Study of the effect of CLIL summary presentation and the compilation of its manual for English teaching
Project/Area Number |
19K00784
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
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Keywords | CLIL / EMI / コロケーション / プレゼンテーション / retelling / 英語発信能力 / パラフレーズ / authenticity / 発信型スキル / 内容言語統合型学習 / 要約 / 要約プレゼンテーション / 協働学習 |
Outline of Research at the Start |
大学においては学術目的の英語力育成が必ずしも機能しておらず、学年が上がるにつれ英語力が下がったとの報告も珍しいことではない。本研究では、共通科目に加えて専門課程でも、英語で教科を教える内容言語統合型学習(CLIL)方式の効果を実証する。その際、(a) 語と語のつながりであるコロケーションへの意識化を促し、(b) 資料内容を平易な表現に言い換えるパラフレーズ処理を修得し、(c) 教材内容をスライド上でキーワードを提示しながら説明する要約プレゼンテーションを練習し、(d) それを討論する協働学習を組み合わせて実践し、その効果を検証するとともに、その手法をマニュアル化する。
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Outline of Final Research Achievements |
As for Content and Language Integrated Learning (CLIL) or English Medium Instruction (EMI), it is vital for teachers not only to give lectures in English but also to encourage and involve students to actively engage in discussion and to make effective presentations in English. In so doing, giving language support is also essential for students as listeners or presenters. The present study has revealed that important skills for such environments are (a) paraphrasing low-frequency words and idioms, (b) making impromptu presentations using visuals, and (c) recognizing habitual and semantic combinations of words known as collocations and reusing them.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中学から大学に至るまで、英語教員の英語熟達度が高い場合、どうしても自身が英語を駆使した授業を行いがちである。しかし、本研究では、そうした状況では必ずしも学習者の英語発信能力が高まるわけではなく、教授者が言語サポートのノウハウを知ったうえで授業を行う必要がある。本研究では、これをコロケーションの認識、英英辞典を適宜活用したパラフレーズの手法、ビジュアル情報をキーワードのみを使って(原稿なしで)発表を行う練習方法についてノウハウを提供し、それをマニュアル化(順次様々なサイトで公開)した点に特徴がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)