• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a collaborative blended-learning framework with formulaic language portfolio

Research Project

Project/Area Number 19K00854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkai-Gakuen University

Principal Investigator

Tanaka Hiroya  北海学園大学, 人文学部, 教授 (70521946)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords語彙学習 / 定型表現 / CALL / e-learning / ポートフォリオ / 自律学習 / 外国語学習 / eポートフォリオ / MALL / e-portfolio
Outline of Research at the Start

本研究では,英語学習者の学習記録を単語,および定型表現の語彙項目に基づいて記録する電子ポートフォリオと個人に最適な学習項目を提示するコンピュータ適応型学習を実現するモバイルアプリケーションを統合し,英語学習者とその支援者(教師)に長期的な学習支援方法を提供する協働ブレンディッドラーニング・フレームワークを構築し,その有用性を検証する。新しい機能を付与した電子ポートフォリオ,モバイルアプリケーションを統合したフレームワークは,使用を希望する教育機関,教師,学習者に公開する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I developed a blended learning framework with an e-portfolio that integrates the four language skills and records English learners' learning based on vocabulary items (words and formulaic sequences) to assist English language learners' independent and collaborative learning and examined its usefulness. Within the research period, I added several new features to the existed e-portfolio system developed in my previous study. First, I redeveloped a vocabulary learning mobile application that allows learners to learn formulaic sequences and record their learning in the e-portfolio system. I also realized a function that converts the learner's speech data into text and allows both voice and text to be saved as learning records on the e-portfolio. In addition, I developed animated video materials that enables learners to learn the formulaic sequences on their e-portfolio.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語学習環境における第二言語習得では目標言語によるインプット,インタラクションの量的・質的不足を補うためにも,学習者が自律,継続的に学習することが求められる。こうした背景から,単語ベースで学習記録を蓄積し,その自律継続的な学習を支援する電子ポートフォリオの開発と研究は重要である。本研究では,英語学習者の学習記録を単語,および定型表現の語彙項目に基づいて記録する電子ポートフォリオと個人に最適な学習項目を提示するコンピュータ適応型学習を実現するモバイルアプリケーションを統合し,英語学習者とその支援者(教師)に長期的な学習支援方法を提供する協働ブレンディッドラーニング・フレームワークを構築した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] TVドラマ・コーパス情報に基づく英語基礎口語表現リストと教材の開発2022

    • Author(s)
      田中 洋也
    • Journal Title

      人文論集

      Volume: 72 Pages: 41-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 電子ポートフォリオ連携型英語語彙学習アプリ・フレーズ学習モジュールの開発― 長期自律外国語学習支援を目指して―2021

    • Author(s)
      田中洋也
    • Journal Title

      北海学園大学人文論集

      Volume: 70 Pages: 1-23

    • NAID

      120007027465

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Animated Video Material to Enhance Learning of Conversational Formulaic Sequences in English and Motivation Toward Studying Abroad2023

    • Author(s)
      Hiroya Tanaka
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education Hawaii 2023 (IICEHawaii2023)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rethinking Tertiary-level EFL learners’ Needs and Self-evaluation of their Proficiency for a COVID-19 Endemic World2023

    • Author(s)
      Hiroya Tanaka, Ken Urano, Shinya Ozawa, Daisuke Nakanishi
    • Organizer
      The 57th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TVドラマ・コーパス情報に基づく英語基礎口語表現リストと教材の開発2022

    • Author(s)
      田中 洋也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2021年度第3回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Developing an elicited imitation test to assess EFL learners’ knowledge of pragmatic routines2021

    • Author(s)
      Nanaho Oki, Shinya Ozawa, Daisuke Nakanishi, Lisa Mizushima, Hiroya Tanaka, James Ronald.
    • Organizer
      17th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語用論的定型表現学習のためのアニメーション教材の開発とその展望2020

    • Author(s)
      田中洋也
    • Organizer
      広島修道大学ひろしま未来協創センター「日本人英語学習者の語用論的能力測定のための尺度及び教材開発」研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] How does the use of a self-regulated mobile vocabulary; learning app motivate EFL learners?2019

    • Author(s)
      Hiroya Tanaka, Katsuyuki Konnno
    • Organizer
      GLoCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The impact of integrating learning records of a web e-portfolio application and mobile applications on L2 English vocabulary learning2019

    • Author(s)
      Hiroya Tanaka, Akio Ohnishi, Ken Urano, Shinya Ozawa, Daisuke Nakanishi
    • Organizer
      EuroCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウェブとモバイルを連携した自律的語彙学習支援フレームワークの構築2019

    • Author(s)
      田中洋也
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自己制御英語語彙学習アプリ ー DoraCAT フレーズ学習モジュールの開発2019

    • Author(s)
      田中洋也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第 94 回中部支部研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 世界遺産とは何か さまざまな「物語」を読み解く2020

    • Author(s)
      北海学園大学人文学部世界遺産研究班
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      マイナビ出版
    • ISBN
      9784839974480
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] How EFL learners react to a learning framework integrating learning records on multiple systems. Fanny Meunier, Julie Van de Vyver, Linda Bradley, & Sylvie Thouesny (EDs). CALL and complexity - short papers from EUROCALL 20192019

    • Author(s)
      Hiroya Tanaka, Akio Ohnishi, Ken Urano, Shinya Ozawa, Daisuke Nakanishi
    • Total Pages
      431
    • Publisher
      Research-publishing.net
    • ISBN
      9782490057535
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Lexinote

    • URL

      https://app.lexinote.com

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Lexinote

    • URL

      https://app.lexinote.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi