• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Non-Native Speaker-Oriented Model for Second Language Learning

Research Project

Project/Area Number 19K00741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

yamamoto yoshino  琉球大学, グローバル教育支援機構, 准教授 (50468071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大谷 尚  名古屋経済大学, 人間生活科学部教育保育学科, 特任教授 (50128162)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsネイティブスピーカー志向 / ネイティブスピーカー崇拝 / 非母語話者 / 第二言語習得 / 質的研究 / インタビュー / SCAT / ライフストーリー / 自己肯定感 / 非ネイティブスピーカー / チャンプリンガル / キャラクタ / ノンネイティブ / 発話キャラクタ / キャラ / 非ネイティブスピーカー志向 / ネイティブスピーカー / 第二言語学習モデル
Outline of Research at the Start

目標言語のネイティブスピーカーという「理想」に近づこうとする強い志向は、第二言語教育研究において悪影響が指摘されているにもかかわらず、教育現場には蔓延している。しかし、理想と現実のギャップに苦しむ学習者がいる一方で、ノンネイティブとしてのアイデンティティを活かし、ストレスなく日本社会で活躍する非ネイティブスピーカー志向の日本語学習者も存在する。本研究は、学習者が非ネイティブスピーカー志向を得るに至った過程や背景を明らかにし、「非ネイティブスピーカー志向のオルタナティブな学習モデル」を提示して、ネイティブスピーカー志向に苦しむ学習者が、自らを肯定して前向きに学習できるようになることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

Regarding "non native-speaker oriented" second languag learning, we conducted interview surveys and analysis to explore their tendencies, characteristics, and backgrounds. The following characteristics were predicted from the beginning of the study:(1) Intentionally setting and directing a character in the second language and reflecting on it.(2) Respecting the culture of the second language and emphasizing sophistication and politeness.(3) Respecting words regardless of language, and using structures accurately while being conscious of the origins of words.(4) Having a clear message to convey.
In addition to these characteristics, the results of this study pointed out the possibility that there is another factor:
(5) Maintaining self-affirmation and establishing identity in one's mother tongue (first language).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の過程で、母語話者のように話そうとすることだけでなく、特に年少の学習者については、第二言語を話すことを強制される中でネガティブな経験をすること自体が、その後の学習意欲や習得に大きな否定的影響を与えていることが示唆された。そのため、ある一つの言葉を話すことを強制するのではなく、多言語やIT(アプリなど)を駆使し、その場にいる構成員を「誰一人取り残さない」ことを最優先にする「チャンプリンガル」という教育理念を打ち出した。その理念のもとに、難民の背景を持つ留学生が不登校児にSTEAM教育を実施するオルタナティブスクールを開校し、社会課題の解決にも貢献している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Technology Sydney(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 移動する子どもによるキャラクタの獲得 ―日加米日と移動したヒロのライフストーリーより―2023

    • Author(s)
      山元淑乃
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 24 Pages: 104-120

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Non native-speaker-oriented L2 learning2019

    • Author(s)
      山元淑乃
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 17 Issue: 0 Pages: 360-382

    • DOI

      10.14960/gbkkg.17.360

    • NAID

      130007807251

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 琉球大学の日本語教育と地域貢献 ―留学生×日本人学生×地域(西原町役場・高校生)の共修PBL2023

    • Author(s)
      山元淑乃
    • Organizer
      日本語教育学会 九州・沖縄支部集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 退避アフガニスタン人に対する教育実践2022

    • Author(s)
      山元淑乃
    • Organizer
      沖縄と世界の社会課題を考える『 Peace & Democracy Forum 2022 ~当事者として平和と民主主義を考える~』
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 琉球大学の 日本語教育と地域貢献ー誰ひとり取り残さない チャンプリンガル による 留学生×日本人学生×地域 を混ぜる 共修教育ー2022

    • Author(s)
      山元淑乃、石川隆士、新城直樹、當間千夏
    • Organizer
      琉球大学日本語教育シンポジウム 沖縄から始まる持続可能な共生社会 ―”誰ひとり取り残さない”時代を見据えて―
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi