• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of Community-based Japanese Language Education Toward Maulticultural Coexistence:

Research Project

Project/Area Number 19K00745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionIbaraki University (2021-2023)
Waseda University (2019-2020)

Principal Investigator

FUKUMURA Makiko  茨城大学, 理工学研究科(工学野), 助教 (50835866)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三代 純平  武蔵野美術大学, 造形学部, 教授 (80449347)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords地域日本語教育 / 官学民協働プロジェクト / 実践研究 / 公共日本語教育 / 多文化共生 / 教育実践の可視化 / 多文化共生社会 / 官学民連携プロジェクト / 官学民共同プロジェクト / 子育て支援
Outline of Research at the Start

本研究では、地域で主に日本人の市民ボランティアが定住外国人に日本語を教える教育(以下、地域日本語教育)のあり方を再考し、行政(官)と大学(学)と市民(民)が連携して行う協働プロジェクトの意義と課題を探る調査を行う。
本研究の目的は、①地域日本語教育の一環として運営する官学民協働プロジェクトが多文化共生社会の実現にどのように貢献できるのか、②①の官学民協働プロジェクトの意義や課題をどのように地域日本語教育に携わる当事者に伝え、社会に還元できるのか、の2点を明らかにすることである。
本研究は、地域日本語教育を誰もが参加できる開かれた活動へと変化させ、多文化共生社会の実現へ寄与することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

We targeted parents and children with diverse backgrounds from various countries and regions and conducted an annual exchange event themed around 'play' through collaboration between government, academia, and the public. During the research period, due to the COVID-19 pandemic, we extended the research period by two years and held one online and two face-to-face events. Through reflecting on the planning, implementation, and review processes of the events, we presented two papers, made five research presentations(of these, three are international conferences), and delivered two speeches at seminars. As an achievement throughout the research period, we were able to expand the participants involved in collaboration. We also screened videos created at each event during research presentations and seminars, facilitating exchanges of opinions, and were able to contribute to rethinking the new approach to community-based Japanese language education for multicultural coexistence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な成果として、日本語教育の担い手として日本語母語話者が非母語話者に明示的、体系的に日本語を教え続けるという、多くの地域日本語教室で行われている実践に対し、交流を主軸としたことばの活動という新たな地域日本語教育の在り方を提示できたことがあげられる。
また、社会的意義として、官学民が連携して多角的に一つのイベントを企画、開催するプロセスにおいて、他領域の課題を理解して共有するという公共性が醸成された。具体的には、日本語教育はその専門家のみが担うのではなく、市の職員も地域の日本語教育の担い手であるという認識を持つに至った。同時に日本語教育の専門家も地域の生涯教育の担い手であるという認識も持てた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] The Meaning of Opening up the Door to Professionalism of Teaching Japanese Language in Public Japanese Education: Exchange Event for Parents and Children ̶ Collaborative Project by Local Government, Academia, and Private Sector2022

    • Author(s)
      福村 真紀子、三代 純平
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集. グローバル教育研究 = Journal of Global Education

      Volume: 5 Issue: 5 Pages: 33-46

    • DOI

      10.34405/00020005

    • URL

      https://rose-ibadai.repo.nii.ac.jp/records/20037

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Action Research for Public Japanese Education: International Exchange Event for Parents and Children- Collaborative Project Between Local Government, Academia, and Private Sector2021

    • Author(s)
      福村真紀子・三代純平
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 103-118

    • DOI

      10.15026/100122

    • NAID

      120007003677

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5647

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 官学民協働プロジェクト「親子de多文化交流」をめぐる実践研究2023

    • Author(s)
      福村真紀子・三代純平
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] サービスラーニングによるシティズンシップ教育の試み:親子de多文化交流プロジェクトの実践研究2023

    • Author(s)
      三代純平・福村真紀子
    • Organizer
      韓国日語教育学会第44回国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 官学民連携による「親子de多文化交流」プロジェクト:官学民それぞれの学び2023

    • Author(s)
      三代純平・福村真紀子
    • Organizer
      第7回多文化社会実践研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Changing Narratives of Immigrant Women in Japan and Social Transformation:Effects of Implications of Community Civic Engagement Projects2019

    • Author(s)
      福村真紀子
    • Organizer
      Canadian Anthropology Society and American Anthropological Association CASCA-AAA ANNUAL MEETING
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi