• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation Study for Korean as a Foreign Language Program

Research Project

Project/Area Number 19K00842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSeisen University. (2020-2022)
Saitama Women's Junior College (2019)

Principal Investigator

Okada Yasuko  清泉女子大学, 文学部, 非常勤講師 (40364830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 澤海 崇文  流通経済大学, 社会学部, 准教授 (60763349)
伊藤 武彦  和光大学, 現代人間学部, 教授 (60176344)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords韓国語学習者 / 動機づけ / 異文化理解 / ビデオ研究 / 混合研究法 / 海外留学 / 振り返り / 円卓シネマ / 外国語学習 / 混合法研究 / ビデオ映像 / 韓国語学習 / 日本人学習者 / スピーチ / 韓国語教育
Outline of Research at the Start

これまでの国内における韓国語学習に関する研究では、言語学的な観点から日本語と韓国語の比較研究などが中心に実施されてきた。一方で、学習者のコミュニケーション能力に関する研究はあまり重視されてこなかった。本研究では学習者の言語スキルに焦点を当て、韓国語学習者のスピーチ形式によるスピーキング・パフォーマンスに着目する。短大における韓国語学習者のスピーチ発表を縦断的にビデオ撮影し、韓国語学習の成果を可視的に検証する。また、韓国語コースのプログラム評価を実施し、コミュニケーション能力の育成を目指した授業構成を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study originally sought to visualize the outcome of speech performances by Japanese learners of Korean as a foreign language and examine the course content aimed at developing communication skills after evaluating the Korean language program. However, as it was necessary to change the schedule halfway through, our research plan changed, and we instead investigated Japanese learners’ motivation and attitude toward Korean learning. Participants were female students in the Korean program at a two-year college. Instruments included open-ended questions, rating scales, and interviews. Findings revealed that learners started language learning of their own accord, experienced intercultural contact through media, and eventually had difficulty continuing their Korean studies once they became demotivated to maintain their interest in the language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究成果の学術的意義は次の3点である。(1)映画鑑賞と対話が、韓国語学習者の韓国の歴史認識に対して新たな知見を与えると同時に、日韓関係を異なる観点から捉える契機になることを示した。(2)短大の韓国語学習者の動機づけは、英語学習者や大学の韓国語学習者のそれとは大きく異なる傾向が見られた。(3)学習者のスピーキング力を育成するため、学習者自身によるスピーチビデオを視聴することの有用性を提案した。本研究の結果は、英語以外の外国語教育における現状や課題を把握するという点で社会的意義が大きい。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (12 results)

  • [Journal Article] 韓国語学習者のスピーチビデオ活用の実践報告2023

    • Author(s)
      岡田靖子・澤海崇文・伊藤武彦
    • Journal Title

      清泉女子大学言語教育研究所 言語教育研究

      Volume: 15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者の動機づけに関する予備的研究2020

    • Author(s)
      岡田靖子・澤海崇文・いとうたけひこ
    • Journal Title

      清泉女子大学言語研究所 言語教育研究

      Volume: 12 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 韓国語学習者の動機づけモデル構築:予備的研究2022

    • Author(s)
      岡田靖子
    • Organizer
      日本心理学会大86回大会(日本大学文理学部)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 円卓シネマを通した異文化理解の試みー韓国語学習者の場合2021

    • Author(s)
      岡田靖子・澤海崇文・いとうたけひこ
    • Organizer
      日本心理学会 第85回大会 ウェブ開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Using speech videos of learners of Korean for pedagogical purposes in Japan2021

    • Author(s)
      Yasuko Okada, Takafumi Sawaumi, Takehiko Ito
    • Organizer
      GLoCALL 2021 Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of learner factors on maintaining academic motivation of EFL learners2021

    • Author(s)
      Y. Okada, T. Sawaumi, & T. Ito
    • Organizer
      HKCPD Hub Virtual International Conference 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人の韓国語学習者における動機づけ2020

    • Author(s)
      岡田靖子・澤海崇文・いとうたけひこ
    • Organizer
      日本心理学会 第84回大会(ウェブ開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 岡田靖子のResearchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/read0129134

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 岡田靖子のResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Yasuko-Okada-2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 澤海崇文のResearchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/sawaumi

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 澤海崇文のResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Takafumi-Sawaumi

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 伊藤武彦のResearchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/itotakehikowako

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 岡田靖子のResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Yasuko-Okada-2/publications

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 岡田靖子のResearchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/read0129134/presentations

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 澤海崇文のResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Takafumi-Sawaumi/research

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 澤海崇文のResearchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/sawaumi/presentations

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] いとうたけひこのResearchGate

    • URL

      https://www.researchgate.net/profile/Takehiko-Ito-2

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] いとうたけひこ研究室

    • URL

      https://www.itotakehiko.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] いとうたけひこのAcademia.edu

    • URL

      https://wako.academia.edu/TakehikoIto

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi