Environmental economics for persuasions: Theory and evidence from a field experiment
Project/Area Number |
19K01620
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
Hide-fumi YOKOO 一橋大学, 大学院経済学研究科, 講師 (80583327)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 廃棄物管理 / インドネシア / 説得的コミュニケーション / メッセージ / ランダム化フィールド実験 / 計量経済学的分析 / 環境経済学 / 説得 / 発展途上国 / フィールド実験 / 公共財の私的供給 |
Outline of Research at the Start |
国際協力機構(JICA)では複数の国際環境援助プロジェクトにおいて、行動変容を促す策として「説得的コミュニケーション」を採用している。例えば、適正に廃棄物を排出するように住民に対して説明し、それがもたらす便益を含めたメッセージを送るものである。本研究は「行動変容を促進するメッセージ」を手段とした環境政策を理論・実証の双方から研究する。JICAとともに効果的な「説得ツール」の開発に取り組み、その効果のメカニズムをミクロ経済学理論的に考察し、効果の有無をフィールドでのランダム化比較試験(RCT)によって評価する。
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Outline of Final Research Achievements |
Understanding when and where face-to-face communication affects pro-environmental decisions is important. We study a data set collected in a solicitation project intended to increase participation in a community-financed waste collection program in Indonesia. Two types of messages are developed and randomly assigned to 748 households. In addition, solicitors are randomly assigned to a control group or one of two treatment groups. From the results of the analysis, we find that the "help the children" message increases the probability of participation for households with a young child. Solicitor personality is associated with immediate participation but becomes nonsignificant after three months. Furthermore, a household is more likely to participate if a solicitor knows the respondent personally. These results suggest that, at least in the short term, important factors in encouraging behavioral changes include not only the contents of messages but also the type of sender of such messages.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アジア新興国の環境問題を対象として、家庭レベルの意思決定の改変を促す策についてその効果検証をフィールド実験で実施する分野に本研究は貢献する。先行研究とは異なり、説得的メッセージの効果だけでなく、メッセージの送り手と受け手の属性にも着目している点が特徴である。また、アジアでのコミュニティ・ベースの環境管理プログラムを題材として、協力者増加をフィールド実験で研究した前例のない研究となった。本研究で得られた知見はインドネシア政府や国際協力機構などの援助機関の支援策検討において有用となると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)