Development of an English CLIL program utilizing different cognitive effects by means of various teaching materials
Project/Area Number |
19K00783
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | SALESIAN POLYTECHNIC |
Principal Investigator |
Majima Akiko サレジオ工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (90455121)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大墨 礼子 関東学院大学, 理工学部, 准教授 (40712609)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | 教材媒体 / 英語授業プログラム開発 / 英語教育 / 教材開発 / 英語ICT教材 / 教材媒体の認識差 |
Outline of Research at the Start |
現在、英語教育改革のために様々な媒体で英語教材が作成されているが、どの媒体がどの学習場面で効果的であるか調査されていない。本研究では、ICTツールの利用方法を理解している学習者(高専生)に対して、視線検出システムとルーブリック評価を用いた学習実感調査を行い、媒体の認識差を測る。そして、学習方法に最も効果的な手段を、授業外学習も考慮に入れ、学習場面別に選定する。また、その選定結果を用い、グローバル教育を目的とした、内容言語統合型学習(CLIL)英語プログラムを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed at developing an English CLIL program, utilizing different cognitive effects by employing various teaching materials. Paper textbooks, worksheets, e-textbooks, PC screens and smartphone applications were used as teaching materials for our investigation through questionnaires and Fujitsu EyeExpert, an eye tracking system. Because our target students, who are technical college students, are familiar with the tools and there is little cognitive difference among the materials, we’ve concluded that it’s more important to design lessons, making full use of the characteristics of the teaching materials: paper limits information whereas electronic devices help users to access information and expand their ideas easily. We’ve developed a CLIL program, using Smart Choice published by Oxford UP.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本調査により、媒体ごとに認知における特徴的な差異があり、ある特定の媒体が他の媒体より人間の認知機能に格別有効に作用する可能性は低く、学習者がそれまでに使用していた媒体によって学習実感が異なることが分かった。教材は学習者の足場架けであり、学習を促す道具である。コロナ禍によりICT機器の授業への導入が急速に加速する中、すべてを何か一つの媒体に頼るのではなく、情報を制限したり理解の助けになるなど、教材媒体が持つ特徴を生かし、授業内外で学習をリンクさせるプログラムを提案できたことは、今後の英語教育にとって重要なことであると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)