• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on how global networking can nurture additive bilingual youth in Japanese and heritage language

Research Project

Project/Area Number 19K00738
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Ochiai Tomoko  神戸大学, 国際人間科学部, 准教授 (50624938)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久保田 真弓  関西大学, 総合情報学部, 教授 (20268329)
吉富 志津代  武庫川女子大学, 文学部, 教授 (20608559)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords継承語教育 / 母語教育 / 学習環境デザイン / 還流移民 / 加算的バイリンガル / 民族言語的バイタリティ / 継承語の資産性・資源性 / ICT / ライフストーリー調査 / 継承日本語 / TEM / SNSバイリンガルネットワーク / ライフストーリー / バイリンガルビデオレター / 母語 / TEA / 現地社会に開かれた母語教室 / TEA(複線径路等至性アプローチ)
Outline of Research at the Start

本研究ではICTを活用し、日本、韓国、ベトナム、ボリビアで複言語能力を育もうとする外 国人青少年と支援者によるグローバルネットワークを形成することで下記の成果を得る。 ① 言語コミュニティを可視化することで言語学習を動機付ける学習環境をデザインする。 ② 複言語能力を獲得し、加算的バイリンガルに成長した青少年のライフストーリーを分析 し、その成功要因を析出する。
③ 上記の調査・研究活動から得られた知見を外国人青少年当事者・関係者に広く発信する。

Outline of Final Research Achievements

We conducted a life story survey of graduates of Vietnamese heritage language classes in the Vietnamese community in Kobe, and clarified the mechanism of the decline in motivation to learn the heritage language during adolescence and subsequent recovery among Vietnamese youth from the 1.5 to 2 generations of immigrants.
In addition, as a result of an observational study of the support for Japanese immigrants in Okinawa, we conducted a series of interviews, mainly online, to investigate the nature of inherited language education and community in the Okinawan settlement near Santa Cruz, Bolivia, which has been transmitting inherited Japanese and producing Japanese-Spanish bilinguals. Through a series of interviews, the existence of a community that fosters bilingualism and a network between Bolivian Okinawa and Tsurumi, Yokohama, has been revealed, and research is ongoing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

継承語学習動機の低下と高揚のメカニズムを明らかにし、継承語学習者にとって重要なルーツの文化と移住先の間のグローバルネットワークの存在を明らかにした。ボリビアー沖縄‐横浜の鶴見のネットワークと加算的バイリンガル育成のメカニズムについては現在も調査が進行中である。
またこうした知見を当事者・保護者・学校教員・行政関係者に向けての研修講師、招へい講演講師を意識的に勤め、継承語育成のための共通理解の普及に努めた。2023年度以降も研究成果の発表を継続する予定である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 16 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] ケース 7  フリーライダー:脆弱性をコミュニティの資源とする2023

    • Author(s)
      落合知子
    • Journal Title

      「ともに学び、ともに歩む ―ケースで学ぶ多文化間共修(大学編)―」

      Volume: 1 Pages: 37-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on the Impact Educational Environments have for the Development of the Native Language : Analyzing the Interview of Young Adults with Vietnamese Roots2022

    • Author(s)
      落合知子 上原夏海(ディン・グエン・タン・ヴィ)
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 25 Pages: 11-22

    • DOI

      10.24546/81013366

    • ISSN
      1345-6350
    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 神戸市長田区の官民連携2022

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Journal Title

      インターカルチュラルシティ

      Volume: 1 Pages: 127-137

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域の多様な子どもたちの学び合い ~互いに尊重し支え合う共生社会をめざす人権教育の推進~2021

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Journal Title

      月刊 兵庫教育

      Volume: 11月号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 『日系南米人受入れから30年-外国人支援政策から多文化共生政策へ-』2020

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Journal Title

      ウェブマガジン『留学交流』

      Volume: 2020年12月117号 Pages: 13-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全員留学の効果と課題ー日本学生支援機構海外留学支援制度への提言―2020

    • Author(s)
      落合知子
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 107 Pages: 10-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学習者の成長に伴う母語・継承語学習動機の低減と高揚2022

    • Author(s)
      落合知子
    • Organizer
      関西地域ハングル学校 教師研修会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化共生をとらえなおす-自立支援から包摂、社会の一員としての外国人へ-2022

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      国際化市民フォーラムin Tokyo(東京国際交流・協力TOKYO連絡会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日系ペルー人の子育てに見る母語教育の重要性―複線経路等至性アプローチからー2022

    • Author(s)
      久保田真弓
    • Organizer
      第37回 異文化コミュニケーション学会年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化共生の地域づくりを考えるー多様性を可能性にー2022

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      米原市人権教育推進協議会きらめき人権講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国につながる市民への情報発信を考える-双方向のコミュニケーションのプロセスで拓く可能性-2022

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      池田市ダイバーシティセンター多文化共生セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域の多様な子どもたちの学び合い2021

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      JICA教員研修
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域の多様な子どもたちの学び合い ;外国ルーツの子どもたちの視点から2021

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      多民族共生人権研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ベトナムの子どもたちと多文化共生2020

    • Author(s)
      落合知子
    • Organizer
      2020年度夏季真陽小学校教員研修会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 神戸における、公立小学校に設置された母語教室の意義2020

    • Author(s)
      落合知子
    • Organizer
      第79回 日本教育学会 (公開シンポジウムⅡ「多国籍化する日本の社会と教育」パネリスト)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ 子どもたちの 母語学習の意義2020

    • Author(s)
      落合知子
    • Organizer
      第11回関西合同青年海外協力隊 OV 教員研究会 ~シンポジウム「教育現場の多文化共生」(公開シンポジウムパネリスト)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍のオンライン留学・海外研修・フィールド学修プログラムの一年を振り返って2020

    • Author(s)
      落合知子
    • Organizer
      神戸大学国際協働事業シンポジウム「オンライン・コミュニケーション教育・研究をふりかえって-留学・海外研修プログラムの新展開―」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公開シンポジウムⅡ 「多国籍化する日本の社会と教育」指定討論者2020

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      第79回 日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「地域の多様な子ども達との学び合い」2020

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      『外国籍児童・生徒の 教育・学習サホート』JICA関西 地域の多文化共生セミナー  2021年2月
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「COVID-19時代における学びあい:人の移動と多文化社会の未来」2020

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      トヨタ財団 オンラインランチョンセミナー スピーカー 2021年3月
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ファシリテーター及び総合企画立案2020

    • Author(s)
      久保田真弓
    • Organizer
      第11回関西合同青年海外協力隊 OV 教員研究会 ~シンポジウム「教育現場の多文化共生」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Development of Motivation for Heritage Language Learning by Using Global Network-Case Studyof Vietnamese Childrenin Japanese Public ElementarySchool2019

    • Author(s)
      Tomoko Ochiai
    • Organizer
      JSPS Core-to-Core Program KOBE SEMINAR 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 基調講演(新型コロナウィルスのためキャンセル)2019

    • Author(s)
      吉富志津代
    • Organizer
      JICAボリビア主催「日系社会次世代人材育成セミナー」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 多文化な子どもたちの学び:母語を育む活動から

    • URL

      https://education-motherlanguage.weebly.com/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 教育科学論集「母語を育む教育環境についての研究 : ベトナムルーツの&青少年のインタビュー解析から」

    • URL

      http://www.lib.kobe-u.ac.jp/repository/81013366.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 多文化な子どもたちの学びー母語を育む活動からー

    • URL

      https://education-motherlanguage.weebly.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi