• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of an English Curriculum to Connect with EMI Courses and Development of its WEB Materials

Research Project

Project/Area Number 19K00766
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

Kato Chihiro  横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 教授 (20638233)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前川 浩子  金沢学院大学, 文学部, 教授 (10434474)
工藤 泰三  名古屋学院大学, 国際文化学部, 准教授 (60734209)
田島 祐規子  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 非常勤教員 (70377117)
村上 嘉代子 (平野嘉代子)  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (90424895)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords英語教育 / 英語基礎力測定 / EMI / CLIL / WEB教材 / Web教材
Outline of Research at the Start

本研究では、大学初年次生対象の英語授業と2、3年次生対象の英語による専門科目(EMI)をスムーズに結びつけるための英語カリキュラムを構築し、そのために有用なWEB教材を開発することを目的とする。
期待される成果は、1)英語による専門科目(EMI)を受講する学生にも教える教員にとっても有益な教材を提供する、2)構築した英語カリキュラムはどこの大学でも適応可能となり、生涯学習の一部分となるようなカリキュラムを各大学が提供できるようになる、3)このような包括的な英語カリキュラムは、小、中、高においても参照可能となり、英語学習と教科科目を融合した効果的な指導方法を提案することができる点である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to construct an English curriculum which smoothly connects university freshmen’s English classes with second- and third- year students’ special subjects (EMI) taught in English, and to develop useful web-based teaching materials for that curriculum. First, we verified whether the RLG test, a basic English ability test based on the old JACET 8000 list, would also be compatible with the new JACET 8000 list. Next, by analyzing students’ English level and their text level in an EMI class, focusing primarily on vocabulary, it was revealed that they needed vocabulary building at the level of 5,000 to 6,000 word level. As to web-based materials, a basic vocabulary program -reading and listening vocabulary- at the junior high school level was created, which is now available on the website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語基礎力診断「RLGテスト」が新JACET8000にも対応することが明らかとなり、学習者の英語レベルを判定する簡易テストとして様々な教育現場で利用可能となった。このテストを用いることにより、小・中・高・大の教員が各自のクラスや生徒の英語基礎力を個別に把握したうえで授業を進めることができるようになる。大学でのEMIクラスでは、受講者の英語力がそのクラスの専門科目を学ぶレベルにまでは達していないことがデータにより示され、CLILの教授法をEMIクラスに採り入れることが有効であることが明らかとなり、EMIクラス担当教員への示唆となった。作成されたWEB教材は小・中の教員にも有用なものとなっている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] トマス・モア『ユートピア』におけるエコロジー要素:ユートピア文学のレトリック2021

    • Author(s)
      加藤千博
    • Journal Title

      英米文化

      Volume: 51

    • NAID

      130008028471

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自立した英語の書き手を目指すライティング指導の工夫:自己添削活動を促すライティング授業への取り組み2020

    • Author(s)
      田島祐規子
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メルボルンの小学校訪問を通して見るビクトリア州における内容言語統合型学習(CLIL)の展開2020

    • Author(s)
      工藤泰三
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 言語・文化篇

      Volume: 32(2) Pages: 117-131

    • NAID

      120007004868

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カズオ・イシグロのエコロジー観-『わたしを離さないで』に暗示される長崎の風景-2020

    • Author(s)
      加藤千博
    • Organizer
      Japanese Studies研究会(メルボルン大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 私たちと科学の世界:過去から未来へ2020

    • Author(s)
      Dave Rear, Kayoko Murakami
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      南雲堂
    • ISBN
      9784523178996
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] とっておき! 魅せる! 英語授業プラン :思考プロセスを重視する[中学校・高校]CLILの実践 教科の学習内容を深め、英語力を磨く指導法2020

    • Author(s)
      柏木賀津子、伊藤由紀子、工藤泰三
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183877130
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] RLG研究会(英語教育)

    • URL

      http://rlgtest-english.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi