• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

L2 acquisition, processing, and production of phrasal verbs as formal language and its systematic teaching

Research Project

Project/Area Number 19K00889
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTsuda University

Principal Investigator

Okuwaki Natsumi  津田塾大学, 総合政策学部, 教授 (60363884)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords句動詞 / 定型連語 / 語彙習得 / 回避 / 第二言語習得 / 語彙 / 定型言語 / 英語教育
Outline of Research at the Start

本研究では、ひと固まりとして記憶に蓄積される(される必要のある)定型言語の習得、認知、産出について、多角的にデータ収集し、第二言語における習得の難しさの原因を特定し,その体系的習得・教授の必要性と方法について提示する。特に句動詞に着目し、その統語的・意味的特徴についての言語的分析を行いながら定型言語の重要性を明確にし、言語教育の中でそれを体系的に指導して習得を促していくことが自然な言語運用のためには必要不可欠であることを提案する。

Outline of Final Research Achievements

L2 comprehension and use of phrasal verbs was investigated through preference tests, translation tests, and writing, and the results showed the general avoidance of phrasal verbs as highlighted in prior studies, especially for leaners with a lower proficiency. In addition, it was found that while learners' receptive aspects of L2 vocabulary are greatly enhanced by gaining extensive language experience through five months of study abroad in an English-speaking country, no significant changes in the productive aspects can be expected. Based on these results, I proposed that there is a need for L2 learners to intentionally study multiple aspects of vocabulary and formulaic sequences including phrasal verbs, and that in L2 learning it is essential for them to increase awareness of register, low-frequency vocabulary, and academic vocabulary and to learn them intentionally.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、第二言語習得の分野おいて、学習者の句動詞使用の回避に関する実証的データを提供するものである。また、言語の重要な側面でありながら理解や使用が難しい句動詞について、またこれを含む定型言語一般について、それに焦点をおいた意図的な語彙教育の重要性を示しているという点は、言語教育の方法論に重要な示唆となっている。受容的言語能力と産出的言語能力の両方を育成するバランスの取れたアプローチを提唱しながら、句動詞を含む定型連語を意図的に学習する必要性を提起することは、より高い習熟度を目指す学習者にとって特に有益であり、また言語教育者にとっても重要な教育指針となり得る。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Avoidance of Phrasal Verbs by Japanese Learners of English2021

    • Author(s)
      奥脇 奈津美
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要 50 号

      Volume: 1 Pages: 145-152

    • NAID

      40022701147

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語圏留学を通した語彙知識やライティング力の変化2021

    • Author(s)
      奥脇 奈津美
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第45回オンライン研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者による句動詞の産出と理解2021

    • Author(s)
      奥脇奈津美
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミックライティングにおける定型言語の使用とその特定方法について2019

    • Author(s)
      奥脇奈津美
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi