• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Relationship between second language writing ability and linguistic traits: Focusing on the type and validity of indices

Research Project

Project/Area Number 19K00781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagoya University (2023)
Gifu City Women's College (2019-2022)

Principal Investigator

Kojima Masumi  名古屋大学, 言語教育センター, 准教授 (40600549)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金田 拓  帝京科学大学, 教育人間科学部, 講師 (10759905)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsライティング力 / メタ分析 / コンポーネント・スキルズ / 流暢性 / 複雑性 / 正確性 / 結束性 / ライティング評価 / 統語的複雑性 / 語彙的複雑性 / 英語教育 / ライティング指導 / 第二言語ライティング / 妥当性
Outline of Research at the Start

第二言語ライティング力と産出されるテクストの言語的特徴がどの程度関係があるかについて、多くの研究が蓄積されているが、結果が一貫していない。これは、結果に影響を与える変数や、言語指標の妥当性による影響があるためだと考えられる。本研究は、さまざまな要因を整理した上で、メタ分析という一般化可能性の高い研究手法により、ライティング力と言語的特徴の連関の強さを明らかにする。また、多数ある言語指標の中でどのような指標が妥当なのか妥当性検証を行う。本研究の成果は、より良いライティング評価や教育・研究に活用できると期待される。

Outline of Final Research Achievements

The present study synthesized 103 studies and examined the correlation between second/foreign language (L2) writing performance and its textual features. Results indicated that fluency had the strongest correlation among objective measures, and content had the strongest among subjective measures. Participants' age, learning context, L1-L2 distance, scoring method, and measurement features were significant moderators for specific components.
Additionally, this study synthesized another set of 103 studies and conducted a meta-analysis on the correlational relationships between L2 writing performance and its component skills. Results showed that L2 reading and speaking proficiency had strong average correlations with L2 writing performance, followed by L2 linguistic knowledge (grammar, vocabulary, transcription, decoding). L2 proficiency, age, and certain measurement characteristics were significant moderators for specific components.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自分の考えを外国語で表現できる実践的コミュニケーション能力の一環として、外国語学習者のライティングを指導・評価することは、今後ますます重要になると考えられる。ライティング評価に影響を与える言語特性やコンポーネント・スキルズが分かれば、教員がライティング指導や評価を行う際にどこを重視すればよいのかが分かり、有益である。本研究成果は、より良いライティング指導や評価に役立つと考えられる。また、本研究はこれまでにない包括的なL2ライティング力に関するメタ分析であり、複数の言語習得モデルや仮説を検証しているため、学術的な意義も大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] A Study Synthesis on the Relationship between Second Language Writing Performance and Text Features : Focusing on Text-based Measures and Study Features2020

    • Author(s)
      Masumi Kojima
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 1-24

    • DOI

      10.24546/81012486

    • NAID

      120006942787

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2020-12-21
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Metadiscourse in Japanese EFL learners' argumentative essays: Applying the interpersonal model2019

    • Author(s)
      Kojima, M., Ishii, T., Iwasaki, H., & Harada, Y
    • Journal Title

      Asian EFL Journal

      Volume: 23(3.1) Pages: 26-50

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] オープンデータを活用して行うメタ分析―あなたもメタアナリスト!―2022

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      名古屋大学大学院人文学研究科 英語教育学分野主催 連続公開講座
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育研究における(一般化)線形混合モデル:仮説に適したコーディング・モデリングを中心に2022

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      The 2021 Annual Conference on Vocabulary Acquisition
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] L2 writing and its correlates: A meta-analysis of correlation coefficients2022

    • Author(s)
      小島 ますみ, 印南洋, 金田拓
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライティング力とコンポーネント・スキルズの相関関係―メタ分析による研究成果の統合―2021

    • Author(s)
      小島 ますみ, 印南洋, 金田拓
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング評価とテクストの特徴との相関関係―メタ分析による研究成果の統合―2021

    • Author(s)
      小島 ますみ, 金田拓
    • Organizer
      英語コーパス学会第47回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語教育研究における一般化線形混合モデル2021

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)中部支部 外国語教育基礎研究部会 統計特別セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] L2ライティング力の予測変数:これまでどのような研究が行われてきたか2020

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      学習者コーパス国際シンポLCSAW5 (2020)(WEB開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Understanding L2 proficiency: Theoretical and meta-analytic investigations2022

    • Author(s)
      Jeon, Eun Hee, & In'nami, Yo (Eds.)
    • Total Pages
      388
    • Publisher
      John Benjamins
    • ISBN
      9789027211170
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 応用言語学と外国語教育研究―未来への展望―2021

    • Author(s)
      鎌倉義士, 大石晴美、小島ますみほか18名
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764712072
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 英語教育における自動採点:現状と課題2020

    • Author(s)
      石井雄隆、近藤悠介、小島ますみ、金田拓、小林雄一郎、永田亮、石岡恒憲
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410602
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 英語コーパス研究シリーズ第1巻 コーパスと英語研究2019

    • Author(s)
      堀正弘、赤野一郎、齊藤俊雄、石川保茂、岡田 毅、園田勝英、髙橋薫、山崎俊次、滝沢直宏、投野由紀夫、野口ジュディ、井上永幸、新井洋一、深谷 輝彦、小島ますみ
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4894767112
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi