• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the relationship between basic Japanese reading comprehension and English reading instruction and its application to learning support

Research Project

Project/Area Number 19K00872
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOyama National College of Technology

Principal Investigator

SEKINE TAKEO  小山工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (00709769)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords読解力 / 英語教育 / リーディングスキルテスト / TOEIC / 学習支援 / 英語アセスメントテスト / リメディアル教育
Outline of Research at the Start

アクティブラーニング型授業を実践する中で、英語そのものの理解ではなく、辞書の解説や内容と図表との関連性が理解できない学生が多く存在し、学習効果が高まらないことがある。そこで、「リーディングスキルテスト」とTOEIC/TOEIC-IPを実施しその結果や関連性を検証し、学生の読解力の実態と効果的な授業改善を行い、英語読解と基礎的読解力双方の向上を目指す。同時に、効果的な教科横断型授業や、一斉授業で「つまづき」を感じている学生への学習支援、リメディアル教育の推進・充実に寄与することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The TOEIC/TOEIC-IP score as an English assessment test and the Reading Skills Test, which measures basic reading comprehension in Japanese. The scores and ratings of 588 KOSEN students who took both tests were compared, and although the correlation was weak, similar trends in the numerical values were observed.While it is possible to grasp the issues and trends of individual students' reading comprehension skills through the RST, and it is thought that the RST can be used for individualized instruction, it was found that the characteristics and trends vary greatly. The analysis in combination with the results of the questionnaire also revealed students' attitudes toward English language learning and their challenges.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語アセスメントテストとしてのTOEICと日本語の基礎的読解力を測定する「リーディングスキルテスト」(「一般社団法人 教育のための科学研究所」提供)はそれぞれ別個に実施され活用されることが多いが,本研究では,言語の異なるこの2つのテストの結果を紐づけして検証した.さらに,アンケートを実施することによって高専生の英語学習に対する意欲や態度を明らかにし,英語を苦手とする学生個々の日本語の読解力の特性を,英文読解の基礎の指導に活かすことができると考えている。今回,「英語記号付け」という英文読解指導の方法を用いることで日本語と英語の基礎的読解力双方の向上が図れると考えている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Integrated Education for Mid-Adolescent Engineering Students in KOSEN2019

    • Author(s)
      SEKINE Takeo, MORISHITA Kayoko and ISHIHARA Manabu
    • Journal Title

      The 15th International CDIO Conference: Proceedings Full Papers

      Volume: 1 Pages: 447-456

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高専生の日本語基礎的読解力が英語学習に及ぼす影響 -リーディングスキルテストと TOEIC のスコアから見る高専生の読解力の現状と課題-2022

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子,石原学
    • Organizer
      第70回年次大会・工学教育研究講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専生の日本語基礎的読解力と英語学習の関係 リーディングスキルテストと TOEIC のスコアからの考察2022

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子,石原学
    • Organizer
      第8回関東磐越地区科学フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専3年生の読解力と英語学習態度の分析 -リーディングスキルテスト,英語アセスメント,アンケート分析-2021

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子,石原学
    • Organizer
      第69回年次大会・工学教育研究講演会(日本工学教育協会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高専生の英語学習と日本語の基礎的読解力の関係 (英語が好きだが不得意だと感じている学生たちへの支援)2021

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子,石原学
    • Organizer
      第16回 日本リメディアル教育学会 全校大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高専生の日本語と英語の読解力に関する実践報告:リーディングスキルテストと英語指導への導入2021

    • Author(s)
      関根健雄,石原学,森下佳代子
    • Organizer
      第7回 関東磐越地区化学技術フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高専3年生の読解力と英語アセスメントテストの分析―リーディングスキルテスト(RST)の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      関根健雄
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] リーディングスキルテスト(RST)による日本語読解力調査を活かした英語学習指導改善2019

    • Author(s)
      関根 健雄, 森下佳代子,石原学
    • Organizer
      令和元年度全国高専フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高専低学年の英語アセスメントテストと読解力の関係について(GTEC,TOEIC-IP,リーディングスキルテストの分析と学習支援)2019

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子,石原学
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高専低学年生の読解力アセスメント―3年生の英語授業改善を中心に―2019

    • Author(s)
      関根健雄,森下佳代子, 石原学
    • Organizer
      日本工学教育協会 2019年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi