• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of speaking proficiency through elementary school English teacher online training focusing on discourse and comprehensibility

Research Project

Project/Area Number 19K00768
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeio University

Principal Investigator

Tokeshi Masanori  名桜大学, 国際学部, 教授 (20389620)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Fewell Norman  名桜大学, 国際学部, 教授 (20577994)
天願 健  名桜大学, 国際学部, 教授 (40449963)
玉城 本生 (タマキモトイク)  名桜大学, 公私立大学の部局等, 助教 (60804680)
タン エンハイ (タンエンハイ)  名桜大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70804649)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords小学校英語教育 / オンライン研修 / スピーキング能力 / 産学連携 / 授業研究会 / 英会話 / 英語スピーキング能力育成 / オンライン英会話 / 英語スピーキング測定 / 小学校英語教員研修 / オンライン英語スピーキング研修 / 小学校教員スピーキング能力 / オンライン英語授業実演 / 産学連携小学校英語教員研修 / 英語教員養成 / 教室英語 / ブレンディド方式 / 教員研修 / オンライン学習 / 談話
Outline of Research at the Start

小学校教員の英語スピーキング能力を育成する研修方法の開発を目指す。調査方法として、小学校英語授業を「理解しやすい」英語発話と理解に有効な非言語手段に着目して観察・分析することにより、収集された教室英語を研修用の自主制作教材として利用し、研修プログラムを構築する。具体的な研修方法として、オンラインの民間ビデオシステム(レアジョブ社からDMM.com社)を利用して、授業に近い状況で、英語指導に必要な語彙、定型表現、発音等を談話として総合的に習得する。流暢で高い英語スピーキング能力の習得を目指すのではなく、児童の理解しやすい発話や非言語手段に着目してオンライン研修を行い、その効果について検証する。

Outline of Final Research Achievements

In 2019, 4 elementary school English classrooms were observed and three related research paper was published.
In 2020, in June, "elementary school English teacher online training" participants were recruited. 14 teachers took online English conversation training and at the same time, they practiced demonstration class online. Three related research paper was published.
In 2021, "elementary school English teacher online training" participants were recruited like Y2020. 15 teachers took online English conversation training and also practiced demonstration class online. Three related research paper was published.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

最初に、小学校英語教員のスピーキング能力の強化のために、民間プログラム「レアジョブ英会話」を利用して、大学・民間の協力で、参加研修教員が自分に適する研修場所や時間を選択できる研修方法を開発した意義は大きいと考える。さらに,オンライン上で模擬授業を実施し、勤務後にほとんどの教員が自宅から模擬授業の実施と参加を行なう方法で研究授業を深めることができたことは他の研究会への波及効果もあると考える。最後に、研修では、模擬授業にZoomを用いたり、英会話実施の報告書をGoogleフォームで提出させたり、研修資料をGoogle Classroomで共有したりとコロナ禍に適した研修方法を展開できた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] オンライン小学校現職教員研修による「一般英会話」能力と「教室英語」の包括的育成2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      環太平洋地域文化研究所

      Volume: 3 Pages: 16-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語検定教科書分析を通して検証する中学校との乖離と示唆-文字指導,単語指導を中心にー2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      沖縄英語教育学会紀要

      Volume: 18 Pages: 30-30

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校「外国語」検定教科書の分析と指導について -表現・文型,文法規則,発音の明示的提示を中心にー2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      沖縄英語教育学会紀要

      Volume: 18 Pages: 30-30

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教材・教科書の分析と理論的枠組の検証2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      環太平洋地域文化研究所

      Volume: 2 Pages: 80-89

    • NAID

      40022606152

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教科書「We Can ! 1」「We Can ! 2」の文型出現頻度と題材について2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      名桜大学紀要

      Volume: 26 Pages: 35-46

    • NAID

      120007116659

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語教員養成課程学生の教室英語・teacher talk・2021

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      沖縄英語教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 1-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 年齢と第2言語習得到達度の複眼的な再検証2019

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      沖縄英語教育学会紀要

      Volume: 16 Pages: 23-45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教員に求められる英語スピーキング能力と英語使用自信度の検証2019

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      『環太平洋地域文化研究

      Volume: 1 Pages: 37-47

    • NAID

      40022255596

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教育における教員研修と教員養成,指導力・英語力―小学校英語コア・カリキュラムを中心にー2019

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Journal Title

      名桜大学紀要

      Volume: 25 Pages: 75-83

    • NAID

      120007145422

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] We Can! 1&2と小学校英語検定教科書の分析について2022

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Organizer
      2021年度沖縄英語教育学会第2回研究大会(オンライン学会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Frequency of sentence patterns and topics in elementary school English textbooks: We Can! 1 and We Can! 22021

    • Author(s)
      Masanori Tokeshi
    • Organizer
      2021 Okinawa JALT Summer Symposium(オンライン学会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学英語教員養成課程学生の教室英語と音読の育成プログラム経過報告2019

    • Author(s)
      渡慶次正則
    • Organizer
      2019年第2回度沖縄英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi