Project/Area Number |
19K01031
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03030:History of Asia and Africa-related
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Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
TOGAWA Takayuki お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (60552255)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 儀礼音楽 / 周礼 / 伝統文化 / 正統性 / 国家儀礼 / 東アジア / 音楽史 |
Outline of Research at the Start |
従来の古代東アジアにおける音楽史研究は、主に芸術性や個別の楽曲・楽器等に焦点をあてたものであり、国家儀礼との緊密な関連に注目し、王朝の正統性にまで踏み込んで追究したものは非常に少なかった。本研究は、こうした音楽史研究の動向を根本的に転換するべく、中国・朝鮮半島・日本の君主が、自らの正統性を主張するために儀礼音楽を整備したという国家論の視点を用い、儀礼音楽の比較という見地から東アジアの有機的結合を新たに発見し、その歴史的背景をも解明するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The monarchs in ancient East Asian countries recomposed ceremonial music in order to declare their legitimacy. In this study, based on this viewpoint, I examined the historical background of the works of ceremonial music by comparing them in each of the countries. As a result, I clarified that 'Rites of Zhou', one of Confucian classics, played a significant role in the formation of ceremonial music in ancient East Asia, particularly China.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は下記の通り。(1)これまで主に芸術性や個別の楽器・楽曲等に焦点があてられてきた音楽史研究を、国家論の視点から新たに再構築した。(2)そうして再構築した中国における儀礼音楽について儒教の経典である『周礼』に注目し、その歴史的背景を解明した。
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