Effectiveness of Energy Labels in Guiding Consumers' Decisions for Energy-saving Housing Selection
Project/Area Number |
19K01604
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Fujisawa Mieko 金沢大学, 経済学経営学系, 教授 (10502320)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | エネルギーラベル / アイトラッキング実験 / アイトラッカー実験 / 社会実験 / 不動産広告 / 仮想評価法(CVM) / 支払意思額(WTP) |
Outline of Research at the Start |
研究の目的は、消費者を省エネ住宅選択の意思決定へと導く建物のエネルギー消費性能の表示制度(エネルギーラベル)の効果を明らかにし、その効果的な表示方法についても確認することである。はたして、「エネルギーラベルは消費者に希求して、省エネ住宅選択へと誘導するのか」を学術的な問いとして、アイトラッカー実験・不動産広告実験・社会実験をおこなう。これらの研究遂行にあたっては、ヘドニックプライスモデルやロジスティック回帰モデルによる分析ばかりでなく、行動経済学の手法も応用して効果を計測する。本研究は、エネルギーラベルの不動産広告の実装までを想定し、現実社会への応用を意識して研究を進める点に特徴がある。
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Outline of Final Research Achievements |
Through a web survey and experiments, this study confirms the possibility of consumers’ choice of energy-saving houses when the energy labels are disclosed. The web survey revealed that consumers preferred the design of continuous-scale label to that of the categorical-scale label, as it enabled quicker understanding of the difference in energy efficiency. Moreover, the experimental results of reconfirmation, using eye tracking, clarified the effectiveness of the continuous-scale label in terms of accurate perception of the meaning and quick decision-making. Through a framing experiment, wherein the continuous-scale energy label was posted on a real estate advertisement, this study quantitatively assessed that adding contextual information to the label increased its effectiveness. From the research and experimental results, it was verified that energy labels can affect consumers’ decision-making, inducing them to select energy-saving houses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、エネルギーラベルが開示された場合の消費者の省エネ住宅選択の可能性を検証できた。この検証には、ロジスティク回帰分析に加え、傾向スコアマッチング法を使用しており、分析手法においてもこの分野の研究に新規性をもたらしている。 本出版論文は、アジアにおけるエネルギーラベル研究の先駆けであり、その後のHe et al. (2021)を始めとしたアジア圏における連続型ラベルの効果研究の発展に貢献している。また、社会実装に向けてのデザイン要素について確認した点に社会的意義がある。研究成果は、国内外の学会で発表し国際ジャーナルで出版している他、DPなども公表しており、広く研究結果を社会に還元している。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)