• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Consideration for Sexual Minorities in Foreign Language Education

Research Project

Project/Area Number 19K00851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Itoigawa Miki  愛知県立大学, 外国語学部, 准教授 (10405152)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塚原 信行  京都大学, 国際高等教育院, 教授 (20405153)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords外国語教育 / スペイン語 / 性的少数者 / ジェンダー / セクシュアリティ / マイノリティ / 社会言語学 / 表現ガイドライン / 性的マイノリティ / 社会的少数者
Outline of Research at the Start

本研究では、大学の外国語教育において、性的少数者に対し配慮された授業運営がなされているか、という問いを立て、それに関して学生および教授者に対する調査と教材分析を実施する。スペイン語教育を主たる対象とする。その理由は、文法上のカテゴリーである名詞の性と指示対象の性別とを一致させる傾向が強く、初級レベルで性別を意識した学修が求められるからである。一連の調査と考察の結果をふまえ、学修者の多様性を考慮した外国語教育のあり方に関する提案をおこなう。文法上の性という言語学的問題が社会の課題としてどう議論されているかについても考察する

Outline of Final Research Achievements

This work aims to review, consider and improve the teaching of foreign languages in university education from gender studies, focusing on the teaching of Spanish as a foreign language (ELE). In ELE classrooms, especially at the initial level, students find themselves in a situation that practically forces them to show their gender identity or the sex assigned at birth, presenting themselves in Spanish that they have just begun. For most it is not a complicated situation. However, it can cause some concern or anxiety, especially for some people who feel discomfort or disagreement between their gender identity and the one assigned at birth. In other words, Spanish classes, especially at the initial level, can become an unsafe space for LBGTQ+ people. This is the starting point of this work. These themes are explored alongside research on gender-inclusive uses of various languages and their ideologies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、大学の外国語教育におけるジェンダー平等及び学習者及び教授者の性の多様性の尊重に資することである。大学においても性の多様性への対応が求められ、修学環境の整備が検討されつつある。しかし、授業運営のあり方については、科目担当者に任されていることが一般的である。外国語教育は日常的なテーマを扱う分野であるため、無意識的に性的少数者を排除している可能性がある。逆に、意識的になることで、外国語教育は、ジェンダー教育の場にもなる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ジェンダーに関する包括的言語使用(lenguaje inclusivo)について -スペイン語を例にー2022

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Journal Title

      ロマンス語学研究

      Volume: 55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 性の多様性と文法上の性2023

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Organizer
      日本ロマンス語学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Retos de ELE en APU, Japon2023

    • Author(s)
      Miki ITOIGAWA
    • Organizer
      VIII Semana de las Letras Hispanicas
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] lenguaje inclusivoについて2021

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Organizer
      関西スペイン語学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学外国語教育における「表現ガイドライン」2021

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Organizer
      情報保障研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「包括的言語使用」をめぐる議論-スペイン語を例に2021

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Organizer
      日本ロマンス語学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Problemas con el genero gramatical en la ensenanza del Espanol como Lengua Extranjera (ELE) en Japon2021

    • Author(s)
      ITOIGAWA Miki
    • Organizer
      II Congreso Internacional de Diversidad Sexual y Genero en la Educacion, la Filologia y las Artes
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語教育における性的少数者への配慮2019

    • Author(s)
      糸魚川美樹
    • Organizer
      情報保障研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Le <<sexe>> et le genre des noms d’humains dans leur usage epithete : etude contrastive francais-espagnol2019

    • Author(s)
      Itsuko FUJIMURA, Miki ITOIGAWA
    • Organizer
      Entre masculin et feminin... Approche contrastive : francais et langues romanes
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi