Historical Background of the Japan-EU-EPA; Japanese multinationals in Europe, market liberalisation, and industrial cooperation in the aero sector
Project/Area Number |
19K01528
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 06020:International relations-related
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Research Institution | University of Niigata Prefecture |
Principal Investigator |
鈴木 均 新潟県立大学, 国際地域学部, 准教授 (20554348)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Discontinued (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 日欧関係 / 通商交渉 / 自動車産業 / 航空機産業 / EU離脱 / 欧州統合史 / 産業協力 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、日欧通商交渉史をテーマに三つの事例を分析する。一つ目は、日系企業が国内工場からの輸出を減らし欧州現地生産へ移行した過程とその後の展開である。自動車産業を引き続き分析しつつ、イギリスのEU離脱によって先行きが最も懸念される鉄道車両(日立英国工場)を分析する。二つ目は、日本が欧州産業に比べて未だに比較優位を確保できていない航空機産業である。同セクターにおける日英・日欧産業協力、特に日系三社(IHI、川崎、三菱)とエアバス、ロールスロイスに注目する。三つ目は、日本が大幅に譲歩せざるをえなかった食分野の市場開放、対日輸出拡大を分析する。
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Outline of Annual Research Achievements |
当該研究は研究計画に従い、一部に遅れが生じつつも順調に進んできた。英文論文一本(Hitoshi Suzuki and Izuru Makihara, “Japan-EEC/EU Relations, 1970-2005: Re-Emergence as Strategic Partners in Trade and Environment.”Journal of European Integration History, Vol.25, No.1, 2019, pp.23-35査読付き)および英語編著への寄稿を一本(Hitoshi Suzuki, Yu Suzuki, Yoshimi Igawa, “Japan and the European Union.” In: Finn Laursen (ed.) Encyclopedia of European Union Politics, Oxford University Press, pp.24. 査読付き)、実績として上げることができた。
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Report
(2 results)
Research Products
(2 results)