• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

English Education and Proverbs: Towards Development of a Comprehensive Teaching Method by Sound, Grammar, and Cultural Understanding

Research Project

Project/Area Number 19K00907
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

KATSURAYAMA Koji  京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (10194797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡 寛法  日本大学, 文理学部, 准教授 (20732960)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords意味順 / 英語教育 / リズム / 英詩 / 英語教育モデル / 音韻 / 文法 / 異文化理解
Outline of Research at the Start

本研究は、日本人英語学習者を対象とする、英語の諺を用いた音韻・文法・文化理解の総合的な指導法の開発と、その学習効果の検証を目的とする。第二言語習得理論では、インプットとアウトプットをつなげる学習者の「気づき」を促し、インテイク(内在化)を促進させる指導法の重要性が示唆されている。そこで、音声、表現、内容面で優れた特質を持つ諺に着目し、音韻意識の育成・文法の使用・文化の探究までを含む総合的な英語指導法の開発と効果検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

Due to the recognition that Japanese people often struggle to break away from the unique rhythm of their mother tongue, and therefore fail to achieve a proper sense of rhythm in English, it has been proposed to incorporate education processes and materials that focus on the stress-based rhythm unique to English. Specifically, by studying the characteristics of proverbs and poetry in English and clarifying them, educational materials have been developed to help Japanese speakers acquire rhythm through stress emphasis. The results of this long-term research, including these achievements, were presented at academic conferences both domestically and internationally. As a result, the researcher was awarded the 2022 Gerard Manley Hopkins Society Prize in Ireland.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語と英語との、リズムにおける根本的相違に着目した、日本人母語話者のための英語教育が、日本の初等・中等教育においていまだ行われていない状況にあって、その教育モデルに基づく教育プロセスの効用について、期待される基礎的、原理的な効果を明らかにした。さらに、その実践に向けて、現在、新たに提案されている、英語教育上の上位モデルとしての「意味順」に着目、このモデルとの親和性を明らかにすることによって、現在、浸透しつつある「意味順」による教育実践に、リズム教育を統合することで、今までの読解に重きを置いた受動的教育から、発信力を育成する能動的な教育への転換を図ることに寄与することが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 英詩の効用:外国語教育としての英語指導2023

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Rhyme and Hopkins2022

    • Author(s)
      Koji Katsurayama
    • Organizer
      The Gerard Manley Hopkins 34th International Festival
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文学とは何か、詩とは何か:分析から総合へ2022

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      愛知教育大学 令和4年度学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 翻訳と外国語教育―英詩研究者の視点2022

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      名古屋外国語大学 第28回英米語学科・ワールドリベラルアーツセンター共催講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 和歌の英訳から考える言語と文化2022

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      京都大学大学院総合生存学館 国際開発研究会ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Lyric Egotism in Hopkins2019

    • Author(s)
      Koji Katsurayama
    • Organizer
      The Gerard Manley Hopkins 32nd International Festival
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 抒情詩における「私」―lyric egotism再考2019

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      日本英文学会関西支部第14回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語技能と教養の融合を目指して―英詩研究者からの提言2019

    • Author(s)
      桂山康司
    • Organizer
      東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 明日の授業に活かす「意味順」英語指導2021

    • Author(s)
      田地野彰、桂山康司、金丸敏幸、川原功司、高橋佑宜、笹尾洋介、奥住桂、藤木克哉、山田浩、佐々木啓成、村上裕美、加藤由崇、渡寛法
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410871
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi