• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a System to Support the Selection of Foreign Language Expressions

Research Project

Project/Area Number 19K00817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Isobe Miho  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (60579853)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 円谷 友英  兵庫県立大学, 情報科学研究科, 教授 (10346702)
クラウス マヌエル・フィリップ  早稲田大学, 商学学術院, 准教授 (20788319)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords外国語作文 / ドイツ語 / 表現の選択 / 添削作業 / ドイツ語作文 / 学習者コーパス / 添削者コーパス / 表現選択の類似性と相違性 / 表現の多様性 / デジタル翻訳ツール / 表現の選択傾向 / テキストジャンル / テキスト生成 / 学習者の表現選択の傾向 / テキストの近似性 / 表現選択の類似性
Outline of Research at the Start

外国語の作文学習の過程において,指導者による「添削」は重要な作業過程のひとつである。添削の際,指導者は「適正な添削」の加減に戸惑うことが多い。学習者もまた「添削の結果」全てに納得することは難しい。本研究では,指導者と学習者の間に生じるこうした「添削の問題」を解消するため,言語データの分析によって,日本人ドイツ語学習者のドイツ語表現の選択傾向を明らかにしていく。分析データを基に,順位付けを行い,複数の表現例を提案できる「表現選択支援システム」を構築する。このシステムを利用して効率的な添削作業または効率的なドイツ語学習をサポートすることを最終的な目標としている。

Outline of Final Research Achievements

A corpus of Japanese learners of German and a corpus of corrected texts were created to identify trends in the vocabulary and expressions that Japanese learners of German select when writing German. We also investigated how native speakers of German and Japanese teachers of German correct these texts and the similarities and differences in the correction process. The results of this research will be compiled in the future as a guide to text writing and a collection of German expressions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語で作文をおこなう際の添削や作文指導における問題点について,外国語教育,とりわけ英語以外の外国語やその学習現場において,あまり議論されてこなかった。本研究では,添削という作業が,学習者にどのような影響を与えるか,また,指導者や添削者がどのような姿勢で,添削という作業に向き合うべきか,を問題意識として掲げ,言語を質的・量的な側面から分析することで,その実態を明らかにすることができた。潜在的にしか意識されてこなかった,外国語でテキストを書くことの難しさ,その指導や添削の困難さを研究を通して顕在化させたことは,学術的かつ社会的な意義があるといえる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Similarities and Differences in Correction Operations - Quantitative and Qualitative Analyses based on a Learner Corpus.2021

    • Author(s)
      Miho Isobe, Manuel Philipp Kraus, Tomoe Entani
    • Journal Title

      Shinshu Study of Humanities

      Volume: 8 Pages: 81-99

    • NAID

      120007113397

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effektive Vermittlung der Artikelsemantik im Fremdsprachenunterricht Deutsch als Fremdsprache fur Japanische Deutschlerner (JDL) im ersten Semester - Eine Fehleranalyse im virtuellen Bildungsraum mittels der Lern-Applikation Kahoot.2021

    • Author(s)
      Manuel Philipp Kraus
    • Journal Title

      Cultural Review

      Volume: 59 Pages: 43-68

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 否定接頭辞un- の造語意味 独和辞書の記述からみる反義と相補2019

    • Author(s)
      磯部美穂
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 7 Pages: 69-82

    • NAID

      120007099582

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Quantitative Revising of Qualitative Analysis: Germanlearner-correction Corpus2023

    • Author(s)
      Tomoe Entani, Miho Isobe
    • Organizer
      23rd Czech-Japan Seminar on Data Analysis and Decision Making under Uncertainty
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effektive Anwendung von Ubersetzungs-Tools im Sprachunterricht Deutsch als Fremdsprache fur japanische DeutschlernerInnen2022

    • Author(s)
      Miho Isobe
    • Organizer
      XⅦ. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文の作成過程における前域文成分の選択傾向について2021

    • Author(s)
      磯部美穂,円谷友英
    • Organizer
      日本独文学会北陸支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Wie digitalisierte und virtuelle Bildungsräume die grammatischen Fertigkeiten japanischer Deutschlerner (JDL) im DaF-Unterricht steuern.2021

    • Author(s)
      Manuel Philipp Kraus
    • Organizer
      Virtuelles Forschungskolloquium DaF in Japan,
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Learner-Corpus based Study on Correction Methodology2020

    • Author(s)
      Miho Isobe, Tomoe Entani, Manuel Philipp Kraus
    • Organizer
      56th Linguistics Colloquium
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison Between Original Texts and Their Revisions to Improve Foreign Language Writing2020

    • Author(s)
      Tomoe Entani
    • Organizer
      8th International Symposium on Integrated Uncertainty in Knowledge Modelling and Decision Making (IUMK2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 否定接頭辞un-の造語モデル再構築の試み2019

    • Author(s)
      磯部美穂
    • Organizer
      京都ドイツ語学研究会第98回例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ドイツ語学への視点・ドイツ語学からの視座2023

    • Author(s)
      カンミンギョン他
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      同学社
    • ISBN
      9784810203370
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 快速マスタードイツ語2020

    • Author(s)
      磯部美穂
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      語研
    • ISBN
      9784876153589
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi