• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A corpus-based study of English modal verbs and adverbs for pedagogical purposes

Research Project

Project/Area Number 19K00806
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

Fujimoto Kazuko  創価大学, 文学部, 教授 (20350499)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 黒田 正博  岡山理科大学, 経営学部, 教授 (90279042)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords英語法助動詞 / 英語法副詞 / 学習者コーパス / コーパス言語学 / 言語教育のための英文法 / 学習指導要領 / 学習英文法 / アカデミックライティング
Outline of Research at the Start

助動詞や副詞などのモダリティ表現(可能性や必然性などについて話し手、書き手の心的態度を表す言語表現)は、コミュニケーション活動において重要な役割を果たす。しかしながら、モダリティ表現を習得して、それらを言語の使用目的や状況に合わせて適切に使用することは、EFL/ESL学習者には、非常に難しいとされる。本研究では、大規模英語母語話者コーパスと学習者コーパスの分析に基づき、日本人英語学習者の確信度や丁寧さを表す助動詞と副詞の使用傾向を調査し、平成30年告示の新高等学校学習指導要領の記述も参照しながら、助動詞や副詞を用いて効果的なコミュニケーションを図るための指導内容を提案することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

Modal verbs and adverbs play an important role in expressing the speaker’s or writer’s attitude towards things, but it is difficult for EFL/ESL learners to use them appropriately for the purposes and situations of language use. This study investigated the characteristics of Japanese EFL learners’ use of modal verbs and adverbs to express the degree of certainty or to soften their assertions. Based on our findings from the analysis of general English corpora and learners’ corpora, we have pointed out the influence of students’ L1 and teaching materials on their language use. Suggestions have been made for improving the teaching content and developing teaching materials so that learners can deepen their understanding of the use of modal verbs and adverbs and use these modal expressions according to differences in formality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内外において、学習者の助動詞や副詞の使用についてのコーパス基盤型研究の結果に基づく指導内容の提示や教材開発への提案が期待されている。本研究において、一般英語コーパスと学習者コーパスの分析に基づき、日本人英語学習者の確信度や丁寧さを表す助動詞と副詞の使用の特徴をつかみ、指導内容と教材の改善点を提示したことは、英語教育、そしてグローバル社会に生きていく日本人英語学習者の実践的コミュケーション能力向上のために貢献するものと考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 8 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] ランカスター大学(英国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ランカスター大学(英国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ランカスター大学(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ランカスター大学(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ランカスター大学(英国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Japanese EFL undergraduate students' use of the epistemic modal verbs may, might, and could in academic writing2024

    • Author(s)
      Hollmann, W. B., Fujimoto, K., & Kuroda, M.
    • Journal Title

      Language Learning in Higher Education

      Volume: 14(1) Issue: 1 Pages: 21-40

    • DOI

      10.1515/cercles-2023-0014

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「仮定法現在とshould - 英英辞典の用例を見る - 」2023

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 47(2) Pages: 67-82

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「助動詞shouldの指導について―日本人英語学習者のライティングから見えるもの―」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 46(2) Pages: 35-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「Collins COBUILD English Usage第4版に見る現代英語と現代社会の変化」2021

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 46 (1) Pages: 1-13

    • NAID

      120007150563

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「Shouldとought toの違いについて―"obligation"の意味をめぐって―」2021

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 45 (2) Pages: 1-15

    • NAID

      120006960149

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「アカデミックライティングにおける日本人英語学習者のMUSTとHAVE TOの使用について」2020

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 45 (1) Pages: 1-15

    • NAID

      120006936291

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「アカデミックライティングにおける日本人英語学習者の頻度を表す副詞の使用について」2020

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 44 (2) Pages: 1-13

    • NAID

      120006800933

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「Garner's Modern English Usage第4版に見る現代英語の諸相」2019

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Journal Title

      『英語英文学研究』

      Volume: 44 (1) Pages: 1-15

    • NAID

      120006777265

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「日本人英語学習者の頻度を表す副詞の使用について」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会 2021年度研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「仮定法現在それともshould?―日本人大学生アカデミックライティングにおける指導について考える―」2022

    • Author(s)
      藤本 和子
    • Organizer
      JAECS語彙SIG研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] "Epistemic modal verbs and adverbs in Japanese university students' academic writing"2019

    • Author(s)
      Kazuko Fujimoto
    • Organizer
      The 10th International Corpus Linguistics Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi