Project/Area Number |
19K00750
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Nanzan University |
Principal Investigator |
Kamada Osamu 南山大学, 人文学部, 研究員 (20257760)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
立部 文崇 周南公立大学, 経済学部, 准教授 (10724081)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 雑談力 / 接触場面 / 3者間会話 / プロフィシェンシー / 第二言語習得 / 人間関係の維持 / 自然発話 / ロールプレイ / 雑談 / ロールカード / 3者間による雑談 / 人間関係の構築、維持 |
Outline of Research at the Start |
現在、多くの場で特定の目的をもたない「雑談」の重要性について議論されている。これは、日本語で行われる発話の大部分が雑談と呼ばれる特定の目的をもたないものであることが、指摘されたことに始まる。しかし、この「雑談」を日本語学習者がどのように習得していくのかは全く議論されていない。本研究では、自然談話習得研究の一環として日本語を学ぶ非日本語母語話者(NNS)がどのような雑談を行うのかをレベルごとに記述、分析する。NNSの会話能力の指標としてはOPIを用いる。OPIにおける各レベルのNNSが、どのような雑談を行うのかを雑談の発話データを収集し、特徴を分析する。
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Outline of Final Research Achievements |
Casual conversations, regardless of their content, encompass fundamental language skills that foster connections between individuals. This study aims to investigate the developmental process of this ability, which is crucial not only for native speakers but also for non-native speakers who use Japanese as a second language. The objective is to generate findings that contribute to enhancing their communication skills. We gathered and analyzed data from two- and three-person conversations to explore the initiation, sustenance, and conclusion of casual dialogues. Although this research was conducted amidst the COVID-19 pandemic, the results have provided some valuable insights, albeit with remaining issues to be addressed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
昨今の日本語教育の広がりの中、とりわけ、IT技術の進歩はともすれば翻訳機に頼ったコミュニケーションの可能性を大きくしてしまう一方、実際の生活場面での直接的な人と人とのつながりを希薄にもしてしまっている。それは日本人同士の場合だけでなく、日本に滞在、居住する外国人についても該当する問題でもある。本研究の成果は日本語を介したコミュニケーションを行う人々(母語話者、および、非母語話者)の相互理解をその原点から探り、その向上に寄与するものである。
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