Project/Area Number |
19K01813
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 自動車産業 / サプライヤー / 企業間関係 / 協業 / 取引ネットワーク / 製品範囲 / 顧客範囲 / モジュール化 / PC業界 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、日本の自動車部品サプライヤー(以下「部品サプライヤー」)を対象として、「製品範囲」(product scope)と「顧客範囲」(customer scope)の二軸から成長戦略を捉え、当該戦略のあり方と経営成果との関係を、パネルデータ分析やマッチング・ペア分析の手法を用いて、定量的・定性的に検証していく。 あわせて本研究では、得られた結果の背景にあるロジックを探る中から、部品サプライヤーにとっての望ましい成長戦略のあり方や取引ネットワーク戦略のあり方についての知見を得ていくことを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated and analyzed quantitatively and qualitatively the relationship between "product scope" and "customer scope", which are important axes of growth strategies, and management outcomes for automotive suppliers. We also explored the logic behind this relationship. In addition, this study focused on the "automotive electrification" movement and quantitatively examined whether the business relationship between automakers and component suppliers is changing. We also quantitatively examined the relationship between each company's product/technology strategy, trade network strategy, and management performance. Furthermore, this study compared these results with past cases in other industries, mainly the Japanese PC industry in the 1990s.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
サプライヤーにとって、成長戦略の最も重要な軸は、同一産業内での製品範囲の拡大と、顧客範囲の拡大の2つである。しかし、この2つの軸のいずれについても、サプライヤーの経営成果に与えるインパクトに関してこれまで十分な理論的・実証的研究が積み上げられてきたとは言い難い。 本研究では、日本の自動車部品業界を対象に、サプライヤーの製品範囲と顧客範囲の拡大の2つを統合的に考察し、それらと経営成果の関係について定量的・定性的に検証している点がユニークであり、なおかつ自動車部品業界に留まらない、企業の成長戦略一般に通じる普遍的な知見を得られる可能性が高いと言えよう。
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