Project/Area Number |
19K00754
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Yamano College of Aesthetics |
Principal Investigator |
SATO Masanori 山野美容芸術短期大学, その他部局等, 特任准教授 (50647964)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三代 純平 武蔵野美術大学, 造形学部, 教授 (80449347)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | サハリン残留日本人 / 複言語・複文化 / ライフストーリー研究 / 価値としての複言語・複文化能力 / 仲介活動 / 地域社会 / 社会参加 / アイデンティティの更新 / サハリン帰国者 / 複言語・複文化話者 / 仲介能力 / 複数言語資本 / ネットワーク構築 / 地域性 / 語りと映像 / サハリン残留日本人永住帰国者 / 異文化適応 / 境界 / アイデンティティ / ライフストーリー / モデル・ストーリー / 仲介 / 二世 / 多文化社会 / 永住帰国 / モデルストーリー / 二世の語り / ライフストーリーインタビュー / フィールドワーク / 残留日本人 / 一時帰国 / 複言語複文化 / アーカイブ |
Outline of Research at the Start |
本研究はサハリン残留日本人とその家族のライフストーリー研究である。サハリン残留日本人とは、戦後、サハリンに残留を余儀なくされた日本人を指す。ソビエト連邦崩壊以降、残留日本人とその家族の永住帰国が可能になったが、彼/彼女らは日本社会から放置され、不可視の存在であり続けた。本研究では、サハリン残留日本人にライフストーリーインタビューを実施し、彼/彼女らの語りのアーカイブ化を試みる。また、日本に永住帰国した残留日本人とその家族の複文化、複言語的な言語生活の経験の意味を明らかにする。そして、複文化、複言語性を活かした日本語教育カリキュラムを構想する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, life-story interviews were conducted on an ongoing basis with Sakhalin residency Japanese who have returned permanently to Japan and their families. It was then analysed and discussed from the perspective of plurilingualism life experiences. The research revealed that in order to lead a fulfilling life in Japanese society, it is necessary not only to adapt to society and learn Japanese, but also to live together with others, helping and supporting each other, in other words, to have the ability to be plurilingual and pluricultural as a value. From the perspective of mediation among speakers of plurilingualism , it was also possible to show the importance of building relationships with the local community and the importance of places for social participation that capitalise on plurilingualism and pluriculturalism.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
サハリン残留日本人の日本語教育学としての研究は本研究が初めてである。中国残留日本人研究の蓄積はあるが、サハリン帰国者の複言語・複文化についての研究は緒についたばかりである。本研究では、サハリン帰国者の複言語・複文化における主観的な現実の一端を示すことができた。また、複言語・複文化における仲介の意義も確かめることができた。さらに、本研究ではアーカイブズの資料作成も行っており、貴重な声の記録という点でも意義がある。
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