Research and Development of Training Materials for International Nursing Students
Project/Area Number |
19K00744
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Kinjo Gakuin University (2021) International University of Health and Welfare (2019-2020) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
浅川 翔子 慶應義塾大学, 看護医療学部(信濃町), 助教 (50804118)
加藤 林太郎 国際医療福祉大学, 留学生別科, 助教 (00803355)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 看護留学生 / 実習記録 / 語彙 / 看護教員 / 教材開発 / 看護教育 / インタビュー調査 / ライティング教材 / アンケート調査 / 看護実習記録 / 専門日本語教育 / インタビュー / コーパス / 専門語彙 / SOAP展開 / 看護 / 語彙研究 / アカデミックジャパニーズ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、日本の大学や専門学校において看護師を目指す留学生のための教材開発、また、その基礎研究を行う。第一段階としての基礎研究では、(1)「看護師を目指す学生にどのような課題が課されるのか」、(2)「看護師を目指す留学生はライティングという点でどのような困難に直面するか」、(3)「手本とされる看護記録・実習記録の言語的特徴は何か」をそれぞれ明らかにする。また、第2段階では、留学生の看護学部での学びをスムーズにするための教材を開発する。基礎研究を基に、日本語教育および看護教育の観点を踏まえながら、看護を学ぶ留学生に対して、能力の向上に資する教材開発を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The objectives of this study were: to identify the difficulties faced by international nursing students in performing the tasks required in class as well as during practical training, and to develop educational materials to facilitate their learning at the School of Nursing. Besides conducting an interview survey and questionnaire survey of nursing faculty members, we also interviewed international nursing students. It was found that there is jargon unique to practical training that is reflected in the training materials. The results of the survey indicate that the students had difficulty using the correct terms in relevant situations , which was helpful in developing and re-structuring the training materials.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
支援に役立つ教材を開発することによって、看護を学ぶ留学生が、資格を得て、病院等で看護師として勤務するというキャリアを確実なものにすることにつながる。留学生が看護師として就職することによって、医療従事者の多様性を担保し、増加する日本語を母語としない患者に対する看護の質向上につながる。また、留学生支援のノウハウを蓄積することで、留学生を受け入れることの障壁が低くなり、留学生受け入れに舵を切る大学や専門学校が増えることが予想される。卒業後のキャリアをイメージしやすい看護学部等が選択肢に入ることで、日本を留学先として魅力的に感じてくれる留学生が増えることも予想される。l
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Report
(4 results)
Research Products
(20 results)