• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How recent changes in dictionary types have affected the lookup behavior and learning outcomes of college English learners?

Research Project

Project/Area Number 19K00777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

Koyama Toshiko  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (20352974)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 薮越 知子  日本大学, 経済学部, 准教授 (80578071)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords辞書アプリ / モバイルディバイス / 電子辞書 / スマートフォン / タブレット / 外国語(英語)教育 / 語彙・文法問題 / 英文読解問題 / TOEIC / 英検 / スマホアプリ / 検索行動 / 英語教育 / モバイルアプリ
Outline of Research at the Start

電子辞書やスマートフォンなどに代表されるテクノロジーの発達による辞書の形態の多様化が、英語学習者の辞書に対する意識をどのように変化させているかを調査するとともに、その辞書の形態変化が英文読解時の学習行動と学習効果にどのような影響を与えているのかを、モバイルディバイスに焦点を当て、量的、質的手法を用いて調査する。
また、辞書の形態に起因する言語情報の検索行動が学習効果につながっていない場合、その要因(たとえば、デバイスやコンテンツに関わる辞書使用行動、語彙力や文法力などの英語習熟度、学習動機など)を探索することを目的としている。

Outline of Final Research Achievements

The present study, focusing on pocket E-dictionaries and smartphones, investigated how recent changes in dictionary types have affected the lookup behavior and learning outcomes of college English learners.
Statistical analysis revealed that 1) the majority of students used free translation apps or web searches on their smartphones instead of electronic dictionaries when tackling tasks such as English reading comprehension or vocabulary grammar questions, 2) there was no correlation between their choices of mobile devices used and their English proficiency, and 3) although there were some differences in the number of lookups and the time to look up between the use of pocket E-dictionaries and smartphone, no significant difference was found in the accuracy rates.
Based on these findings, a pilot study was conducted to examine their lookup behavior in detail introducing a video analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

EFL環境下の日本で、英語学習時の辞書使用の重要性は認識されているにもかかわらず、現在までインターフェイスの異なる辞書(印刷辞書、電子辞書、スマホなど)の検索行動と学習効果の比較研究はほとんどなされておらず、本研究の意義は極めて大きい。
本研究結果から、現在の大学レベルの英語学習者らは、形態いかんにかかわらず編纂されて販売されている「英和辞書」を利用しない傾向が明らかになった。検索ツールと英語基礎力との相関は見られず、英語資格試験に使用される「コミュニケーション力育成」目的の教材レベルであれば、スマホの無料アプリ、電子辞書の「英和辞書」のいずれを使用しても正答率に差がないこともわかった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] Comparing smartphone and tablet dictionary apps: The impact of dictionary interface2023

    • Author(s)
      Koyama, Toshiko
    • Journal Title

      大阪大谷大学『紀要』

      Volume: 57 Pages: 83-94

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Japanese University Learners’ Self-Initiated Dictionary Use in EFL Reading2022

    • Author(s)
      Yabukoshi, Tomoko & Koyama, Toshiko
    • Journal Title

      日本大学経済学部『研究紀要』

      Volume: 94 Pages: 1-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Dictionary/App Usage in M/C Vocabulary Task2022

    • Author(s)
      Koyama, Toshiko & Yabukoshi, Tomoko
    • Journal Title

      岩崎研究会LEXICON

      Volume: 52 Pages: 1-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Differences in App Usage in M/C Vocabulary and Reading Comprehension Quizzes2022

    • Author(s)
      Koyama, T.
    • Journal Title

      大阪大谷大学紀要

      Volume: 56 Pages: 147-156

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Dictionary/App Usages in M/C Vocabulary Task2022

    • Author(s)
      Koyama, T. & Yabukoshi, T.
    • Journal Title

      Lexicon

      Volume: 52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese University Learners’ Self-Initiated Dictionary Use in EFL Reading2022

    • Author(s)
      Yabukoshi, T. & Koyama, T.
    • Journal Title

      日本大学経済学部 研究紀要

      Volume: 94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 辞書検索行動の質的分析:予備実験2021

    • Author(s)
      小山敏子 薮越知子
    • Journal Title

      大阪大谷大学 教育研究

      Volume: 47 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] University L2 Leaners’ Dictionary Use in Multiple-Choice Vocabulary Quiz: A Pilot Study2019

    • Author(s)
      Koyama, T., & Yabukoshi, T.
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 45 Pages: 17-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生英語学習者の検索行動  ―語彙問題の場合、読解問題の場合―2021

    • Author(s)
      小山敏子
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE2021)長野大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Does the advent of new mobile technologies affect pedagogical environments?2021

    • Author(s)
      Koyama, T. & Yabukoshi, T.
    • Organizer
      AILA 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 辞書検索行動の質的分析1 -電子辞書とGoogle 翻訳の場合-2021

    • Author(s)
      小山敏子 薮越知子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Using gadgets to look up unknown words in EFL class2020

    • Author(s)
      Yabukoshi, T. & Koyama, T.
    • Organizer
      JAAL in JACET 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the contributions of using dictionaries2019

    • Author(s)
      Koyama, T., & Yabukoshi, T.
    • Organizer
      FLEAT 7
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語辞書利用状況の変化―検定教科書の改訂をうけて―2019

    • Author(s)
      小山敏子、山西博之
    • Organizer
      全国英語教育学会 第45回 弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習と辞書―変わるものと変わらないものと―2019

    • Author(s)
      小山敏子
    • Organizer
      第1回 辞書活用シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 大阪大谷大学HP

    • URL

      https://www.osaka-ohtani.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本大学経済学部HP

    • URL

      https://www.eco.nihon-u.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大谷大学ホームページ

    • URL

      https://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/teacher/education/mtkoyama.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 第1回 辞書活用シンポジウム

    • URL

      https://www.east-education.jp/events/dic_symposium1/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大谷大学ホームページ

    • URL

      https://www.osaka-ohtani.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi