• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

development of career development support materials that can be used from the first year of study abroad

Research Project

Project/Area Number 19K00732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

SUGANAGA Rie  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50302899)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊集院 郁子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20436661)
中井 陽子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (60398930)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsキャリア形成支援 / 留学生 / タスク / 教材開発 / 国際共修 / 体験談 / 人間関係構築 / グローバル人材
Outline of Research at the Start

(1)元留学生に対するインタビュー調査を継続し、留学から就職・結婚・子育てといったライフステージごとの事例を集め、多様なキャリア形成のあり方を明らかにする。
(2)上記(1)の知見をもとに、国内外の日本語学習者の在籍する高等教育機関等において広く活用できるキャリア形成支援教材を開発し、実践研究を通して教材の有効性を検証する。教材は、知識提供型ではなく課題発見・解決型のものとする。
(3)上記(2)の活用法ワークショップ等を国内外で開催し、キャリア形成支援の具体策が求められている日本語教育現場において、知見の共有を図り、ネットワークを構築する。

Outline of Final Research Achievements

With the research theme of "development of career development support materials that can be used from the first year of study abroad," we conducted interview surveys, created and tested teaching materials, and conducted a series of practical studies. As dissemination of research results, a total of 10 papers were published and a total of 10 conference presentations were made during the period. Due to the Corona disaster, the planned workshops for exchanging opinions could not be held, and the research period was extended for one year from the original FY2021 period in order to publish the final results. In December 2022, the final year of the project, we were able to publish "Envisioning My Career Plan through Episodes and Tasks" from Bonjinsha, thus fulfilling the research theme.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

最終成果物であるキャリア形成支援教材は、外国人留学生、日本人学生双方に、留学前あるいは留学後早い段階からキャリア形成意識を持ち、留学生活を有意義にすごすための道しるべを見つけることを促すものである。同時に、社会の中で必要とされる「課題発見解決能力」や「人間関係構築力」を養成することも企図している。エピソード教材が元留学生の具体的な体験談に基づいている点に独自性があり、学生が自らに引きつけて考えることができるため、高い効果が見込まれるものとなっている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] The Design and Characteristics of the Career Development Support Teaching Material “Envisioning My Career Plan through Episodes and Tasks” with a Focus on Tasks and Projects2023

    • Author(s)
      中井 陽子、SUGANAGA Rie、IJUIN Ikuko、SHIBUYA Hiroko、菅長 理恵、伊集院 郁子、渋谷 博子、ナカイ, ヨウコ、スガナガ, リエ、イジュウイン イクコ、シブヤ ヒロコ、NAKAI Yoko
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 105 Pages: 175-192

    • DOI

      10.15026/120762

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6765

    • Year and Date
      2023-01-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Merits and Potential Issues of Online-Conversation Sessions: Based on an Analysis of Comments by Chinese Learners of Japanese Who Intend to Study in Japan and Undergraduate/Graduate Students in Japan2022

    • Author(s)
      中井陽子・丁一然・夏雨佳
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 2 Pages: 113-136

    • DOI

      10.15026/117206

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5665

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日中初対面接触場面の二者会話と三者会話に関する事例分析-話題開始の発話とフォローアップ・インタビューから見る非母語話者の理解・参加の比較-2022

    • Author(s)
      佐藤茉奈花・夏雨佳・中井陽子
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 第24巻第2号 Pages: 21-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の作文における自動評価と教師評価の比較2022

    • Author(s)
      小森和子・伊集院郁子・李在鎬
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 第14巻,第1号 Pages: 41-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of the process by which learners change how they engage in discussion: Through an online-class for Chinese learners of Japanese2021

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 102 Pages: 99-110

    • DOI

      10.15026/106518

    • NAID

      120007124681

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6745

    • Year and Date
      2021-07-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practice of Career Development Support Education in Doctoral Course Preparatory Education before Studying in Japan: Trial of Teaching Materials Specialized in Medicine and the Medical Field2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 170-184

    • DOI

      10.15026/100127

    • NAID

      120007003663

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5652

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Cyclical Process of Linking Research and Practice in Discourse Skill Education: With the Utilization of an Online-Conversation Club for Chinese Learners of Japanese and Japanese Students2021

    • Author(s)
      中井陽子・夏雨佳
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 84-102

    • DOI

      10.15026/100121

    • NAID

      120007003676

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5646

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      劉桂萍(主編)、辺家勝(副主編)『日本語教育論集』国際シンポジウム篇 中国赴日本国留学生予備学校日本語教育研究会,東北師範大学出版社,

      Volume: 第9号 Pages: 71-83

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア形成と人間関係構築のための授業実践-2019年度中国赴日本国留学生予備教育における団長授業での試み-2021

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      劉桂萍(主編)、辺家勝(副主編)『日本語教育論集』第9号国際シンポジウム篇 中国赴日本国留学生予備学校日本語教育研究会,東北師範大学出版社

      Volume: 第9号 Pages: 84-108

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Learning Through Engaging in Conversational Data Analysis on Discussions: An Analysis of an Undergraduate Course for Japanese Students and International Students2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 101 Pages: 73-93

    • DOI

      10.15026/95717

    • NAID

      120006953423

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6734

    • Year and Date
      2020-12-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相 ―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院郁子, 李在鎬, 小森和子, 野口裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing an Essay-Writing Rubric for Learners of Japanese : Based on the Analysis of Writing Assessment by Japanese University Faculty2020

    • Author(s)
      Ijuin, Ikuko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 79-94

    • NAID

      120006942792

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 先輩留学生の体験談を読む活動における教師の役割-話し合いの発話の分析をもとに-2020

    • Author(s)
      中井陽子・菅長理恵・渋谷博子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: プレ創刊号 Pages: 98-113

    • NAID

      120006817011

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 留学生と日本人学生のキャリア形成支援のための教材設計-タスクとプロジェクトに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      中井陽子・菅長理恵・伊集院郁子・渋谷博子
    • Organizer
      第59回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成支援の現状と展望―自身で成長する核を作る―2022

    • Author(s)
      菅長理恵・寅丸真澄・渋谷博子・伊集院郁子・中井陽子
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語のナラティブの協働構築における参加者の意識と話題展開の分析―母語話者同士で語る留学中の苦労話による人間関係促進のあり方の探求―2022

    • Author(s)
      夏雨佳・中井陽子
    • Organizer
      第46回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 会話データ分析の教材開発と授業実践を考える-教師と学生による「研究と実践の連携」の可能性-2022

    • Author(s)
      中井陽子・大場美和子・寅丸真澄
    • Organizer
      社会言語科学会第46回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ライティングの評価再考:機械と人間の役割と今後の教育支援2021

    • Author(s)
      伊集院郁子, 小森和子, 安高紀子, 髙野愛子, 李在鎬
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン日中交流会の可能性―日本留学を目指す中国人学習者と日本の学部・大学院生の交流―2021

    • Author(s)
      中井陽子・丁一然・夏雨佳
    • Organizer
      第57回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 作文評価のための教師用ルーブリックの作成と試用2021

    • Author(s)
      伊集院郁子, 李在鎬, 小森和子, 髙野愛子, 野口裕之
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成とその支援教育2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      東北師範大学赴日本国留学生予備学校特別講義
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 話し合いの技能を高める活動の試み-中国人日本語学習者を対象としたオンライン授業の分析-2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 作文コーパスの構築から評価研究へ:作文評価の普遍性と多様性を探る2020

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      学習者コーパス国際シンポ(LCSAW5)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複数のコーパス分析に基づく接続詞使用と作文トピックの関係性2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中井陽子(2019)「キャリア形成と人間関係構築のための授業実践-2019年度中国赴日本国留学生予備教育における団長授業での試み-2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創立四十周年及び中日両国言語教育と文化交流シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2019

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創立四十周年及び中日両国言語教育と文化交流シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「良い」意見文と「ふつう」の意見文を分ける要因は何かーテクストの論理性の質的分析を通してー2019

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成とその支援教育2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      東北師範大学赴日本国留学生予備学校特別講義
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 留学生と大学生のためのエピソードとタスクから描く私のキャリアプラン 課題発見解決力と人間関係構築力を育てる2022

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・渋谷博子・伊集院郁子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460108
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本語を学ぶ人のためのアカデミック・ライティング講座2020

    • Author(s)
      伊集院郁子, 髙野愛子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      アスク出版
    • ISBN
      9784866393605
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi