• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of AI-infused materials in an educational app for the review of conversation activities in university elementary Chinese language courses and verification of their effectiveness

Research Project

Project/Area Number 19K00875
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

ZHAO Xiumin  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60733079)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三石 大  東北大学, データ駆動科学・AI教育研究センター, 准教授 (50305306)
大河 雄一  東北大学, 教育学研究科, 助教 (60361177)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords大学初修中国語 / ブレンディッドラーニング / 会話練習 / AI活用 / アプリ教材 / 教材開発 / インストラクショナルデザイン / 会話復習 / 人工知能(AI) / スマートフォン / 教材設計
Outline of Research at the Start

本研究は、大学初修中国語教育のためのブレンディッドラーニングにおいて、①飛躍を遂げたAIの音声認識、機械翻訳、対話機能等を活用して、学習者の発音・発話の音声認識と評価、誤りの検知とフィードバック、会話の受け答えを実現し、②会話練習の促進、コミュニケーション能力の向上を図るとともに、③インストラクショナルデザインに基づきながら、対面授業と連携する会話復習用AIアプリ教材、活動の設計手法を明らかにし、④動機づけの高い、学習内容・練習形式を最適化させた教材を開発することである。これにより授業と連携する学習管理システムを含むユビキタス学習環境を構築し、関連分野の先端を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study developed a smartphone-based conversation practice that utilizes artificial intelligence (AI), and proposed a model for advanced blended learning (BL) that combines online and face-to-face classes in university elementary Chinese language courses for educational DX (digital transformation). Specifically, we clarified the design method of AI app materials for conversation practice that are linked to classes, developed the materials, and constructed a learning management system. The results of the demonstration experiment showed that the app was particularly effective in promoting conversation practice, maintaining learning motivation, and realizing autonomous learning, and that it is expected to be used to construct an advanced BL learning environment cooperation with classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学初修中国語教育において、教育DXに向け、スマホによるAI活用会話練習を開発するとともに、オンライン授業と対面授業を融合した高度なBLモデルを提案するものであり、特に動機づけの観点から、授業連携会話練習用AIアプリ教材の設計手法を明らかにし、教材を開発した点に学術的新規性を有する。さらに、通年に渡る大規模実証実験により、会話練習の促進、学習意欲の維持、自律的学習の実現、及び高度BL学習環境構築の可能性を確認した。こうした研究成果は、関連分野における先駆的な試みであり、今後のICT活用中国語教育の方向性を示唆するものとして意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 4 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] コロナ下における初修中国語ブレンディッドラーニングの展開 -3段階から2段階学習プロセスモデルへ-2024

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] モバイルアプリに実装した自発的な復習を可能とするUXデザインの活用状況の分析2024

    • Author(s)
      大河雄一, 趙秀敏, 三石大, 大山智也, 髙橋晶子
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 38(6) Pages: 123-128

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポストコロナにおける高度ブレンディッドラーニングの展開 ーDXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組みー2024

    • Author(s)
      趙秀敏
    • Journal Title

      第72回東北・北海道地区高等教育研究会研究集録

      Volume: 72 Pages: 60-64

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Measuring Motivational Pattern on Second Language Learning and its Relationships to Academic Performance: A Case Study of Blended Learning Course2023

    • Author(s)
      Zahra AZIZAH, Tomoya OHYAMA, Xiumin ZHAO, Yuichi OHKAWA, Takashi MITSUISHI
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Information and Systems

      Volume: E106.D Issue: 11 Pages: 1842-1853

    • DOI

      10.1587/transinf.2023EDP7052

    • ISSN
      0916-8532, 1745-1361
    • Year and Date
      2023-11-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修中国語教育のための高度ブレンディッドラーニングの開発と試行2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Journal Title

      AXIES(大学ICT推進協議会)2023年次大会論文集(オンライン)ISSN 2434-9305

      Volume: ー Pages: 25-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)

      Volume: 2 Pages: 881-883

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブレンディッドラーニング:3段階から2段階学習プロセスへの転換 -DXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組み-2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Journal Title

      第48回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 48 Pages: 277-278

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニング授業のリニューアルに伴うモバイル学習アプリの改修2023

    • Author(s)
      大河雄一, 趙秀敏, 三石大, 桂ブン, 王軒
    • Journal Title

      第48回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 48 Pages: 87-88

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      EDULEARN23 Proceedings

      Volume: ー Pages: 5983-5987

    • DOI

      10.21125/edulearn.2023.1566

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とする UX デザインの実装と評価2023

    • Author(s)
      中川稜, 大河雄一, 趙秀敏, 高橋晶子, 大山智也, 三石大, 早川美徳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: CLE-39(19) Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのアプリのリニューアル2023

    • Author(s)
      桂ぶん, 趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 王軒
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 9 Pages: 141-148

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングための教科書の改訂:『KOTOTOMOプラス(増課)』の設計2023

    • Author(s)
      王軒, 趙秀敏, 上野稔弘, 桂ぶん, 大河雄一, 三石大
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 9 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] メタバースを利用した協調学習のための位置的距離を知覚可能なコミュニケーション環境の提案2023

    • Author(s)
      阿部飛翔瑠, 高橋晶子, 大河雄一, 大山智也, 趙秀敏, 三石大, 早川美徳
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 36(5) Pages: 41-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Proc. of EdMedia + Innovate Learning

      Volume: 2022 Pages: 1119-1123

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポストコロナにおける教育スタイルを見据えて-東北大学初修外国語教育の実践-2022

    • Author(s)
      深井陽介,田林洋一,カン・ミンギョン,金 鉉哲,趙 秀敏
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 8 Pages: 69-82

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] モバイルアプリに実装した自発的な復習を可能とするUXデザインの活用状況の分析2024

    • Author(s)
      大河雄一, 趙秀敏, 三石大, 大山智也, 髙橋晶子
    • Organizer
      教育システム情報学会2023年度 第6回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語教育のための高度ブレンディッドラーニングの開発と試行2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2023年度年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Organizer
      The 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] (東北大学初修中国語)教育DXに向けた新たなブレンディッドラーニングの取り組み -オンデマンド動画とスマホアプリによるオンライン授業の導入-2023

    • Author(s)
      趙秀敏
    • Organizer
      帯広畜産大学 セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 『KOTOTOMO』で学びやすい中国語学習環境を作ろう ―東北大学ブレンディッドラーニング実践報告―2023

    • Author(s)
      趙秀敏
    • Organizer
      朝日出版社主催 中国語関連ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ポストコロナにおける高度ブレンディッドラーニングの展開 -DXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組み-2023

    • Author(s)
      趙秀敏
    • Organizer
      第72回東北・北海道地区高等教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンディッドラーニング:3段階から2段階学習プロセスへの転換 -DXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組み-2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語ブレンディッドラーニング授業のリニューアルに伴うモバイル学習アプリの改修2023

    • Author(s)
      大河雄一, 趙秀敏, 三石大, 桂ブン, 王軒
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      15th annual International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN23)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修外国語授業のためのモバイルアプリケーションによる自発的な復習を促進するUXデザインの実装2022

    • Author(s)
      中川稜, 大河雄一, 趙秀敏, 高橋晶子, 大山智也, 三石大, 早川美徳
    • Organizer
      第47回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] AI活用の初修中国語会話復習用アプリ教材における練習形式とフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      2020 PC Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初修中国語ブレンディッドラーニングにおけるオンライン授業の設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インストラクショナルデザイン理論に基づくオンライン授業設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      東北大学オンライン授業シンポジウム(FD)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Study On UX Design In Enhancing Student Motivations In Mobile Language Learning2020

    • Author(s)
      Seppala, Jarmo; Mitsuishi, Takashi; Ohkawa, Yuichi; Zhao, Xiumin; Nieminen, Marko
    • Organizer
      IEEE TALE 2020 Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] User Experience Considerations in Motivational Design for Sustainable Mobile Learning Usage2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Marko Nieminen
    • Organizer
      教育システム情報学会 研究報告 Vol.34, No.5, pp.45-50
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] AIを活用した初修中国語会話復習用アプリ教材の設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告, Vol.34, No.6, pp.89-94
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのスマートフォン利用復習システムの構築2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      2019年度 ICT利用による教育改善研究発表会資料集,pp.145-148
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初修中国語会話復習用アプリ教材の開発におけるAI活用の可能性2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河雄一, 三石 大
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集,pp.337-338
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォン教材を利用した初修語学学習における復習活動の文脈を考慮した学習分析手法の初期的検討2019

    • Author(s)
      三石 大, 大河雄一, 趙 秀敏
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集,pp.140-141
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンディッドラーニング用復習教材における繰り返し学習支援の検討2019

    • Author(s)
      大河雄一, 趙 秀敏, 三石 大
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集,pp.333-334
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development and Evaluation of Smartphone Learning Material for Blended Language Learning2019

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Masaaki Kodama, Yuta Konno, Xiumin Zhao, and Takashi Mitsuishi
    • Organizer
      Proceedings of 2019 4th International Conference on Information Technology (InCIT), pp.108-113
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of blended learning of the Chinese language in a Japanese university2019

    • Author(s)
      Xiumin ZHAO, Masaaki KODAMA, Yuta KONNO, Noboru TOMITA, Yuichi OHKAWA, Takashi MITSUISHI
    • Organizer
      2019 International Annual Conference of Teaching Chinese as a Second Language
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] KOTOTOMOプラス(増課)2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 王軒, 上野稔弘 , 桂ぶん, 姚尭, 三石大, 大河雄一, 今野文子
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255453750
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] iOS アプリ:KoToToMo Plus(リニューアル版)

    • URL

      https://apps.apple.com/jp/app/kototomo-plus/id1365337085

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Android アプリ:KoToToMo Plus(リニューアル版)

    • URL

      https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.kodama.masaaki.kototomo&hl=ja&gl=US

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi