Project/Area Number |
19K01355
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05050:Criminal law-related
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Research Institution | Chukyo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 自動運転 / 自動走行 / 交通事故 / 刑事責任 / 法的責任 / 道路交通法 / 道路運送車両法 / 道路交通条約 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、「自動運転車の導入により、どのような事故について刑事責任を問うことができ、どのような事故について刑事責任を問えなくなるのか。法の間隙はどの範囲で生じるのか。」を明らかにしようとする研究である。 本研究では、①自動化レベル、環境認識方法、操作方法、責任主体、事故態様等の複数の要素を掛け合わせることにより、実際の事故事例に代わる具体的事故事例を設定し、②その中から、社会実装、事故発生の可能性の高い事例を選定し、③速度、距離等の数値を具体的に設定して事故分析を行って、刑事責任の問責の可否を検討し、④これらの事例分析結果を基に総合的考察を行い、刑事責任を問えない法の間隙の範囲を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to clarify who can and cannot be held criminally liable in various accident cases concerning automated vehicles.I set and analyzed various accident case examples considering levels of automation, operation modes and accident situations, and based on these analyses, I organized legal issues from a theoretical and practical point of view. As a theoretical problem, I discussed the concerns of both underpunishment and overpunishment in determining negligence and pointed out the importance of safety regulations.As a practical problem, I pointed out that investigations and trials will become more specialized, complicated, and internationalized and discussed the need for coordination between administrative and criminal procedures and the need to review how individual and corporate punishments should be dealt with.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は、主に以下の2点である。 第1に、2021年にレベル3の自動運転車が認可され、2023年にレベル4の自動運転車移動サービスの運行が許可され、自動運転車の社会実装が始まって法整備が進みつつある段階で、自動運転という最先端の技術に関する未解決の法的課題に取り組み、現状の問題を指摘し、今後の課題を提示したところに本研究成果の意義がある。 第2に、過失に関する理論的観点と、証拠の収集・分析及び事実認定という実務的観点の双方から問題を整理し、それぞれの観点から今後の課題を示したところに本研究成果の意義がある。
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