• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of instructional methods to encourage English language learners to recognize errors in verb argument structure

Research Project

Project/Area Number 19K00915
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHosei University (2022)
University of Shizuoka (2019-2021)

Principal Investigator

KONDO Takako  法政大学, 文学部, 講師 (60448701)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白畑 知彦  静岡大学, 教育学部, 教授 (50206299)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords第二言語習得 / 英語教育 / 明示的文法指導 / 学習者の気づき / アクティブラーニング / 動詞の項構造 / 主語名詞句の有生性 / 英語学習 / 明示的文法指導の効果 / 動詞の項構造の習得 / 英語指導法の開発 / 発話データ
Outline of Research at the Start

気づきを促す指導法の有効性の範囲とその限界を、日本語を母語とする英語学習者(JLEs)の動詞の項構造の習得を中心に分析する。次の2点において研究成果を教室での英語教育に役立たせることができると考えている。第1に、JLEsの発話データを彼ら自身に分析させることで、自ら誤りに気づくよう促し、習得につなげるという点である。第2に、それでは学習者が容易に気づかない誤りに対して、どのような明示的指導が効果的であるかを研究するという点である。JLEsが能動的に学ぶアクティブ・ラーニングを実践し、彼らが何に気づき、何に気づけないのかを把握し、気づけない文法項目については効果的な明示的指導法を開発、提案する。

Outline of Final Research Achievements

The effectiveness of instructional methods aimed at promoting awareness of errors in verb argument structure among Japanese learners of English was empirically investigated through the collection of speech data. The results of the experiment revealed that, in the case of errors related to intransitive and transitive verb argument structure, learners were able to recognize their own errors in most cases. Once they became aware and understood the appropriate forms of the verbs, they were able to use the verbs with the correct argument structure in subsequent speech. Furthermore, the study shed light on the specific intransitive verbs that Japanese learners of English tend to overgeneralize the passive voice with, as well as the extent to which the animacy of the subject influences this phenomenon.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本語を母語とする英語学習者(JLEs)の英語能力をより効果的に伸ばすには、学習者に「自身の誤りに気づかせることが有効である」という仮説の下、その仮説が実際にどれほど有効であるかを、発話データを収集し実証的に調査した第二言語の習得研究である。本研究の特色は、JLEsの実際の発話をデータとし、それを本人に分析させることで、誤りへの気づきを促す点にある。このような視点から学習者の発話データを分析し、学習者が気づきやすい文法項目とそうでない項目とに分類し、その成果を英語教育に応用した研究報告はこれまでになく、その意味でも本研究の意義は大きいと考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] The Acquisition of Subject <i>Wh</i>-questions by Japanese Learners of English2022

    • Author(s)
      白畑 知彦、横田 秀樹、須田 孝司、近藤 隆子、小川 睦美
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 20 Issue: 0 Pages: 5-26

    • DOI

      10.11431/secondlanguage.20.0_5

    • ISSN
      1347-278X, 2187-0047
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Explicit Instruction on Intransitive and Transitive Verbs in Second Language English: with a Special Focus on Non-Instructed Verbs.2020

    • Author(s)
      Kondo, T., Shirahata, S., Suda, K., Ogawa, M. and Hideki, Y.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 31 Pages: 81-96

    • NAID

      130008020419

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The influence of animacy of sentential subjects on overpassivization in L2 English2021

    • Author(s)
      Kondo, T., Shirahata, T., Suda, K., Ogawa, M. and Yokota, H.
    • Organizer
      The 20th International Conference of the Japan Second Language Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English2019

    • Author(s)
      Kondo, T., Shirahata, T., Suda, K., Ogawa, M. and Yokota, H.
    • Organizer
      Japan Society of English Language Education 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 第二言語習得データを用いた学習分析・学習者分析を英語教育に活かす(自動詞・他動詞の習得)2019

    • Author(s)
      近藤隆子・白畑知彦
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第94回中部支部研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ことばの習得から英語教育を考える2019

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Organizer
      東北学院大学英語英文学研究所学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 第二言語習得研究の科学1 言語の習得2023

    • Author(s)
      近藤隆子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249369
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学2 言語の指導2023

    • Author(s)
      吉田龍弘・白畑知彦
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究の科学3 人間の能力2023

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教科開発学を創る 第4集2023

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「日本語母語話者による英語非対格動詞の過剰受動化現象に関する考察ー主語名詞句の有生性と動詞の完結性の観点からー」『第二言語習得研究モノグラフシリーズ4』2020

    • Author(s)
      白畑知彦、近藤隆子、小川睦美、須田孝司、横田秀樹、大瀧綾乃
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248263
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「第二言語学習者による自動詞の習得ー統語構造と動詞の完結性の観点からの検証ー」『第二言語習得研究モノグラフシリーズ3』2019

    • Author(s)
      近藤隆子
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248065
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi