Project/Area Number |
19K01615
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Musashi University |
Principal Investigator |
Nikaido Yuko 武蔵大学, 経済学部, 教授 (20396899)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 健太 武蔵大学, 経済学部, 教授 (30633474)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | Inclusive growth / Informal sector / Female entrepreneurship / Small enterprises / Caste / Women empowerment / India / Laboratory experiments / インフォーマル部門 / 女性のエンパワメント / 中小零細企業 / インド / カースト / 経済実験 / 女性企業家 / ジェンダー平等 / 宗教 / 包摂的な成長 / インフォーマルセクター / 中小企業 |
Outline of Research at the Start |
1991年の経済自由化以降、インドでは、女性の経営する企業数が1994年度の約200万(全企業の16.8%)から2004年度の620万(全企業の36.4%)へと増加している。言及すべきは、これら企業の大半が自営業者で、労働法や社会保障法の適用外という意味でインフォーマル部門に属していることである。 近年様々な国や国際機関において、女性の経済エンパワメント促進の有効な手段として女性の起業が注目されているが、インドの実態はまだ十分に研究されていない。本研究では、女性企業家の宗教やカーストといった社会文化的背景と起業活動や企業業績との関係性を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the characteristics and realities of small-scale female entrepreneurs in India, and to identify what training and support policies are effective for women entrepreneurs from diverse social strata. This was done through (1) an empirical analysis using the data released by the Indian government, and (2) a laboratory experiment in South India. In the former, it was revealed that the firm growth owned by women differs depending on their religion, caste, and ethnicity. In the latter, the results of a laboratory experiment that measured the competitive preferences for potential entrepreneurs showed that women belonging to higher castes tend to avoid competition in the presence of men. This might imply that training for women alone is desirable. These results suggest that it is important to consider the social and cultural background of women entrepreneurs when designing training and support policies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ジェンダーの平等を達成し、人種・民族・出自・宗教にかかわらず、すべての女性のエンパワメントを促進することは、2015年に国連で採択された「持続可能な開発目標(SDGs)」の目標の一つである。近年インドでは小規模女性企業家が増大しているが、その特徴や実態は十分に研究されていない。本研究では、2次データを用いた分析とインド南部でのフィールド調査により、企業家の文化的社会的背景と企業の業績、選好や心理的モチベーションとの関係性を明らかにした。
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