• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development, Verification and Dissemination of English Language Education Programs to Promote Young Japanese Learners L2 WTC

Research Project

Project/Area Number 19K00786
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Monoi Naoko  千葉大学, 教育学部, 教授 (70350527)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) J・A Elwood  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (00400614)
星野 由子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (80548735)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsL2 WTC / L2 perceived competence / 国際的志向性 / L2不安 / 小学校英語 / パフォーマンス評価 / 自己効力感 / 早期英語教育
Outline of Research at the Start

本研究の概要は、英語学習の入門期にあたる児童3~6年生の「L2 WTCを促進する英語教育プログラムの開発・検証とその普及」である。初年度は、複数の小学校で外国語活動・外国語科の授業を観察し、授業内の活動 (やり取り) と連動した児童の「教室内におけるL2 WTC」「L2使用に関する自己効力感」の変化を振り返りシートで記録する。さらに児童用L2 WTC質問紙で「教室外でのL2 WTC」を測定する。初年度のデータを基に、次年度以降では、児童の「教室内におけるL2 WTC」「L2使用に関する自己効力感」を高める活動 (やり取り) の特徴を探り、児童のL2 WTCを促進するための英語教育プログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

The outline of this research is the "development, verification, and dissemination of English language education programs to promote L2 WTC" for 3rd to 6th graders who are in the introductory stage of English learning. In the first year of the study, we observed periods of Foreign Language Activities and those of Foreign Languages in elementary schools and recorded changes in students' "situated WTC" and "L2 perceived competence" in conjunction with the activities (interactions) in the classroom using a reflection sheet. Furthermore, "trait WTC" was measured using the L2 WTC Questionnaire for Children, and the linkage between in-class activities (exchanges) and L2 WTC was investigated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、授業中の活動(やり取り)と入門期の英語学習者である児童の「L2 WTC」および「L2使用に関する自己効力感」(L2 perceived competence)の変容をつぶさに捉えることで、英語に関する知識の獲得・技術の精錬に伴った学習者の心的変化を時系列で把握することができる。これらの概念は学習者の学習言語使用、また、運用能力との関係性が指摘されている概念であるため、その関係性を一般化することにより、多くの児童の外国語学習を促進することが可能となる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 大学生のL2 WTCと英語学習時間の相関―質問紙調査を通じて―2021

    • Author(s)
      物井尚子、ジェームズ・A・エルウッド
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 99-107

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] L2 WTC と関連要因の年齢差による影響2020

    • Author(s)
      物井 尚子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会紀要)

      Volume: 20 Pages: 196-211

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者の自己評価の正確さに関する年齢要因の影響: 英語授業における小学4年生と2年生の自己評価の可能性2020

    • Author(s)
      物井 尚子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 68

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] L2使用に関する自己効力感がL2 WTCに与える影響ー小学3年生の授業実践からー2021

    • Author(s)
      物井尚子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Teacher Appearance as a Method of L2 Willingness to Communicate (L2 WTC) Development in Elementary English Class in Japan2021

    • Author(s)
      Chekhovska Yuliia, Monoi Naoko
    • Organizer
      JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語の授業のわかる・できるはどこから来るのか―小学2年生と3年生の振り返りシートを比較して―2021

    • Author(s)
      物井尚子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 第21回関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] CHANGES in international Posture of Japanese EFL Students from Grade 5 through Grade 12: A longitudinal Study2021

    • Author(s)
      James A. Elwood, Monoi Naoko
    • Organizer
      JALT 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Evolution of International Posture of Japanese EFL Students from Grade 7 through 12: A Longitudinal Study2020

    • Author(s)
      James. A. Elwood, Naoko Monoi
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 WTC と関連要因の年齢差による影響―小学3年生~中学3年生を対象とした横断的質問紙調査から―2019

    • Author(s)
      物井 尚子
    • Organizer
      小学校英語教育学会全国大会岐阜大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi