• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of Training Materials for International Nursing Students

Research Project

Project/Area Number 19K00744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKinjo Gakuin University (2021)
International University of Health and Welfare (2019-2020)

Principal Investigator

YAMAMOTO Kazuaki  金城学院大学, 文学部, 講師 (70799866)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅川 翔子  慶應義塾大学, 看護医療学部(信濃町), 助教 (50804118)
加藤 林太郎  国際医療福祉大学, 留学生別科, 助教 (00803355)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords看護留学生 / 実習記録 / 語彙 / 看護教員 / 教材開発 / 看護教育 / インタビュー調査 / ライティング教材 / アンケート調査 / 看護実習記録 / 専門日本語教育 / インタビュー / コーパス / 専門語彙 / SOAP展開 / 看護 / 語彙研究 / アカデミックジャパニーズ
Outline of Research at the Start

本研究では、日本の大学や専門学校において看護師を目指す留学生のための教材開発、また、その基礎研究を行う。第一段階としての基礎研究では、(1)「看護師を目指す学生にどのような課題が課されるのか」、(2)「看護師を目指す留学生はライティングという点でどのような困難に直面するか」、(3)「手本とされる看護記録・実習記録の言語的特徴は何か」をそれぞれ明らかにする。また、第2段階では、留学生の看護学部での学びをスムーズにするための教材を開発する。基礎研究を基に、日本語教育および看護教育の観点を踏まえながら、看護を学ぶ留学生に対して、能力の向上に資する教材開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

The objectives of this study were: to identify the difficulties faced by international nursing students in performing the tasks required in class as well as during practical training, and to develop educational materials to facilitate their learning at the School of Nursing. Besides conducting an interview survey and questionnaire survey of nursing faculty members, we also interviewed international nursing students. It was found that there is jargon unique to practical training that is reflected in the training materials. The results of the survey indicate that the students had difficulty using the correct terms in relevant situations , which was helpful in developing and re-structuring the training materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

支援に役立つ教材を開発することによって、看護を学ぶ留学生が、資格を得て、病院等で看護師として勤務するというキャリアを確実なものにすることにつながる。留学生が看護師として就職することによって、医療従事者の多様性を担保し、増加する日本語を母語としない患者に対する看護の質向上につながる。また、留学生支援のノウハウを蓄積することで、留学生を受け入れることの障壁が低くなり、留学生受け入れに舵を切る大学や専門学校が増えることが予想される。卒業後のキャリアをイメージしやすい看護学部等が選択肢に入ることで、日本を留学先として魅力的に感じてくれる留学生が増えることも予想される。l

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 手本となる看護実習記録の「情報収集」から「アセスメント」への展開における短単位n-gramと対数尤度比を用いた特徴的な表現の分析2022

    • Author(s)
      山元一晃・浅川翔子・加藤林太郎
    • Journal Title

      金城学院大学論集 人文科学編

      Volume: 18(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 看護師を目指す留学生のためのライティング教材の開発とその活用2021

    • Author(s)
      山元一晃・浅川翔子・加藤林太郎
    • Journal Title

      金城学院大学論集 人文科学編

      Volume: 18(1) Pages: 129-139

    • NAID

      120007169833

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 看護実習記録に用いられる語彙の特徴の分析2021

    • Author(s)
      山元一晃, 浅川翔子, 加藤林太郎
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 23(2) Pages: 67-80

    • NAID

      130008045684

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護教員へのインタビューからみる看護留学生の学びにおける困難とは -看護留学生向けライティング教材開発を念頭に-2021

    • Author(s)
      加藤林太郎, 浅川翔子, 山元一晃
    • Journal Title

      日本国際看護学会誌

      Volume: 4(2) Pages: 23-34

    • NAID

      40022538686

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護系留学生のためのライティング教材開発 -電子カルテ等からの情報収集による課題遂行を中心に-2019

    • Author(s)
      加藤林太郎・山元一晃・浅川翔子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 27 Pages: 31-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 看護教員と看護留学生が日本語教員に求めることとは-看護学部でのインタビュー調査から-2022

    • Author(s)
      山元一晃・加藤林太郎
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師を目指す留学生が直面する困難とは―ライティング教材開発のためのインタビュー調査から―2022

    • Author(s)
      山元一晃・加藤林太郎・浅川翔子
    • Organizer
      社会言語科学会第46回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師を目指す外国人留学生に対する教育の現状に関するアンケート調査2022

    • Author(s)
      浅川翔子・山元一晃・加藤林太郎
    • Organizer
      第32回 日本医学看護学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師を目指す留学生のためのライティング教材のメリットとデメリット -留学生へのインタビューから-2022

    • Author(s)
      山元一晃・加藤林太郎・浅川翔子
    • Organizer
      第24回 専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育に活かすための看護師国家試験におけるカタカナ語の様相の分析2021

    • Author(s)
      山元一晃
    • Organizer
      社会言語科学会第45回大会発表
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How broad should be the vocabulary knowledge to write effectively practice nursing records?2020

    • Author(s)
      YAMAMOTO Kazuaki, ASAKAWA Shoko, KATO Rintaro
    • Organizer
      The 11th International Conference on Practical Linguistics of Japanese
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護実習記録における「Nがみられる」と「Nがある」の使い分けについて2020

    • Author(s)
      山元一晃
    • Organizer
      語用論学会第23回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] What are the writing challenges faced by international nursing students in Japan?2020

    • Author(s)
      YAMAMOTO Kazuaki, KATO Rintaro, ASAKAWA Shoko
    • Organizer
      Transcultural Nursing Society Conference in Japan
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護実習記録の「アセスメント」 における記述の特徴―接続表現 に着目して―2020

    • Author(s)
      山元一晃
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 短単位n-gramを用いた看護実習記録の「情報収集」から「アセスメント」への展開における表現の分析2020

    • Author(s)
      山元一晃・浅川翔子・加藤林太郎
    • Organizer
      第44回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護の実習記録の表現の分析-留学生への支援のために-2019

    • Author(s)
      山元一晃・加藤林太郎
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医療専門職を目指す留学生のためのアカデミックライティング教材の開発2019

    • Author(s)
      山元一晃・加藤林太郎・浅川翔子
    • Organizer
      第9回国際医療福祉大学学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 手本となる実習記録の語彙の特徴の分析2019

    • Author(s)
      山元一晃・浅川翔子
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 看護師を目指す留学生のための教材開発プロジェクト

    • URL

      https://kango.page/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 看護師を目指す留学生のための教材開発プロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/view/kango-kyozai/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi