• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develpoment of a corpus based on speech responses by Japanese university students to a computer-based English speaking test

Research Project

Project/Area Number 19K00849
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

Katsunori Kanzawa  京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 助教 (00747024)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 李 在鎬  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
小林 雄一郎  日本大学, 生産工学部, 講師 (00725666)
森 真幸  京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 助教 (90528267)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
田中 悠介  福岡大学, 公私立大学の部局等, 外国語講師 (10908825)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学習者コーパス / 話し言葉コーパス / CBT英語スピーキングテスト / 日本語を母語とする英語学習者 / 外国語教育 / 話しことばコーパス / 日本人大学生
Outline of Research at the Start

大学入学共通テストにおいてスピーキングが課されることが発表されるなど、スピーキングの重要性が高まり、テストによってスピーキング能力を測定する場面が増えている。そのため、日本人のスピーキング能力の実態解明や、テストにおけるパフォーマンス分析が急務となっている。しかし現状では、そのための言語データが圧倒的に不足している。本研究では、京都工芸繊維大学で実施するCBT英語スピーキングテストの回答音声データをもとにコーパスを構築・公開し、それを用いて分析を行う。本研究によりスピーキング研究が進展し、スピーキングテストの開発・改良、スピーキング指導、スピーキングに関する教材開発などにも貢献できると考える。

Outline of Final Research Achievements

In this project, we have developed a corpus based on the speech responses of a computer-based English speaking test (KIT Speaking Test) administered to all first-year undergraduate students at the Kyoto Institute of Technology. We have named the resource “the KIT Speaking Test Corpus” and made it available on our website (https://kitstcorpus.jp). We have also conducted some fundamental analysis and revealed some of the characteristics of the English ability of learners whose native language is Japanese.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の日本の英語教育は生徒や学生のスピーキング能力やコミュニケーション能力の向上に主眼がおかれている。スピーキングの指導や評価のためには、日本語を母語とする英語学習者のスピーキング能力の現状や特徴を把握することが不可欠であるが、そのためのデータが不足している。本研究では、日本の大学生を対象に実施したスピーキングテストの解答音声を用いたコーパスを構築することで、その問題の解決に貢献できると考える。今後、このコーパスを用いた分析が行われることで、日本語を母語とする英語学習者のスピーキング能力の特徴が解明され、スピーキング指導やスピーキングテストの開発・改良など場面での応用が期待される。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Development and Administration of a Skype-based English Speaking Test in a Japanese High School2022

    • Author(s)
      Katsunori Kanzawa, Haruhiko Mitsunaga, Glen Edmonds, Yumi Hato, Yasushi Tsubota, Masayuki Mori, Yuko Shimizu
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Institute of Technology

      Volume: 14 Pages: 27-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CBTスピーキングテストの舞台裏、どこがどう難しいのか?KIT Speaking Testの実践より2021

    • Author(s)
      神澤克徳、羽藤由美
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 23 Pages: 96-120

    • NAID

      40022535005

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] KIT Speaking Testにおける共通尺度化の方法について2021

    • Author(s)
      光永悠彦、神澤克徳
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 23 Pages: 121-129

    • NAID

      40022535006

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Development and administration of a Skype-based English speaking test in a Japanese high school2021

    • Author(s)
      Katsunori Kanzawa, Haruhiko Mitsunaga, Glen Edmonds, Yumi Hato, Yasushi Tsubota, Masayuki Mori, Yuko Shimizu
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Institute of Technology

      Volume: 14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語スピーキングテストにおけるテストデザインの違いがパラメタ推定値に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      光永悠彦、羽藤由美、神澤克徳
    • Journal Title

      日本教育心理学会第62回総会発表論文集

      Volume: - Pages: 387-387

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第二言語の発話における自己訂正と学習者の習熟度の関連性2019

    • Author(s)
      神澤 克徳, 田中 悠介, 井上 優大
    • Journal Title

      言語処理学会第25回年次大会発表論文集

      Volume: - Pages: 982-985

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インターネットが利用できるIBT英語ライティングテストの実現に向けた予備調査2019

    • Author(s)
      神澤 克徳, 森 真幸, 羽藤 由美
    • Journal Title

      日本教育工学会2019年秋季全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 483-484

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語スピーキングテストにおけるスコアの共通尺度化法―京都工芸繊維大学における事例から―2019

    • Author(s)
      光永 悠彦, 羽藤 由美, 神澤 克徳
    • Journal Title

      日本テスト学会第17回大会発表論文抄録集

      Volume: - Pages: 188-189

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 少数カテゴリの併合がパラメタ推定に及ぼす影響―パフォーマンステストデータに多相ラッシュモデルを適用した場合―2019

    • Author(s)
      光永 悠彦, 羽藤 由美, 神澤 克徳
    • Journal Title

      日本教育心理学会第61回総会発表論文集

      Volume: - Pages: 477-477

    • NAID

      130007813864

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Effects of reducing raters for standardized performance assessment: an empirical study2021

    • Author(s)
      Haruhiko Mitsunaga, Yumi Hato, Katsunori Kanzawa
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology (ICP 2020)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピュータを用いた英語スピーキング・ライティングテストの開発・運営と解答データの分析:成果と課題2021

    • Author(s)
      神澤克徳
    • Organizer
      令和3年度第1回基盤科学セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ライティングテストにおけるインターネットの使用が受験者の回答に与える影響2020

    • Author(s)
      神澤克徳、森真幸
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語スピーキングテストにおけるテストデザインの違いがパラメタ推定値に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      光永悠彦、羽藤由美、神澤克徳、Glen Edmonds
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生を対象とする英語スピーキングテストの回答音声に基づくコーパス構築2020

    • Author(s)
      神澤克徳、小林雄一郎、田中悠介
    • Organizer
      英語コーパス学会第46回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] IBT英語ライティングテストを公平・公正に実施するためのシステム環境の構築2020

    • Author(s)
      森 真幸, 神澤 克徳
    • Organizer
      FLExICT Expo 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報インフラから見たKIT英語スピーキングテストプロジェクト運営の裏側2020

    • Author(s)
      森真幸, 神澤克徳
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム(CLE)研究会 第31回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語の発話における自己訂正と学習者の習熟度の関連性2019

    • Author(s)
      神澤 克徳, 田中 悠介, 井上 優大
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会(NLP2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語スピーキングテストにおけるスコアの共通尺度化法―京都工芸繊維大学における事例から―2019

    • Author(s)
      光永 悠彦, 羽藤 由美, 神澤 克徳
    • Organizer
      日本テスト学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インターネットが利用できるIBT英語ライティングテストの実現に向けた予備調査2019

    • Author(s)
      神澤 克徳, 森 真幸, 羽藤由美
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大規模スピーキングテストの舞台裏、どこがどう難しいのか?―京都工芸繊維大学の実践より2019

    • Author(s)
      羽藤 由美, 神澤 克徳, 光永 悠彦
    • Organizer
      2019年度JACET関西支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] The KIT Speaking Test Corpus

    • URL

      https://kitstcorpus.jp

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] KIT Speaking Test Corpus構築プロジェクト

    • URL

      https://kitlse.jp

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi