• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the effect of CLIL summary presentation and the compilation of its manual for English teaching

Research Project

Project/Area Number 19K00784
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Iwasaki Hirosada  筑波大学, 人文社会系, 教授 (50232658)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
KeywordsCLIL / EMI / コロケーション / プレゼンテーション / retelling / 英語発信能力 / パラフレーズ / authenticity / 発信型スキル / 内容言語統合型学習 / 要約 / 要約プレゼンテーション / 協働学習
Outline of Research at the Start

大学においては学術目的の英語力育成が必ずしも機能しておらず、学年が上がるにつれ英語力が下がったとの報告も珍しいことではない。本研究では、共通科目に加えて専門課程でも、英語で教科を教える内容言語統合型学習(CLIL)方式の効果を実証する。その際、(a) 語と語のつながりであるコロケーションへの意識化を促し、(b) 資料内容を平易な表現に言い換えるパラフレーズ処理を修得し、(c) 教材内容をスライド上でキーワードを提示しながら説明する要約プレゼンテーションを練習し、(d) それを討論する協働学習を組み合わせて実践し、その効果を検証するとともに、その手法をマニュアル化する。

Outline of Final Research Achievements

As for Content and Language Integrated Learning (CLIL) or English Medium Instruction (EMI), it is vital for teachers not only to give lectures in English but also to encourage and involve students to actively engage in discussion and to make effective presentations in English. In so doing, giving language support is also essential for students as listeners or presenters. The present study has revealed that important skills for such environments are (a) paraphrasing low-frequency words and idioms, (b) making impromptu presentations using visuals, and (c) recognizing habitual and semantic combinations of words known as collocations and reusing them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学から大学に至るまで、英語教員の英語熟達度が高い場合、どうしても自身が英語を駆使した授業を行いがちである。しかし、本研究では、そうした状況では必ずしも学習者の英語発信能力が高まるわけではなく、教授者が言語サポートのノウハウを知ったうえで授業を行う必要がある。本研究では、これをコロケーションの認識、英英辞典を適宜活用したパラフレーズの手法、ビジュアル情報をキーワードのみを使って(原稿なしで)発表を行う練習方法についてノウハウを提供し、それをマニュアル化(順次様々なサイトで公開)した点に特徴がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英英定義は英語発表のパラフレーズに役立つのか2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      Bulletin英語表現研究

      Volume: 77号 Pages: 10-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業での辞書指導DOs&DON'Ts2020

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      英語教育(大修館)

      Volume: 69 (10) Pages: 36-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Learning and Expanding What Nijmegen Tells Us About CLIL2020

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association: Special issue Proceedings from the J-CLIL TE Seminar

      Volume: Special issue Pages: 134-138

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リサーチ・ユニバーシティにおける語学教育改革2019

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: 611 Pages: 17-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英英辞典は高級英和に非ず2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Organizer
      JACET英語辞書研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Boosting the CLIL Learners’ Understanding: Balancing Authenticity and Intelligibility2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLLIL学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Watching Videos Is Not Just For Receptive Skills2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      英語映像メディア学会(ATEM)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英英定義は英語発表のパラフレーズに役立つのか2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Organizer
      英語表現学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Retelling Semi-Academic Talks in English Classes2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      映像メディア英語教育学会東日本支部
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL Teacher Training in a Research University2020

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      The 3rd J-CLIL Annual Bilingual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Putting CLIL into Japan's Context: Customize, Motivate and Dramatize Your Class2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      第2回J-CLIL東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Use of “collocation-based” glossaries for boosting CLIL skills among Japanese students2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第2回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learning & Expanding What Nijmegen Tells Us About CLIL2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      The 2nd J-CLIL Teacher Education Seminar
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Focusing on Paraphrasing in CLIL/EMI2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLIL学会例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第18巻 中等英語科教育2021

    • Author(s)
      卯城祐司・樫葉みつ子(分担執筆:磐崎弘貞)
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi