• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

More objective descriptions of polysemous English prepositions and their effective presentation to learners

Research Project

Project/Area Number 19K00834
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

Ishii Yasutake  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (70530103)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語前置詞 / ジェスチャー / 認知言語学 / 日本人英語学習者 / マルチモーダルコーパス / 多変量解析
Outline of Research at the Start

英語において、前置詞は頻度の観点でも担う意味・機能の幅広さの観点でも極めて重要であるが、日本人英語学習者にとって習得が難しいもののひとつである。英語教育の効果を高めるためには、各前置詞の意味の全体像をより客観的で納得感の高い形で記述し、学習者に提示する必要がある。本研究では前置詞に伴うジェスチャーに着目することで語義間の距離を推定し、より客観性を高めた前置詞の多義構造記述を行い、学習者の前置詞使用実態も踏まえた、前置詞の語義ごとの習得困難度を反映した前置詞の効果的な提示法を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study observed the hand gestures that accompany prepositions to propose a framework that can help to represent the semantic networks of prepositions in a more objective and data-driven way. Studying the gestures that speakers make when they utter prepositions can reveal the semantic networks of prepositions that exist in their minds. About 10,000 uses of prepositions in a multimodal corpus of TED Talks were analyzed, and each use was classified and counted based on its sense and the presence and type of gesture. The distances between each pair of senses were calculated employing multivariate statistical methods. Some of the resulting clusters of senses are consistent with the way English speakers envisage the events and situations denoted by prepositions, which demonstrates the effectiveness of this method in providing empirically better grounded data to enable more objective and reasonable descriptions of the semantics of prepositions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

比喩的なジェスチャーの分析は先行研究でも行われているが、認知言語学の広い意味での比喩(文字通りの意味から離れた意味)に着目してジェスチャーを分析し、言語使用者の無意識的な事態把握に基づいて言語表現の意味を説き明かすという本研究の手法は独創的なものであると考えられる。得られた分析結果を基にして、辞書などにおける実際の語義記述に応用し、記述の改善を通して学習者の英語学習をより効果的にできる可能性があるという点でも意義があると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Research on the Relationship between Difficulty Levels of Collocations and Their Constituent Words2023

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 5 Pages: 39-53

    • DOI

      10.24546/0100479384

    • ISSN
      2434-169X
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 語義とジェスチャーの多変量解析に基づく英語前置詞の語義関係分析:overを対象とした試行調査2020

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 432 Pages: 1-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 認知言語学の知見に基づく英語学習者への前置詞・句動詞の提示:英和辞典と高校英語検定教科書における実践2019

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      メタファー研究(ひつじ書房)

      Volume: 2 Pages: 235-257

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileを利用した文法の観点での英文難易度評価2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      2020-2024年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語話者を対象とした英語機能表現へのCEFRレベルの付与2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      2020-2024年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring English collocations’ CEFR levels and frequency in learners’ writing2023

    • Author(s)
      Yasutake Ishii and Satoru Uchida
    • Organizer
      Vocab@Vic 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロケーションのCEFRレベルを探る:構成単語とのレベル差と学習者の使用状況の観点から2023

    • Author(s)
      石井康毅・内田諭
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2023年度第2回研究会・九州大学内田諭科研研究会(共同開催)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar ProfileとText Profileを利用した英文分析2023

    • Author(s)
      石井康毅・内田諭
    • Organizer
      2020-2024年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Semantic clusters of polysemous English prepositions based on observation of co-textual figurative hand gestures2023

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The 16th Researching and Applying Metaphor Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語句検索を越えたやや複雑なコーパス検索2022

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      大学英語教育学会 英語辞書研究会 2021年度第3回例会 ワークショップ「phraseology(定型表現研究)―辞書学の視点からの再考」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileとその活用例2022

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      2020-2024年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2022 Webinar ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileと学習要素リスト2022

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      2020-2024年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2022 Webinar
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者向け中規模コロケーション辞典の見出し語分析:CEFR-J Wordlistを基準とした比較調査2021

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      英語コーパス学会 2021年度春季研究会 語彙研究会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileの概要と活用法2020

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A study of Co-textual Figurative Hand Gestures for Better-informed Descriptions of Polysemous English Prepositions2020

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The 13th International Conference for Researching and Applying Metaphor
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習者向けコロケーション辞典の見出し語分析:日本人英語学習者の視点から2020

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2019年度第3回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Constructing a Bilingual Japanese-English Collocations Dictionary: A Corpus-based Approach2020

    • Author(s)
      Satoru Uchida, Yasutake Ishii, Yoji Kudo, Christopher G. Haswell, Danny Minn, Seiji Uchida, and Ichiro Akano
    • Organizer
      The 18th Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of the CEFR-J Grammar Profile: For Automatic Identification and Counting of the Uses of Grammatical Items2019

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The UK-Japan Symposium New Methods and Data in Second Language Learning Research, Meeting 2
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 研究成果を正しく伝えるためのコーパスの活用(講演講師)2019

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      学術英語学会第5回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Assessment of Japanese EFL Learners' Grammatical Proficiency Levels Based on the CEFR-J Grammar Profile2019

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The UK-Japan Symposium New Methods and Data in Second Language Learning Research, Meeting 1
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] グローバル社会の英語コミュニケーション・ハンドブック:発話行為・ポライトネス表現辞典付2024

    • Author(s)
      川村晶彦(編著)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385353579
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ジュニアクラウン中学英和辞典 第14版2022

    • Author(s)
      田島伸悟・三省堂編修所(編)
    • Total Pages
      800
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385108049
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ジュニアクラウン中学和英辞典 第12版2022

    • Author(s)
      田島伸悟・三省堂編修所(編)
    • Total Pages
      612
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385108414
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・根岸雅史(編著)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] エースクラウン英和辞典 第3版2020

    • Author(s)
      投野由紀夫(編);投野由紀夫・石井康毅・三省堂編修所執筆
    • Total Pages
      1803
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385108681
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi