の捉え方についての一考察2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会 第14回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学術論文における引用表現としての「ように」の使用環境2022

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次ライティング教育から専門教育への接続の課題2022

    • Author(s)
      近藤裕子、中村かおり、向井留実子
    • Organizer
      第28大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2021

    • Author(s)
      中村かおり、近藤裕子、向井留実子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学術的文章の非典型的引用をめぐる一考察2021

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会学系の学術論文に見られる引用形態とその傾向2021

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学術的文章の非典型的引用をめぐる一考察2021

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次の日本人学生が引用箇所を判断する際の困難点2021

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2021

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生は学術的文章の引用箇所をどのように判断しているか2020

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 読解学習を論理的な文章作成につなぐための一考察2020

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第54回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発話思考法による大学生の読解過程に関する調査2020

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読解力の高い日本語学習者はエッセイの論理性をどのように再構築するか2019

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi