• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Intercultural Ability in Education of Portuguese as a Heritage Language

Research Project

Project/Area Number 19K00807
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanda University of International Studies (2020-2022)
Kanagawa University (2019)

Principal Investigator

Haino Sumiko  神田外語大学, 外国語学部, 准教授 (30747001)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords継承ポルトガル語教育 / 異文化間能力 / 在外ブラジル人 / 継承語の資産性 / 在日ブラジル人 / 在日ブラジル人女性 / 継承ポルトガル語 / 日系ブラジル人 / 継承日本語 / 母語継承語教育 / ブラジリアン・ディアスポラ
Outline of Research at the Start

本研究では複言語・複文化環境で育つ子どもたちの継承語(海外移住者の親が子どもに伝える自らの母語)教育において、子どもたちの「異文化間能力」(自らおかれたマイノリティ性を肯定的に捉えて生きる力)がどのように形成されていくのかを問う。
継承語教育が進んでいる欧米在住ブラジル人移住者の継承ポルトガル語教育と比較しつつ、継承語の重要性が十分認識されていない日本において「外国につながる子ども」の多数を占めるブラジル人の子どもたちへの継承語教育を検証することで、多文化化・多国籍化が進む日本における在日外国人第二世代への継承語教育を通したエンパワーメントに貢献する研究の蓄積を目指す。

Outline of Final Research Achievements

With the aim of clarifying the influence of heritage languages on the formation of intercultural competence of minority children, I attempted to compare the Portugues as a heritage language(PHL) education of children with Brazilian roots in Japan and Europe.
In Europe, the maintenance of PHL as part of the language repertoire is socially encouraged. In Japan, on the other hand, the heritage language and culture of immigrants are not socially valued, and children do not perceive their roots in a positive light. Brazilian immigrant PHL teachers in Japan are making efforts to connect children to Japanese schools and Japanese society by communicating the value of their roots through PHL education. Heritage language education is also a tool for "connecting with the main society". It was also suggested that self-esteem is the foundation of intercultural competence for minorities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、欧米に比べて移民の継承言語文化の社会的価値が十分認識されていないため、その教育の当事者性は移民自身に限定される傾向が強い。このような状況において、本研究では、継承語教室で活動する地域の日本人ボランティアが、この活動を通して外国人住民の現状を知ったり、ブラジルやポルトガル語の知識を持つことで地域のブラジル人コミュニティにつながるなど、移民の継承語教育が地域住民の異文化間能力形成にも寄与してことがわかった。
この結果から、移民の継承言語文化が外国人住民と地域住民両者の社会的資産であることが明らかとなり、移民の継承言語文化教育の当事者性を拡大する可能性が開かれた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] O Ensino do Portugues como Lingua de Heranca no Japao.2021

    • Author(s)
      Sumiko Haino
    • Journal Title

      O POLH na Europa; Portugues como Lingua de Heranca Volume 3

      Volume: 3 Pages: 79-92

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 継承語教育における社会情緒的能力向上むけた試み―継承ポルトガル語教師養成コースの事例から―2021

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Journal Title

      言語教育研究

      Volume: 32 Pages: 141-162

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本における継承ポルトガル語教育の実践:個人の異文化間能力の形成と社会の多文化共生を目指す試み2021

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Journal Title

      Encontros Lusofonos

      Volume: 22 Pages: 1-22

    • NAID

      120006956994

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] O ensino do portugues como lingua de heranca para as criancas se adaptarem as escolas “japonesas”2023

    • Author(s)
      Haino,Sumiko
    • Organizer
      I Seminario Nucli-IsF-UFG Imigrantes e suas Linguas de Heranca, Nucleo de Linguas da UFG
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Escrever os artigos cientificos sobre o ensino do Portugues como Lingua de Heranca2022

    • Author(s)
      Haino,Sumiko
    • Organizer
      V Simposio do PLH em Hamamatsu
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者の日常に寄り添う継承ポルトガル語教材2022

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Organizer
      MHB2022研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 継承語教育における社会情緒的能力向上むけた試み―継承ポルトガル語教師養成コースの事例から―2021

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における継承ポルトガル語教育研究の実践: 個人の異文化間能力形成と社会の多文化共生を目指す試み2020

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Organizer
      日本移民学会第30回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Talks "Os valores do PLH para a sociedade japonesa"2020

    • Author(s)
      Sumiko HAINO
    • Organizer
      III Simposio Portugues como Lingua de Heranca, International Institute of Education and Culture
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Politicas linguisticas existem no Japao?2019

    • Author(s)
      Sumkiko Haino
    • Organizer
      IV Simposio Europeu sobre o Ensino de Portugues como Lingua de Heranca
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 継承ポルトガル語の世界:地域とつながり異文化間を生きる力を育む2024

    • Author(s)
      拝野寿美子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Portugues como Lingua de Heranca; uma disciplina que se estabelece2020

    • Author(s)
      A. Souza, M. L. Ortiz Alvarez
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      Pontes Editores
    • ISBN
      9786556370163
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 顕在化する多言語社会日本:多言語状況の的確な把握と理解のために2020

    • Author(s)
      福永由佳
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      三元社
    • ISBN
      9784883035212
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] VIDAS DE PROFESSORES DE PORTUGUES LINGUA DE HERANCA2019

    • Author(s)
      Melo-Pfeiferi, Silvia and Silva, Glaucia
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      Instituto Politecnico de Santarem/Escola Superior de Educacao
    • ISBN
      9789729434112
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi