Development of a museum exhibition method for tangible and intangible materials using 8KVR images and verification of its effectiveness
Project/Area Number |
19K01141
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03070:Museology-related
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Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
Okyudo Masami 和歌山大学, 観光学部, 教授 (90362855)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | VR / ドーム映像 / スポーツ映像 / オリンピック / 博物館資料 / プラネタリウム / ヴァーチャル・リアリティ / ドームシアター / 8K |
Outline of Research at the Start |
ヴァーチャル・リアリティ(VR)が8Kを超える解像度を持ったとき、専門家でなければ実物の資料との差を感じなくなる可能性も考えられる。本研究では、ようやく利用可能になってきた8KVR機器を用いて、有形・無形の博物館資料をいかに記録し、新しい博物館の展示資料として活用できるか検討するとともに、「究極のVR映像ができたときに、展示資料は映像で置き換えられるのか?」という学術的な問いに答えるものである。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to verify the VR of tangible and intangible museum materials and its effectiveness, this study constructed a system to show sports footage of the Tokyo Olympics in planetariums around Japan and evaluated the sense of realism provided by the dome images. The results showed that there was no difference in the sense of presence due to the inclination of the dome screen and no significant difference due to the difference in dome diameter. Regarding screen illumination, it was found that the higher the illumination, the higher the evaluation of realism and the higher the evaluation of reality and spatiality.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、同一の映像コンテンツを全国各地のプラネタリウム館に配信・上映することで、ドームスクリーンのどのスペックが臨場感に影響を与えるかを明らかにすることができた。また、本研究は、内閣府が推進する「2020年オリンピック・パラリンピック東京大会に向けた科学技術イノベーションの取組に関するタスクフォース」の9つのプロジェクトの1つである「新・臨場体験映像システム」の一環として実施したが、今回の成果はプラネタリウム館を多目的なVRシアターにするというオリンピックのレガシーにすることができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)