• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Compilation of a Japanese-English Parallel Corpus for Use by Japanese Junior and Senior High School Students to Enhance Their Ability to Express Themselves in English

Research Project

Project/Area Number 19K00771
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

HIDAI Shigeyuki  玉川大学, 文学部, 教授 (60459302)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) LIA Steve  玉川大学, リベラルアーツ学部, 教授 (10341900)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習者コーパス / 英語で言いたかった表現 / 日英パラレルコーパス / 発信語彙 / iOS用のフラッシュカード / Word game-Bingo / 文法標識CLAWS 7による検索 / 自己表現 / 文法標識による検索 / フラッシュカード / Bingo / ICT教材 / 文法用語による検索 / 英語で言えなかった表現 / EasyConc / 検索ツール
Outline of Research at the Start

筆者はこれまで、中高生の英語授業で、話す活動として、生徒同士がペアになり、週末や長期休暇中の生活について英語で対話する活動や教科書の題材のstory retellingの活動を実施してきた。活動後に英語で言えなかった表現を日本語で書いてもらい、その表現を英語に直し、授業でフィードバックしてきた。書く活動でも、中学3年間にわたり英文日記の実践を行い、英語で書けなかった表現を集めてきた。本研究では、中高生が英語で表現できなかった日本語表現とそれに対応する英語表現を日英パラレルコーパスとして構築し、検索ソフトを開発し、授業や家庭学習、辞書作りに活用することを目的としている。

Outline of Final Research Achievements

Students were asked to write in Japanese anything that they wished to and were unable to express in English in various communicative activities. A native English teacher and a Japanese teacher of English translated these expressions into English and compiled a Japanese-English parallel corpus called ‘EasyConc’. Since the number of expressions from senior high school students were much fewer than those from junior high school students, in this research the ratio of expressions from senior high school students was expanded in the parallel corpus. A user-friendly software application was also developed from ‘EasyConc’. Through the use of this application, students’ problems in self-expression were found and suggestions for improvements in teaching in class were made.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コーパスといえば一般に表現できたことを収集したものであるが、本研究で開発してきた日英パラレルコーパスEasyConcは学習者が英語で表現できなかったことを収集したものである。コミュニケーション活動で中高生が英語で表現できなかったことを日本語で書いてもらい、収集し、後で英語に翻訳し、日本語と英語の対応する日英パラレルコーパスEasyConcを開発した。EasyConcの検索ソフト等を開発し、教師が学習者のニーズを反映したワークシートを作成し、授業で使用することや、中高生が英語で表現したいと思う表現を調べるなど、中高生の英語学習にフィードバックし役立てることに意義がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 中高大連携に基づくICT英語教材の開発―日英パラレル・コーパスEasyConcの構築と発信語彙の習得を促すEasyConc for FlashCasrd.fmp12の開発―2021

    • Author(s)
      日臺滋之,佐藤浩希,茅野恵理香
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 11 Pages: 19-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語で言いたかった表現を集めた日英パラレル・コーパス : 高校生が発信のために必要とする語彙 : EasyConcの開発と活用2021

    • Author(s)
      日臺, 滋之
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 3 Pages: 31-46

    • NAID

      120006960255

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 発信語彙の定着を促すICT教材―EasyConc for FlashCard.fmp12とBingoSheet for FlashCard.xlsmの開発と活用2021

    • Author(s)
      日臺滋之
    • Organizer
      全国英語教育学会 第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中高大連携に基づく英語ICT教材の開発―日英パラレルコーパスEasyConcの開発と活用について―2021

    • Author(s)
      日臺滋之
    • Organizer
      玉川大学英語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーション活動に必要なphrase listの構築―活動後の振り返りと授業へのフィーバックについての提言2021

    • Author(s)
      日臺滋之
    • Organizer
      東京都中学校英語教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] スピーキングテストの実施とそのフィードバックへの提言―英語で言えなかった表現を集めたコーパスの構築と活用―2020

    • Author(s)
      日臺滋之 渡邊崇
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 言いたかったけれど言えなかった表現コーパス:中高生の発信のために必要となる語彙―EasyConcの開発と活用―2020

    • Author(s)
      日臺滋之
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の授業を英語で行うための支援ソフトウエア―EasyConc for Teacher Talkの開発と活用ー2019

    • Author(s)
      日臺滋之
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第43回 神奈川研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Impact of an Integrated Study Abroad Programme on English Language Proficiency and Knowledge2019

    • Author(s)
      MATSUMOTO Hirobumi & HIDAI Shigeyuki
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「Classroom English(教室英語)」『動画でわかる英語授業ハンドブック小学校編』2021

    • Author(s)
      金谷憲、粕谷恭子、物井尚子、阿野幸一、太田洋、新海かおる、高山芳樹、竹内知子、長沼久美子、日臺滋之、萬谷隆一
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469041866
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「03NCにおける語彙選定と語彙指導の工夫」『Teaching English Now』2020

    • Author(s)
      根岸雅史、日臺滋之、竹内理、酒井英樹、津久井貴之、Matthew Miller、中島真紀子、中西浩一、横川博一、田中武夫、山本崇雄、池野修、Thomas Hardy、工藤洋路、今井裕之、松沢伸二、田嶋美砂子、佐藤臨太郎、佐々木顕彦、重松靖、坂本ロビン、今井裕之、谷口友隆、金丸紋子、鈴木悟、亘理陽一
    • Total Pages
      37
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Ⅰ.英語で言いたいことが言えるようになるために ―日本人英語学習者のための日英パラレル・コーパス―

    • URL

      http://www.tamagawa.ac.jp/research/je-parallel/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 高校生が英語で言いたかった表現 ―高校生のコミュニケーション能力を育成する日英パラレル・コーパス―

    • URL

      http://www.tamagawa.ac.jp/research/je-parallel/izumishs/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] EasyConc 日本人英語学習者のための日英パラレル・コーパス

    • URL

      https://sites.google.com/view/easyconc/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語で言いたいことが言えるようになるために ―日本人英語学習者のための日英パラレル・コーパス―

    • URL

      http://www.tamagawa.ac.jp/research/je-parallel/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 泉高校コーパス

    • URL

      http://www.tamagawa.ac.jp/research/je-parallel/izumishs/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi