• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Language Education in the Era of Transnational Mobilization: Research on Migrant Integration and the CEFR-Companion Volume

Research Project

Project/Area Number 19K00736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Majima Junko  大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 名誉教授 (30273733)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語教育 / 移民統合 / 言語政策 / CEFR-CV / CEFR / 言語教育政策 / 移動の世紀 / 複言語主義 / ドイツ連邦共和国 / 複言語教育 / CEFRーCV
Outline of Research at the Start

日本語教育に関わってきた者として、これまで留学生教育をはじめとする「エリート教育」「高度人材」育成に注力してきたが、日本で暮らす「生活者としての外国人」をも対象とする必要性があると考えている。そこで移民の社会統合のための基礎資料として、欧州のCEFRにまつわる言語教育政策と実践から知見を得ようとする者である。
本研究は、(1)文献調査、(2)欧州の関係者または専門家から助言を得る、(3)移民統合のための言語教育現場の調査から、工夫されている点、優れた取り組みを理解し分析し、知見を得ることを計画している。

Outline of Final Research Achievements

The aim was to conduct basic research to consider language education for (settled) foreigners, which is expected to increase in the coming years. A meta-study of policies, data and academic research in Europe, which has long experience with education for immigrants, particularly language education, and field visits were conducted to identify findings, keys to success or factors that may hinder such achievements. In order to examine the response to the contemporary challenges common to all countries with declining birthrates and ageing societies, this study focused on the literature as well as on Europe, particularly Germany, France and Austria, where immigrant integration policies are more advanced, in order to examine how to deal with the pressing social issue of how to think about and implement the acceptance and smooth social integration of foreign nationals. The study focuses on research, including the role of the CEFR.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は社会の喫緊の課題である外国人受け入れとスムーズな社会的統合をどう考え、どのように実施していくのかという少子高齢化社会を迎える各国共通の現代的課題への対応を考察している。欧州各国の中で特にドイツの移民統合政策の「統合コース」と「(社会理解のための)オリエンテーションコース」に注目して、文献、現地調査を行なった。連邦移民・難民局(BAMF)本部の訪問と、関係者へのインタビュー、「統合プログラム」を実施する複数の市民大学(VHS)の訪問と授業見学等を踏まえ、ドイツの移民政策の実践→批判→改善→拡充という前進的展開を理解する資料を得た。国内で進行中である文化庁の日本語教育施策にも貢献した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 15 results) Book (8 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ケルン大学/ザールラント大学(ドイツ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ストラスブール大学(フランス)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Cologne(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] CEFRを参照した「日本語教育の参照枠」を巡って2024

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Journal Title

      AJALT

      Volume: 47 Pages: 20-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 母語・継承語・バイリンガル教育研究の軌跡と今後 ー豊かで公正な多言語教育を目指してー2024

    • Author(s)
      湯川笑子・真嶋潤子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 特別号 Pages: 1-30

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「DLA<読む>」の構成概念妥当性の検証 ー日本語母語児童を対象としたテキストレベルの妥当性に関する分析ー2023

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子・中島和子・野口裕之
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 185

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の外国語教育への「CEFR-CV(CEFR 補遺版)」のインパクト2023

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 27 Pages: 4-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] FLPに関する文献紹介2022

    • Author(s)
      横井幸子・佐野愛子・友沢昭江・松田真希子・加納なおみ・宮崎幸江・山崎直樹・松尾由紀・福島青史・宇津木奈美子・服部美貴・真嶋潤子・根津誠
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドイツの中等教育の「日本語」科目の教材に関する実証研究ー現状把握調査の結果まとめー2024

    • Author(s)
      真嶋潤子、ウンケル・モニカ
    • Organizer
      ドイツ語圏大学日本語教育研究会(JaH)シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本語教育の参照枠」とCEFRードイツの移民統合政策から考える2024

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      第16回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本語教育の参照枠」とCEFR ードイツの移民統合政策から考える2024

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      第16回大阪大学専門日本語研究協議会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツの中等教育の「日本語」科目の教材に関する実証研究 ー現職教員の考えを中心にー2023

    • Author(s)
      真嶋潤子、モニカ・ウンケル
    • Organizer
      AJE ヨーロッパ日本語教師会(+EAJSヨーロッパ日本学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「公正」な言語教育を考える ー母語・継承語の事例を中心にー2023

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      第3回MHB海外継承日本語部会企画ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFRーCV とその後 ー日本語教師のアップデート/アップグレードのために2023

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      テュービンゲン大学日本語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ノルトラインヴェストファーレン(NRW)州の「外国語としての日本語」の学習教育教材 ー調査の結果報告ー2023

    • Author(s)
      真嶋潤子、モニカ・ウンケル
    • Organizer
      第33回ドイツ語圏中等教育日本語教師会研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複言語・複文化能力における「意見の相違や衝突への対応」の扱いについて ードイツの移民統合政策に学ぶー2023

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      京都大学 国際研究集会2023「複言語主義の多元性をめぐって」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Issues and Policies for Culturally and Linguistically Diverse (CLD) Children in Japan2023

    • Author(s)
      Majima, Junko
    • Organizer
      Cycle de conferences du CAREL, INSPE, Strasbourg
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「複言語・複文化能力における「意見の相違や衝突への対応」の扱いについて ードイツの移民統合言語政策に学ぶ-」2023

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      京都大学 国際研究集会2023「複言語主義の多元性をめぐって」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の外国語教育への「CEFR-CV(CEFR補遺版)」のインパクト2022

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      日本独文学会春季研究発表会 ドイツ語教育部会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Lehr-Lern-Materialien fuer Japanisch als Fremdsprache2022

    • Author(s)
      Majima, Junko & Unkel, Monika
    • Organizer
      ドイツ語圏中等教育日本語教師会VJS 2022セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「CEFR-CVとその応用に向けて ー日本語教師のアップデート/アップグレードのために」2022

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      日本語教育とプログラム評価研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Digitalisierung in der Lehrer*innenbildung Japanisch (als Fremdsprache)[(第二言語としての)日本語の教員養成におけるデジタル化]2021

    • Author(s)
      Majima, Junko & Unkel, Monika
    • Organizer
      「ライン地方の独日学術協力」日独交流160年記念学術講演シリーズ (オンライン)主催:国際交流基金ケルン日本文化会館、ボン大学、ケルン大学、NRW州教育省
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] グローバル化がローカルな日本語教育に与える影響について (基調講演)2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会 2019年日本語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 文化言語の多様な子どもの日本語能力評価2019

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル(MHB)教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語を母語としない児童生徒への言語教育2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      大阪弁護士会 外国人の権利研修会 (講師)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 母語をなくさない日本語教育は可能か2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      近畿弁護士会 連合会シンポジウム (パネリスト)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「継承語教育とアイデンティティ」2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      在日本韓国人教育研究大会 (継承語教育(ハングル学校)研究部会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] トランスランゲージング・クラスルーム ー子どもたちの複数言語を活用した学校教師の実践2024

    • Author(s)
      O. ガルシア・ジョンソン・セルツァー著、佐野愛子・中島和子監訳、松田真希子, 小島祥美, 伊東祐郎, 櫻井千穂, 真嶋潤子, 伊澤明香, 菅長理恵, 小林幸江, 三輪聖訳
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357430
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Digitalisierung in der Lehrer*innenbildung Japanisch als Fremdsprache. In K. Aizawa (Hrsg.) Gemeinsame Herausforderungen: Ein aktueller Blick auf den deutsch-japanischen Wissenschaftsaustausch anhand von Beitraegen aus den Ringvorlesungen 2021 und 2022.2023

    • Author(s)
      Majima, J. & Unkel, M.
    • Total Pages
      359
    • Publisher
      IUDICIUM Verlag GmbH Muenchen
    • ISBN
      9783862056453
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] "Emergent Bilinguals and Educational Challenges at Public Schools in Japan―A longitudinal study of first and second-generation Chinese children's bilingual proficiency"2022

    • Author(s)
      Majima, J.(Ed.), Nakajima, K., Sakurai, C., Sun, C., Wuriga, & Yu, T.
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      Osaka University Press 大阪大学出版会
    • ISBN
      4872597427
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『CEFRの理念と現実 - 現実編  教育現場へのインパクト 』「日本語教育におけるCEFRとCEFR-CVの受容について」2021

    • Author(s)
      真嶋潤子 (西山教行、大木充編集)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874248675
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『技能実習生と日本語教育』2021

    • Author(s)
      真嶋潤子(編著)、牟田和男、宋弘揚、道上史絵、トゥ トゥ ヌェ エー、近藤美佳、中谷真也、荒島和子、吉川夏渚子、藤原京佳、樋口尊子、平井一樹、岩城あすか
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      4872597389
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 'A longitudinal study of emergent bilinguals among Chinese pupils at a Japanese public school: A focus on language policies and inclusion.' In Mary, L., Krueger, A-B. and Young, A. (Eds.) "Migration, Multilingualism and Education: Critical Perspectives on Inclusion."2021

    • Author(s)
      Majima, Junko & Sakurai, Chiho (Mary, L., Krueger, A-B., and Young, A. (Eds.))
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      Multilingual Matters
    • ISBN
      1800412932
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 外国人労働者と日本語教育2021

    • Author(s)
      真嶋潤子 他
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『CEFRの理念と現実 現実編 教育現場へのインパクト』「日本語教育におけるCEFRとCEFR-CVの受容について」2021

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] ヨーロッパ日本語教師会(AJE)国際シンポジウム2019 Belgrad 基調講演

    • URL

      http://majimajunko.sakura.ne.jp/bukosite/fragestellung/Aktivitaet/Belgrad1.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi