• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of syntactic knowledge in Japanese EFL elementary school students: A longitudinal study using elicited imitation tasks.

Research Project

Project/Area Number 19K00811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University (2023)
College of Nagoya Women's University (2020-2022)
Aichi University of Technology (2019)

Principal Investigator

Eguchi Akiko  立命館大学, 文学部, 教授 (30758602)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村尾 玲美  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (80454122)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords小学校英語 / 文構造の知識 / 模倣発話タスク / 音韻的作動記憶 / 定型パターン / 語彙サイズ / 英語スピーキングタスク / パフォーマンス評価 / 文法性判断課題 / 定型表現 / メタ言語知識 / ワーキングメモリ / 統語発達 / 音韻的短期記憶
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,小学生の英語の文構造に関する知識について,模倣発話タスクを使って長期的に調査し,処理可能性理論という第二言語習得理論の統語発達の枠組みで,定型表現の知識との関連性に着目しながら,その発達過程を明らかにすることである。模倣発話タスクとは英文を聞かせて口頭再生させるタスクで,実験文を調整することにより,言語産出能力が未熟な学習者が無意識的に持っているかもしれない文法知識や定型表現の知識をも測定することが可能である。模倣発話タスクの結果に影響を与える可能性のある英語語彙サイズと音韻的短期記憶も並行して測定することにより,模倣発話が学習者の言語知識を反映しているかどうかの検証も行う。

Outline of Final Research Achievements

With the introduction of foreign language (English) as a formal subject for Grades 5 and 6 students in Japan, acquiring language knowledge and skills such as English sentence structure and vocabulary has become one of the goals. This study proposed an Elicited Imitation Task as a method to measure young learners’ knowledge of sentence structure. The study also longitudinally investigated the development from Grades 4 to 5 (Group A) and from Grades 5 to 6 (Group B), yielding the following main findings. First, elementary school students perform imitation utterances based on their knowledge of vocabulary and the linear order of words rather than syntactic knowledge. Second, performance on the imitation task can measure the integration of grammatical knowledge and vocabulary knowledge while controlling for the influence of working memory. Third, grammatical knowledge, vocabulary knowledge, and imitation performance slowly but steadily improved in classroom foreign language learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度より小学校高学年で教科としての外国語(英語)が新設され、社会的にも英語教育の領域においても関心が高まっているが、言語習得の観点からの実証研究は少なく、とりわけ小学生が持つ文法知識に関する研究は文法性判断課題を用いた限定的なものであった。本研究で提案する模倣発話タスクは、文中における具体的な箇所の成否が明確になるため詳細な分析が可能であり、教育実践への応用も期待できる。また、本研究で明らかにした、小学生の文構造や語彙に関する知識に関する実証研究の結果は、より円滑で効率の良い小中接続を検討するうえでの基礎的データとなる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] English Auditory-Phonological and Visual-Orthographic Word Recognition in Japanese Elementary School Students2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 51-75

    • DOI

      10.24539/let.59.0_51

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生の英語文構造への気付きとメタ言語知識の発達―縦断的調査から見えること―2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語科における「話すこと」のパフォーマンス―ルーブリック評価による学年間比較―2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 22 Pages: 118-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の英語文構造に関するメタ言語知識の発達―「間違いさがしクイズ」による探索的研究―2021

    • Author(s)
      江口朗子 , 犬塚章夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 9-16

    • NAID

      40022700808

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生の英語受容語彙サイズ―外国語活動・外国語科における意図的学習の有用性―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要, 人文・社会編

      Volume: 67 Pages: 205-216

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生の英語の文に関する知識の測定法としての模倣発話タスク―妥当性の検証と模倣発話の質的分析―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 21 Pages: 111-126

    • NAID

      40022558125

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 模倣発話課題と文法性判断課題による小学5年生の英語の統語構造に関する知識の測定ー結果に影響を与える要因分析ー2020

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 20 Pages: 304-319

    • NAID

      130008023807

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 実証データに見る「外国語」の小中接続2024

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      令和5年度中部地区英語教育学会愛知地区大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A longitudinal study of the relationship between elicited imitation performance and linguistic knowledge in young EFL learners2023

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Remi Murao
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What do elicited imitation tasks for young EFL learners measure?2023

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Remi Murao
    • Organizer
      European Second Language Association (EuroSLA) 32
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生の英語文構造に関する知識の発達―文法性判断課題と誤り修正タスクによる縦断的研究―2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会(JES)四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 即興的なやり取りのパフォーマンス評価結果を話すことの指導に生かす2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      小学校英語シンポジウム@名女大2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語文構造に関するメタ言語知識の発達-縦断的調査から見えること-2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回記念愛知大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語で「話すこと」における「知識・技能」のパフォーマンス評価 ―小学5・6年生の学年間比較―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      第21回 小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 英語模倣発話に観察される 小学5年生の統語発達2020

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      第20回 小学校英語教育学会 中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の英語の文構造に関する知識 -模倣発話タスクと文法性判断課題の結果に基づく予備的検討-2019

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi