• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of foreign language speaking materials using speech recognition system and VR chatbot

Research Project

Project/Area Number 19K00879
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

OMAE Tomomi  大阪大学, サイバーメディアセンター, 准教授 (00379108)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 ゆきこ  沖縄大学, 人文学部, 教授 (60320529)
小渡 悟  沖縄国際大学, 産業情報学部, 准教授 (90369207)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords外国語教育 / ICT活用教育 / VR / 発音教育 / ICT支援外国語学習 / 音声認識 / ICT活用 / コミュニケーション / 自律学習
Outline of Research at the Start

外国語のeラーニングは未だ実践的会話能力の育成に成功しているとは言い難い状況にある。本研究では,その問題点をeラーニング教材のインプット偏重とアウトプット教材およびそれによる練習の絶対的な不足によるものだと捉え,学習者が授業中でも課外でも自主的にアウトプットの練習に取り組み,「通じる」発音と実践的なコミュニケーション能力の習得を可能にするマルチデバイス対応の総合的な多言語音声学習システムの開発を行う。また,学習履歴と進捗状況,受講者アンケートの分析結果をもとに,言語ごとの発音やコミュニケーションに関するより効果的な指導法を導き出すことを目標としている。

Outline of Final Research Achievements

In general, it is difficult to develop practical conversational skills due to the input-oriented nature of e-learning materials and the lack of output materials and practice with them. To address this problem, in this study we developed ST Lab, a pronunciation learning software that enables learners to produce output independently in class and outside of class, and to acquire “understandable” pronunciation and practical communicative competence. ST Lab is currently in use at more than 45 educational institutions in Japan and abroad. After basic pronunciation learning, a VR space was prepared as a place for practical conversation practice, where learners gave presentations and practiced speaking with other learners to enhance the learning outcome.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,外国語学習時の発話を引き出すきっかけとして「通じる」発音を目指した発音学習システムST Labの開発を行なった。これまでの発音教育が個々の教員の主観に頼らなければならなかったこと,発音教材を用意することの困難さをST Labにより,学習者自身が独習という形で発音を学ぶことを実現した。
ST Labの発音学習で自信をつけ,VR空間において会話練習を実践的に行う外国語教育環境を構築し,発話教育環境の改善を行なった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Incorporating Quizizz into Foreign Language Classes2021

    • Author(s)
      大前智美,山岡正和
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 66-71

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.50.66

    • NAID

      130008123963

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 熟語に注目した漢字学習支援システムの提案2021

    • Author(s)
      仲宗根英人,小渡悟
    • Journal Title

      教育システム情報学会

      Volume: 1 Pages: 245-246

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 音声認識機能を使った自律型発音学習2020

    • Author(s)
      大前智美・渡邉ゆきこ
    • Journal Title

      2020 PC Conference論文集

      Volume: 1 Pages: 233-236

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 複合現実を活用した中国語単語学習教材の開発2020

    • Author(s)
      小渡悟
    • Journal Title

      2020 PC Conference論文集

      Volume: 1 Pages: 229-230

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 多言語発音練習ソフト ST labのワークショップ2020

    • Author(s)
      大前智美・渡邉ゆきこ
    • Journal Title

      FLExICT Expo 2019 予稿集

      Volume: 2019 Pages: 25-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] xR(VR(実質現実)・AR(拡張現実))を活用した語学教育教材の開発2020

    • Author(s)
      小渡悟
    • Journal Title

      FLExICT Expo 2019 予稿集

      Volume: 2019 Pages: 34-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] VR(仮想現実)画像を使った中国語教育の試み2019

    • Author(s)
      小渡悟・渡邉ゆきこ
    • Journal Title

      私立大学情報教育協会

      Volume: C-9 Pages: 149-152

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VR(実質現実)・AR(拡張現実))を活用した語学教育教材の開発2019

    • Author(s)
      小渡悟
    • Journal Title

      私立大学情報教育協会 教育イノベーション大会

      Volume: B-17 Pages: 216-217

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Investigating the Effect of Chinese Pronunciation Teaching Materials Using Speech Recognition and Synthesis Functions2019

    • Author(s)
      Watanabe Yukiko, Omae Tomomi, Odo Satoru
    • Journal Title

      Journal of Technology and Chinese Language Teaching

      Volume: 10(2) Pages: 102-124

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国語音韻検索システムの開発と 音声認識機能を使った効率的発音学習の試み2019

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ・大前智美
    • Journal Title

      2019PC Conference 論文集

      Volume: 2019 Pages: 35-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] BookCreatorとThinglinkで教材作り2022

    • Author(s)
      大前智美, 岩居弘樹
    • Organizer
      e-Learning教育学会 第20回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] VR x 教育 語学教育の可能性2022

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ
    • Organizer
      台湾日本語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 初級中国語教育におけるVRの可能性 ―Mozilla Hubsの活用を通して―2022

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ
    • Organizer
      e-Learning教育学会第20回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Spotify API/SDKを用いたプレイリスト最適化システムの検討2022

    • Author(s)
      石倉凪,小渡悟
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度学生研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] IoTを活用した家庭用水耕栽培装置の開発2022

    • Author(s)
      米田圭,小渡悟
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度学生研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「Engage VRを利用したオンデマンド型語学教育コンテンツ作成の試み」2021

    • Author(s)
      ALIZADEH Mehrasa, POPOVA Ekaterina, 北岡千夏, 大前智美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] VRを使った中国語教育の試み2021

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ
    • Organizer
      オンラインセミナー「ICTを使った中国語教育」、主催:清原文代
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟語に注目した漢字学習支援システムの提案2021

    • Author(s)
      仲宗根英人,小渡悟
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 音声認識機能を使った自律型発音学習2020

    • Author(s)
      大前智美,渡邉ゆきこ
    • Organizer
      2020 PC カンファレンス
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 複合現実を活用した中国語単語学習教材の開発2020

    • Author(s)
      小渡悟
    • Organizer
      2020 PC カンファレンス
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業の解説-リアルタイム方式とオンデマンド方式のコツを伝授します!2020

    • Author(s)
      岩居弘樹, 大前智美
    • Organizer
      日本独文学会ドイツ語教育部会オンラインイベント
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語発音練習ソフトST labのワークショップ2020

    • Author(s)
      大前智美・渡邊ゆきこ
    • Organizer
      FLExICT Expo2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] VR(仮想現実)画像を使った中国語教育の試み2019

    • Author(s)
      小渡悟,渡邉ゆきこ
    • Organizer
      私立大学情報教育協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語音韻検索システム開発と音声認識機能を使った発音学習の試み2019

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ・大前智美
    • Organizer
      PC Conference2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ST labで発音練習教材を作ろう!2019

    • Author(s)
      渡邊ゆきこ
    • Organizer
      e-Learning教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ST lab紹介ページ

    • URL

      https://watayuki.xsrv.jp/ST_help/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ST lab

    • URL

      https://stlab-elearning.jp/#/login/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] ST lab Manuals

    • URL

      https://watayuki.xsrv.jp/ST_manual/index.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi