Project/Area Number |
19K00798
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Aoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
Obari Hiroyuki 青山学院大学, 経済学部, 客員教授 (00224303)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菊池 尚代 青山学院大学, 地球社会共生学部, 教授 (70756577)
S・G Lambacher 青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (10254111)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | AIスピーカー / VR / 反転授業 / Immerse Technology / アクティブラーニング / 異文化理解 / 21世紀スキル / ChatGPT / AI / ICT先端技術 / AI利用のテスト / 対面型対話授業 / Society 5.0 / DX / 異文化適応能力 / 世界観の変遷 / VRと対面の比較 / Metaverse / Flipped Learning / Collaboration / OPIc Speaking Test / CBL Project / PBL Project / 国際交流(COIL) / ZOOM オンライン授業 / Flipgrid / Line / Facebook / Virtual Reality / Google Home mini Speaker / Alexa / OPic speaking test / TOEIC 模擬 / Learning Analytics / 質的・量的調査 / Artificial Intelligence / Mobile Technologies / Active Learning / 21st Century Skills |
Outline of Research at the Start |
この研究では、AI(人工知能)やVR(Virtual Reality)、モバイルテクノロジーを利用して、21世紀型スキルの獲得を目指すと同時に、教育効果を高めるための学習方略と、Web5.0時代の英語教育方法論を構築するための授業実験を行う。具体的には①AI/VR/ICT技術を利用した授業実験、②学習者の行動分析(Learning Analytics)、③効果的な21世紀に必要な反転授業の手法、④AI/VR/ICT技術を利用した異文化や世界観の学びの変容、これらを具体的に検証する。最終的には、(AI/VR/ICT/Computer Test)を利用した、英語教育におけるガイドラインを作成する。
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Outline of Final Research Achievements |
In the 2019 academic year, the use of AI speakers led to a significant increase in TOEIC practice test scores, confirming the effectiveness of VR and AI speakers in improving English proficiency and motivation. In 2020, due to the impact of COVID-19, online classes became the focus, and the effectiveness of flipped classrooms and active learning was verified, demonstrating the benefits of international exchange with the National University of Singapore. In 2021, a comparison between three-dimensional VR and two-dimensional ZOOM showed that VR was effective in reducing anxiety and increasing motivation for learning English. In 2022, interactive English education utilizing VR and avatars confirmed improvements in intercultural adaptability. In 2023, the effectiveness of AI/ChatGPT in English education was evaluated, summarizing the impacts of flipped classrooms. This research explored the potential of AI and VR in education and provided guidelines for educational improvement.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
AI、VR、ICTを活用した教育手法の有効性を四年間にわたり検証した。2019年度にはAIスピーカーで英語力向上を確認し、VRが動機づけ効果を示した。2020年度にはオンラインで反転授業とアクティブラーニングの効果を検証し、シンガポール国立大学との国際交流の有効性を示した。2021年度にはVRとZOOMを比較し、VRが英語学習の不安軽減と動機づけに効果的と実証。2022年度には対話型英語教育でVRとアバターを活用し、異文化適応能力を確認。2023年度にはAI/ChatGPTの英語教育効果を評価し、技術を活用した教育手法の有効性を実証。国際的な学会で成果を発表し教育改善のガイドラインを提供。
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