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A study on the emerging merchants and socio-economic dynamics in the LiangZhe regions in the middle and late Yuan Dynasty

Research Project

Project/Area Number 19K01045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03030:History of Asia and Africa-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Yazawa Tomoyuki  近畿大学, 国際学部, 教授 (60304664)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsモンゴル / 元代 / 江南 / 社会経済 / 海運 / 綿業 / 社会経済史 / 新興商人 / 元朝 / 両浙
Outline of Research at the Start

本研究は,14世紀初頭から中葉にあたる元代の中~後期,江南の中心に位置し,産業の多様化が急速に進んだ両浙地域において,経済的な実力を蓄えるようになった新興商人の実像を探ることにより,モンゴル政権下の中国江南社会経済の動態を解明しようとするものである。そして最終的には,宋代から明清代にかけての江南地域の質的連続性や,元代江南社会の特質とそのユーラシア世界史上の意義を考えることを目標としている。

Outline of Final Research Achievements

In this research, I reviewed the socio-economic dynamics of Jiangnan江南 under the Mongol regime by focusing on the cotton industry and the maritime transport in Liangzhe両浙regions during the middle to late Yuan元 Dynasty. As for the cotton industry, the development of the Yangtze River長江 Delta region was examined from various angles. On the other hand, with regard to maritime transport, I explored the specifics of regional elites, including shipping agent船戸 who was in charge of shipping and emerging merchants, we were able to divide the development process of the shipping management system into five periods, and were able to show the characteristics of each.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

モンゴル元代の海運についてその歴史的評価を示すことができた。中国史の枠組みのもとでは,南北中国を経済的に一体化させる新たな選択肢であると同時に,内陸水運や塩政ともリンクしつつ財政を支える物流ネットワークの主要幹線としての側面を持っていた。視野をユーラシア規模に拡大してみると,モンゴルの海洋政策のもとで南海貿易と接続していた江南地域を,さらに北方の大都へと接続する役割を果たしたと評価できる。この海運事業において重要な役割を果たしたのが,元代中後期の両浙地域における新興の船戸や商人であった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2021 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 元代における海運運営体制の展開2023

    • Author(s)
      矢澤知行
    • Journal Title

      Journal of International Studies

      Volume: 8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 元代の水運と海運 ―華北と江南はいかにして結びつけられたか―2021

    • Author(s)
      矢澤知行
    • Journal Title

      アジア遊学

      Volume: 256(予定) Pages: 2-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 元代長江デルタ地域における綿業の展開とその意義2019

    • Author(s)
      矢澤知行
    • Journal Title

      Journal of International Studies

      Volume: 4 Pages: 77-91

    • NAID

      120006795441

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 論点・東洋史学2021

    • Author(s)
      吉澤誠一郎他編、矢澤知行(分担執筆)
    • Total Pages
      378
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623092178
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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