Construction of a new cooperative learning theory for Japanese English learners and verification of its effectiveness
Project/Area Number |
19K00778
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Setsunan University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
桐村 亮 立命館大学, 経済学部, 教授 (40584090)
廣森 友人 明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (30448378)
仁科 恭徳 神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (00572778)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 協同学習 / 動機づけ / PBL / グループワーク / アクティブラーニング / 英語学習 / グループ活動 / EFL / 協同学習理論 / 映画制作活動 / グループ学習 |
Outline of Research at the Start |
本研究の概要は、学習者が「主体的・対話的で深い学び」を実施するための新しい協同学習理論を構築し、新協同学習理論を用いたグループ活動を英語授業において行うことで、学習者の英語学習への動機づけに与える効果を検証することである。国内外の協同学習理論において重要視されてきた原理を精査し、学習者が英語授業でグループ活動を実施するために必要な協同学習の原理を選定・探究する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study evaluates how Japanese English learners perceive cooperative learning (CL) elements in the course of a group activity. Analyzing the responses to a questionnaire survey and students’ weekly journal entries, we assessed how students’ perceptions of CL elements varied and what individual differences in students’ attitudes towards CL arose as the project progressed. Our analysis of the survey results indicates that all five elements, particularly positive interdependence and face-to-face promotive interaction, were considered well implemented in the activity. In weekly journal entries, students focused on individual accountability and face-to-face promotive interaction. Notably, elements with high mean scores on the survey, indicating strongly positive perception, were not commensurately mentioned in journals, while the element with the lowest mean score (individual accountability) was mentioned most often in journals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において、日本人英語学習者による協同学習によるグループ活動において、(1)学習者にとって重要となる原理に個人差が見られること、(2)特定の原理がすべての状況で普遍的に効果的であるとは限らないこと、(3)協同学習の各原理は相補的に機能していること、が明らかとなった。本研究の知見を活かして、協同学習によるグループ活動を実施することにより、学習者の英語学習への動機づけを効率的かつ効果的に高めることが可能となり、「主体的・対話的で深い学び」へと学習者を導く一助となることが期待できる。これが本研究成果の学術的意義および社会的意義と言える。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)