• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the change and development of geographical concepts held by children through geography education

Research Project

Project/Area Number 19K01176
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

TABE Toshimitsu  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (20272875)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
寺本 潔  東京成徳大学, 子ども学部, 特任教授 (40167523)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords地理教育 / 地理学 / ラーニング・プログレッションズ / 地理的概念変化 / 授業実践 / 地理的技能と概念形成 / 地理的概念・思考 / 海外の地理教育 / アメリカ合衆国
Outline of Research at the Start

①英語圏における地理教育におけるラーニング・プログレッションズ研究の整理、②日本の理科教育などで行われているラーニング・プログレッションズ研究の整理、③日本の地理教育で取り上げられる地理的な概念の現状についての整理、④アメリカ、イギリスやシンガポールでのラーニング・プログレッションズ研究の現状やそれらの国での実際の授業や教員の意識についての現地調査、⑤日本における実験授業の実施、を実施する。

Outline of Final Research Achievements

First, we summarized the transformation of geographical concepts through teaching in geography education in Japan. We also organized the Learning Progressions research in geography education in English-speaking countries.
To study the change and development of geographical concepts held by students through geography education, he conducted experimental lessons to promote geographical concept change with Learning Progressions in mind, and presented his findings at the Japanese Association of Geography Education, the Geographical Society of Japan, the Cartographic Society of Japan, and other conferences. Tabe conducted a social studies class focused on global warming in the fifth grade of elementary school, constructed a model of geographical conceptual change, and attempted to present a better geography education curriculum, teaching materials, and teaching methods (Tabe et al. 2022).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ラーニング・プログレッションズを念頭に置いた地理的な概念変化を促す実験授業を実施した実践をフィールドワーク,授業実践を踏まえた概念変化研究を通じて,地理的概念の変容モデルを構築し,よりよい地理教育カリキュラムや教材,教授法の試案を提示することが出来た。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 地図プログラミング教材・地理院地図・地図帳を活用した小学校防災教育の成果と課題 -春日部市立幸松小・(株)ゼンリンとの学社連携からフィールドワークの活性化と地域課題の解決に向けて-2022

    • Author(s)
      田部俊充・ 飯塚耕治・末吉実・ 大西さくら・ 郭明・ 本澤優果・ 東実優・ 榎本聡・清永奈穂
    • Journal Title

      日本地図学会2022年度定期大会発表論文・資料集

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 令和の次期学習指導要領改訂(小学校社会)に向けての10の改善提案-地理教育振興の立場から―2022

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      地理学報告

      Volume: 124 Pages: 33-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育におけるラーニング・プログレッションズ研究の試み-中国・深センにおける海外フィールドワークを踏まえた小学校第5学年社会科における地球温暖化対策に着目した授業実践を事例として-2022

    • Author(s)
      田部俊充・小野加菜美・下田朱莉
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 8 Pages: 39-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニング・プログレッションズの研究動向を踏まえた地理教育の検討2021

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 7 Pages: 7-15

    • NAID

      40022622301

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界自然遺産・知床の持続可能な観光を考え合う学び―他移動知床ウトロ義務教育学校での出前授業をもとにして―2021

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 11 Pages: 109-120

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 広義の観光資源を窓にした小中学校における地方地誌学習の提案2021

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(3) Pages: 127-130

    • NAID

      130008093015

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデン海外教育研修の概要と地域連携―ウプサラ大学とのSDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)プログラムの開発に向けて―2021

    • Author(s)
      田部俊充・浅野由子
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 7 Pages: 39-49

    • NAID

      40022621854

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SDGsを探究する総合的学習と修学旅行指導への反映―熊本市立北部中学校の取り組みを事例として―2020

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 10 Pages: 95-103

    • NAID

      40022471714

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第37回日本地理学会地理教育公開講座報告 世界地誌学習の新たな方向性-ヨーロッパ・企画趣旨―2020

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 68(2) Pages: 58-61

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校社会科・高校地理総合における授業実践に向けた現地調査GIS(地理情報システム)アプリを用いた地域調査―事例:豊島区池袋地区における多言語表示の課題―2020

    • Author(s)
      田部俊充・郭明
    • Journal Title

      東京家政大学教員養成教育推進室年報

      Volume: 9 Pages: 165-171

    • NAID

      120007174114

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデン理解のための観光教育教材の開発―「世界遺産ヴィスビー」「世界遺産ビルカ」「ガムラ・ウプサラ」を中心に―2020

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      日本女子大学人間社会学部紀要

      Volume: 30 Pages: 53-64

    • NAID

      40022303539

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校社会科・高等学校地理歴史科「地理総合」におけるGIS(地理情報システム)の導入とカリキュラムの検討―東京都における外国人人口地図の教材作成を中心に―2020

    • Author(s)
      田部俊充・郭明
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 6 Pages: 47-54

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育政策の新しい動向と中学校教育課程の課題―社会科の身近な地域の調査を中心に―2020

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 6 Pages: 7-15

    • NAID

      40022224447

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもがやる気になる!テーマ別宿題・課題テーマ 私のお薦めベスト3 地理力アップの宿題・課題 地理力アップのためには幼小中高の系統的な指導が大切2019

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      『教育科学社会科教育』

      Volume: 723 Pages: 22-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 新・小中高地理教育における課題と展望-企画趣旨・「身近な地域調査」を中心に-2019

    • Author(s)
      田部俊充
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67(3) Pages: 95-98

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもにとっての「場所の体験」と空間認識の発達2019

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      『子ども学』(萌文書院)

      Volume: 7 Pages: 68-82

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職課程の学生にとってのESD教材の意味と授業活用2019

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 9 Pages: 47-55

    • NAID

      40022074046

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域のよさ・日本のよさを発見する宿題・課題テーマ 外国人目線で「よさ」を再発見させよう!2019

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      『教育科学社会科教育』

      Volume: 723 Pages: 32-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間認識の発達に沿った入門期の地図指導を--第3学年単元「わたしたちのまちと市」の指導例-2019

    • Author(s)
      寺本潔
    • Journal Title

      『まなびと』(教育出版)

      Volume: 2019年秋号 Pages: 2-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 世界地誌学習の新たな方向性―アメリカ地誌から多文化共生社会を考える―2021

    • Author(s)
      田部俊充
    • Organizer
      2020年度日本地理学会春季学術大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 世界地誌学習の新たな方向性-東南アジア・オセアニア―2020

    • Author(s)
      田部俊充
    • Organizer
      2020年度日本地理学会秋季学術大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地理的見方・考え方と概念形成2020

    • Author(s)
      寺本潔
    • Organizer
      日本地理教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地理的見方・考え方と概念形成2020

    • Author(s)
      大西宏冶
    • Organizer
      日本地理教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 入門期の世界認識の発達に関する基礎的研究―M園における位置的内容の授業実践報告を中心に―2019

    • Author(s)
      田部俊充・櫻井美砂
    • Organizer
      日本地理教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学生のための中等社会科・地歴科・公民科概論2022

    • Author(s)
      田部俊充・・田尻信壹・小松伸之編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924343
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大学生のための初等社会科概論2021

    • Author(s)
      田部俊充編著
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923742
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 東京をまなぶ(東京学芸大学地理学会シリーズⅡ 4)2019

    • Author(s)
      上野 和彦、小俣 利男、田部俊充
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253031
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi