• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of English Education in Taiwan: Analysis of lesson topics within senior high school English textbooks

Research Project

Project/Area Number 19K00887
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

Hirai Seiko  北里大学, 一般教育部, 教授 (60306652)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords英語教育 / 台湾(戦後) / 英語教科書 / 高等学校 / 題材内容 / 課程標準(綱要) / 思考力 / 発問・タスク / 台湾 / 教科書 / 英千里 / 文学 / 歴史的視座
Outline of Research at the Start

本研究は台湾の現在の英語教育の状況のみならず,教科書研究を中心とした歴史的視座による多角的な研究を行う。具体的には戦後70年間に公布された『課程標準』,『課程暫行綱要』,そして『課程綱要』と,それらの準拠版高校英語教科書における題材内容の調査から実証的にその特徴を研究し,教科書への社会文化的,政治・経済的な影響を明らかにする。これにより,戦後台湾の英語教育の特徴と変遷を鑑み,社会文化的,学際的視野でその要因を明らかにする。そして,実用英語と思考力養成を両輪とする台湾の英語教育の日本への応用の具体的提案をし,日本のコミュニケーション力と同時に論理的・批判的思考力の育成を目指す英語教育に貢献する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the trajectory of English education in post-war Taiwan over the past 70 years, focusing on the changes and constants in its characteristics, as well as the underlying factors. Specifically, it investigates and analyzes high school English textbooks' content and teaching methods through an interdisciplinary approach. It includes an investigation of "Curriculum Standards (Guidelines)" and a quantitative and qualitative analysis of the content, exercises, and tasks in the compliant high school English textbooks published over the 70 years following World War II, to capture the characteristics and changes empirically. Interviews with educational stakeholders in Taipei were conducted to complement the study. The study elucidates the characteristics and factors of the current English education in Taiwan, which emphasizes both communication skills and critical thinking from a historical perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,台湾の高校英語教科書の「文学教材」を精査し,「本文」,「練習問題」,「タスク」が周到に工夫され,文学教材が生徒の英語受容能力のみならず発信能力,そして思考力の育成に効果的に使用されていることを提示した。また,「政治・社会的題材」も足場掛けのある練習問題・タスクが段階的に用意されていることを指摘した。いずれのトピックも日本の英語教科書では敬遠されがちで,とりわけ「文学教材」再考の実践例として日本の英語教育の現場に示唆をもつ。戦後70年間の英語教科書がいかなる軌跡を辿ったかに着眼することで,国際社会における台湾の位置付けを明確にする試みは台湾地域研究に寄与するものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 書評:林初梅・所澤潤・石井清輝編著『二つの時代を生きた台湾:言語・文化の相克と日本の残照』2022

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      アジア教育

      Volume: 16巻 Pages: 112-113

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 台湾の英語教育における戒厳令解除後の変化―「課程標準(綱要)」と教科書題材内容分析から2022

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      Studies in English Teaching and Learning in East Asia

      Volume: No.8 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾の英語教科書で取り扱われる文学教材が培う学力:1995年「課程標準」,2008年「課程綱要」準拠版教科書研究から2021

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      『日本英語教育史研究』

      Volume: 第36号 Pages: 49-77

    • NAID

      40022602946

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A General View of the Evolution of English Education in Taiwan from 1945 to the Present2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 1-21

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.24.0_1

    • NAID

      130007695121

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後台湾の英語教科書における題材内容研究:「文学」の特徴をとらえて2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      『日本英語教育史研究』

      Volume: 第34号 Pages: 51-80

    • NAID

      40021946250

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Analysis of Lesson Topics in Taiwanese Senior High School English Textbooks, with a Focus on Political Perspectives in 1971 MOE-Accredited Textbooks2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Studies on Asian Education

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 93-105

    • DOI

      10.32302/ajiakyouiku.13.0_93

    • NAID

      130007834871

    • ISSN
      1882-2088, 2434-9917
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] “Translanguaging Approaches to Raise Bilingual Academic Literacy in Tertiary Education in Japan”2024

    • Author(s)
      Kawano Madoka, Hirai Seiko
    • Organizer
      RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「台湾英語教科書に現れる構造言語学―日本との繋がりとその分かれ道」2023

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会第295回研究例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「A Preliminary Study on Analyses of Revised High School English Textbooks-新課程の高校英語教科書分析に関する予備研究」2023

    • Author(s)
      平井清子,河野円,若山典生
    • Organizer
      第6回 JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「新課程の高校英語教科書研究―思考力育成の言語教育とバイリンガリズム」2023

    • Author(s)
      平井清子,河野円,森景真紀
    • Organizer
      JACET第62回国際大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] バイリンガリズム研究会紹介―TranslanguagingとBilingualism2022

    • Author(s)
      平井清子、河野円、清水友子、蒲原順子
    • Organizer
      The 61th JACET International Convention (Online, 2022) JACET Hours
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英千里編教科書研究-台湾と日本の繋がりとその背景にあるもの2022

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] バイリンガリズム研究会Translanguagingの英語教育を考える―バイリンガリズム理論における言語と思考の関係性から―2021

    • Author(s)
      平井清子,河野円,福岡悦子,金丸芙美
    • Organizer
      JACET International Convention
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「1962年「課程標準」準拠英千里編教科書研究―戦後台湾英語教育に与える影響」2021

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      アジア教育学会第30回研究例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「戦後台湾の英語教育―戒厳令解除以降の教科書題材内容研究から―」2021

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      JACET東 アジア英語教育研究会第217回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「台湾の高等学校英語教科書で取り扱われる「文学教材」が培う学力―1995年「課程標準」,2008年「課程綱要」準拠版教科書から」2020

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会 第279回研究例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本の小学校から高校までの英語教育-バイリンガリズムの視点の応用」2020

    • Author(s)
      平井清子・河野円・飯田深雪
    • Organizer
      大学英語教育学会 第3回 JAAL in JACET 2020 学術交流集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後台湾の英語教育の発展過程:1950年~1970年代の教科書研究から2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会 第35回全国大会(神奈川大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的で深い学びを伴う英語学習の提案-大学1,2年次医学部の授業から2019

    • Author(s)
      平井清子、森景真紀
    • Organizer
      JASELE全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi