• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on bilingual/immersion programs in Japanese language edecation at primary and secondary schools outside Japan.

Research Project

Project/Area Number 19K00752
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionSetsunan University

Principal Investigator

Kadowaki Kaoru  摂南大学, 国際学部, 教授 (40346581)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 櫻井 千穂  大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 准教授 (40723250)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsバイリンガル / オーストラリア / 日本語能力 / 評価 / 日本語教師 / JHL/JFL/JSL / 海外の日本語教育 / 日本語教授法 / イマージョン / アセスメント / 日本語プログラム / CLIL / 小学校 / 日本語アセスメント / 日本語教育プログラム / DLA / 日本語母語話者(ネイティブ)教師 / テスト / 日本語教育 / 初等・中等教育
Outline of Research at the Start

近年オーストラリアの初・中等教育では、「CLIL(内容と言語の統合的学習)」の手法を用いた日本語教育が盛んに行われるようになってきた。特に英語と日本語のバイリンガル/イマージョン教育を実施している学校では、日本語教師が日本語で各教科を教えているが、現段階では効果的な教材や教室活動など具体的な教授法、及び日本語能力の評価法が確立されてはいない。本研究では、オーストラリアの初等・中等教育を対象に「英語と日本語のバイリンガル/イマージョン教育」における効果的な日本語教授法を考察し、学習者の日本語能力の評価方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated methods of teaching Japanese and assessing Japanese language proficiency in Australian primary schools with Japanese-English bilingual programs. Interviews were conducted with Japanese language teachers in two schools. The findings were shared between Japanese language teachers in both schools to discuss better teaching methods. In addition, the Japanese language skills of the Year six students in both schools were measured, and the students’ acquisition of Japanese language skills was clarified. This provided Japanese language teachers with insights into their teaching practices and led to improvements in the Japanese-English bilingual programs and Japanese language teaching methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって、日英バイリンガル校における日本語教育の実状を明らかにすることができた。また、日英バイリンガル校の児童を対象に、標準化された日本語能力の測定を行ったことは非常に画期的であった。日本国内の児童生徒を対象にした第2言語としての日本語(JSL)教育で行われている評価ツールを利用した本研究の試みは、海外の児童生徒を対象にした日本語(外国語としての日本語:JFL、継承語としての日本語:JHL)教育における日本語能力の評価方法を示すことができた。本研究の成果は、海外の児童生徒対象の日本語(JFL・JHL)教育、日本の日本語(JSL)教育、バイリンガル教育の分野の研究の発展に貢献しうる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of the Sunshine Coast(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The University of Queensland(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリアの公立小学校における 日英バイリンガルプログラム -日本語教師対象のインタビュー調査より-2024

    • Author(s)
      門脇薫
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教師会

      Volume: 27 Pages: 395-407

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国につながる児童生徒への教育ー課題とその解決に向けた提言2023

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 16 Pages: 14-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] オーストラリア・クイーンズランド州の中等教育機関 及び州政府の文書に見られる日本語母語話者教師の捉え方 ―「native」という語彙の使用を通して見る言語教育政策 ―2020

    • Author(s)
      門脇 薫・橋本 佳代子
    • Journal Title

      大学日本語教員養成課程研究協議会論集

      Volume: 18 Pages: 25-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーストラリアの公立小学校における日英バイリンガルプログラム-日本語教師対象のインタビュー調査よりー(Japanese-English Bilingual Programs at Public Primary Schools in Australia:An Interview Survey of Japanese Language Teachers)2023

    • Author(s)
      Kaoru KADOWAKI
    • Organizer
      17th EAJS (European Association for Japanese Studies) International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーストラリアの日英バイリンガル小学校における日本語教育―Y校とZ校の事例より―2023

    • Author(s)
      門脇薫,櫻井千穂
    • Organizer
      2023 JSAA(Japanese Studies Association of Australia International Conference of the Netwaok for Translingual Japanese
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーストラリアの公立小学校における日英バイリンガルプログラム ―言語能力アセスメントの分析より―2022

    • Author(s)
      門脇薫、櫻井千穂
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Trial practices of "Dialogic Language Assessment (DLA) for Japanese as a Second Language" at Japanese-English Bilingual Primary Schools2022

    • Author(s)
      Kaoru Kadowaki, Takako Morita
    • Organizer
      National Symposium on Japanese Language Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育における日本語アシスタントに関する一考察 ーオーストラリアの事例を中心に―2021

    • Author(s)
      門脇 薫
    • Organizer
      16th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Native-Speakerism Its Resilience and Undoing (Chap 8 “Native” Japanese Speaker Teachers in Japanese Language Education at Primary and Secondary Schools in Australia)2020

    • Author(s)
      Houghton, Stephanie Ann, Bouchard, Jeremie (Eds.), (Chap 8 Kaoru Kadowaki)
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811556715
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi