A Study on Consideration for Sexual Minorities in Foreign Language Education
Project/Area Number |
19K00851
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Aichi Prefectural University |
Principal Investigator |
Itoigawa Miki 愛知県立大学, 外国語学部, 准教授 (10405152)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
塚原 信行 京都大学, 国際高等教育院, 教授 (20405153)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 外国語教育 / スペイン語 / 性的少数者 / ジェンダー / セクシュアリティ / マイノリティ / 社会言語学 / 表現ガイドライン / 性的マイノリティ / 社会的少数者 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、大学の外国語教育において、性的少数者に対し配慮された授業運営がなされているか、という問いを立て、それに関して学生および教授者に対する調査と教材分析を実施する。スペイン語教育を主たる対象とする。その理由は、文法上のカテゴリーである名詞の性と指示対象の性別とを一致させる傾向が強く、初級レベルで性別を意識した学修が求められるからである。一連の調査と考察の結果をふまえ、学修者の多様性を考慮した外国語教育のあり方に関する提案をおこなう。文法上の性という言語学的問題が社会の課題としてどう議論されているかについても考察する
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Outline of Final Research Achievements |
This work aims to review, consider and improve the teaching of foreign languages in university education from gender studies, focusing on the teaching of Spanish as a foreign language (ELE). In ELE classrooms, especially at the initial level, students find themselves in a situation that practically forces them to show their gender identity or the sex assigned at birth, presenting themselves in Spanish that they have just begun. For most it is not a complicated situation. However, it can cause some concern or anxiety, especially for some people who feel discomfort or disagreement between their gender identity and the one assigned at birth. In other words, Spanish classes, especially at the initial level, can become an unsafe space for LBGTQ+ people. This is the starting point of this work. These themes are explored alongside research on gender-inclusive uses of various languages and their ideologies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の目的は、大学の外国語教育におけるジェンダー平等及び学習者及び教授者の性の多様性の尊重に資することである。大学においても性の多様性への対応が求められ、修学環境の整備が検討されつつある。しかし、授業運営のあり方については、科目担当者に任されていることが一般的である。外国語教育は日常的なテーマを扱う分野であるため、無意識的に性的少数者を排除している可能性がある。逆に、意識的になることで、外国語教育は、ジェンダー教育の場にもなる。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)