Develpoment of a corpus based on speech responses by Japanese university students to a computer-based English speaking test
Project/Area Number |
19K00849
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Kyoto Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
李 在鎬 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
小林 雄一郎 日本大学, 生産工学部, 講師 (00725666)
森 真幸 京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 助教 (90528267)
光永 悠彦 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
田中 悠介 福岡大学, 公私立大学の部局等, 外国語講師 (10908825)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 学習者コーパス / 話し言葉コーパス / CBT英語スピーキングテスト / 日本語を母語とする英語学習者 / 外国語教育 / 話しことばコーパス / 日本人大学生 |
Outline of Research at the Start |
大学入学共通テストにおいてスピーキングが課されることが発表されるなど、スピーキングの重要性が高まり、テストによってスピーキング能力を測定する場面が増えている。そのため、日本人のスピーキング能力の実態解明や、テストにおけるパフォーマンス分析が急務となっている。しかし現状では、そのための言語データが圧倒的に不足している。本研究では、京都工芸繊維大学で実施するCBT英語スピーキングテストの回答音声データをもとにコーパスを構築・公開し、それを用いて分析を行う。本研究によりスピーキング研究が進展し、スピーキングテストの開発・改良、スピーキング指導、スピーキングに関する教材開発などにも貢献できると考える。
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Outline of Final Research Achievements |
In this project, we have developed a corpus based on the speech responses of a computer-based English speaking test (KIT Speaking Test) administered to all first-year undergraduate students at the Kyoto Institute of Technology. We have named the resource “the KIT Speaking Test Corpus” and made it available on our website (https://kitstcorpus.jp). We have also conducted some fundamental analysis and revealed some of the characteristics of the English ability of learners whose native language is Japanese.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の日本の英語教育は生徒や学生のスピーキング能力やコミュニケーション能力の向上に主眼がおかれている。スピーキングの指導や評価のためには、日本語を母語とする英語学習者のスピーキング能力の現状や特徴を把握することが不可欠であるが、そのためのデータが不足している。本研究では、日本の大学生を対象に実施したスピーキングテストの解答音声を用いたコーパスを構築することで、その問題の解決に貢献できると考える。今後、このコーパスを用いた分析が行われることで、日本語を母語とする英語学習者のスピーキング能力の特徴が解明され、スピーキング指導やスピーキングテストの開発・改良など場面での応用が期待される。
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Report
(4 results)
Research Products
(22 results)